مواضع ضد عراقی پاریس برای برای دل‌خوشی اعراب خلیج فارس

فابیوس عبادی را خشمگین کرد

۲۰ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۴۸۵۸۹ اخبار اصلی خاورمیانه
در طول کنفرانس پاریس روشن شد که اختلاف نظر شدیدی میان مواضع فرانسه با عراق و امریکا بر سر مبارزه با داعش وجود دارد. روشن بود که پاریس برای جلب رضایت اعراب خلیج فارس اظهاراتی علیه العبادی و نیروهای داوطلب مردمی بیان می‌کند.
فابیوس عبادی را خشمگین کرد

دیپلماسی ایرانی: روز سه شنبه 2 ژوئن، در پاریس کنفرانس بین المللی مبارزه با داعش با حضور 24 وزیر امور خارجه و مسئول در سازمان های بین المللی به ریاست لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه و حیدر العبادی، نخست وزیر عراق برگزار شد. اما آن طور که وب سایت شبکه المنار گزارش داده آن چه در برابر خبرنگاران با چهره های خندان گفته شده با آن چه در درون جلسات بسته اعضای حاضر در نشست بیان شده است، تفاوت بسیار دارد. المنار به نقل از منابع فرانسوی گزارش می دهد که حقایق کنفرانس با آن چه لوران فابیوس و معاون وزیر امور خارجه امریکا که به جای جان کری در این نشست حاضر شده بود، به خبرنگاران گفتند تفاوت بسیار دارد.

جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده اوایل هفته گذشته در حال دوچرخه سواری در سوئیس دچار سانحه شد و استخوان رانش شکست و از آن موقع تا کنون در نشست های بین المللی شرکت نکرده و به مسافرت نرفته است.  

منابع فرانسوی می گویند در طول کنفرانس نیز روشن شد که اختلاف نظر شدیدی میان واشنگتن و پاریس بر سر تحولات جاری در عراق و سوریه وجود دارد به گونه ای که هیئت امریکایی به روشنی حمایت کامل و قاطع خود را از دولت عراق بیان داشت و تنها برخی ملاحظات مثل نام عملیات نظامی برای آزادی الانبار را بیان می کرد و همانند همیشه به جزئیات نپرداخت در حالی که طرف فرانسوی رویکردی کاملا متفاوت داشت و روشن بود که تلاش بسیاری دارد تا نظرات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را منعکس کند، برای همین وارد جزئیات عملیات آزادسازی الانبار شد و انتقادهای تندی را از دولت عراق بیان کرد. هیئت امریکایی همچنین بر ضرورت مبارزه با داعش در سوریه حتی اگر به سود حکومت اسد در دمشق تمام شود، تاکید می کرد در حالی که هیئت فرانسوی همانند نظرات متحدان عربش در خلیج فارس بر لزوم اولویت دادن به سرنگونی بشار اسد و حکومت سوریه حتی اگر به ضرر پیمان جنگ علیه داعش تمام شود، تاکید می کرد. فرانسه در حالی این اظهارات را بیان می کرد که گویا فراموش کرده بود آن چه باعث شده وزرای امور خارجه 24 کشور جهان و مقام و مسئول عالی رتبه بین المللی دیگر در کنفرانس پاریس شرکت کنند بحث مبارزه با داعش بود که حتی عنوان کنفرانس را هم به خود اختصاص داده بود.

به گفته منابع فرانسوی، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه 6 نکته زیر را بیان کرد و خواستار انجام آنها شد:

  1. انجام اصلاحات گسترده در دولت عراق و احیای استقلال جایگاه های دولتی از زاویه مذهبی و دادن امتیازات بیشتر به اهل تسنن در سازمان امنیت و ارتش
  2. سرعت بخشیدن به تشکیل شورای ملی عراقی جدید که شامل عشایر الانبار نیز بشود
  3. توقف اجرای قانون پاکسازی حزب بعث
  4. آزادی افسرهای سابق و بازگرداندن آنها به ارتش عراق "به دلیل تجربه و خبرنگی آنها در تعامل با عشایر حامی داعش"
  5. صدور قانون عفوی که دولت عراق پیش از این وعده آن را داده بود
  6. دولت عراق اعلام کند که نیروهای داوطلب مردمی گروه های شبه نظامی غیر قانونی هستند

منابع فرانسوی می گویند که مطالبات فرانسه که از زبان وزیر امور خارجه این کشور بیان شد خشم نخست وزیر عراق را برانگیخت به گونه ای که به محض این که اظهارات فابیوس درباره نیروهای داوطلب مردمی تمام شد پاسخ داد، نیروهای داوطلب مردمی شبه نظامی نیستند بلکه جزئی از ارکان دفاع ملی کشور هستند که دولت عراق از آنها حمایت می کند.

در همین رابطه منابع عالی رتبه فرانسوی اعلام کردند که اختلاف نظر شدیدی میان مواضع نخست وزیر عراق میان آن چه در جریان کنفرانس مطبوعاتی ای که دو ساعت قبل از آغاز به کار کنفرانس در مقر خود در هتل کونتینانتال بیان کرد با آن چه به همراه لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه و آنتونی بلینکن، معاون وزیر امور خارجه امریکا گفت، وجود داشت. به گونه ای که به گفته این منابع هیئت امریکایی از عبادی خواست از شدت لحن خود در کنفرانس مطبوعاتی مشترک بکاهد.

نخست وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی ای که در هتل مقر اقامتش برگزار کرد، گفت که پیمان مبارزه با داعش بیشتر حرف می زند و کمتر کار می کند، غرب هیچ سلاحی به ما نمی دهد به ما هم اجازه نمی دهد از دیگران سلاح بخریم به دلیل تحریم هایی که بر روسیه اعمال کرده است به گونه ای که دولت عراق هزینه سلاح های مورد نیازش را به روسیه پرداخته اما به دلیل تحریم هایی که متوجه روسیه است نتوانسته این سلاح ها را دریافت کند. همین وضعیت در مورد ایران نیز صادق است، ایران آماده دادن سلاح به ما است اما غرب مانع از خرید سلاح های ایرانی توسط بغداد به دلیل تحریم های اعمال شده بر این کشور است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دولت عراق مبارزه با داعش لوران فابیوس عراق و فرانسه كنفرانس پاريس حيدر العبادي


نظر شما :