اوباما: گروه های شیعه نقش موثری در مبارزه با داعش داشته اند

۲۸ فروردین ۱۳۹۴ | ۰۰:۴۰ کد : ۱۹۴۶۵۶۵ سرخط اخبار

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا دیروز با حیدر العبادی نخست وزیر عراق در کاخ سفید دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش عصر ایران العبادی که در نخستین سفر خود از زمان نخست وزیری به آمریکا رفته است با رییس جمهور آمریکا درباره مبارزه با داعش در عراق و همکاری های نظامی و کمک های تسلیحاتی مورد انتظار دولت عراق از آمریکا گفت و گو کرده است.

اوباما در دیدار با عبادی تاکید کرد او بر نقش کشورهای همسایه عراق از جمله ایران در مبارزه با داعش در عراق صحه گذاشته و آن را تایید می کند اما نیروهای شبه نظامی شیعه عراقی که علیه داعش می جنگند باید به دولت عراق پاسخگو باشند.

به گزارش رویترز اوباما درباره نقش ایران در مبارزه با داعش در عراق تاکید کرد:"  ما انتظار داریم کشورهای همسایه عراق به دنبال ایجاد رابطه با عراق باشند و می دانیم که در یک سال گذشته شبه نظامیان شیعه در مبارزه با داعش در عراق نقش و سهم بسزایی داشته اند."
 

دیدار روز سه شنبه العبادی با اوباما در کاخ سفید

 

اوباما: گروه های شیعه نقش موثری در مبارزه با داعش داشته اند

 

او افزود:" با این حال همه نیروهای تحت هدایت خارجی ها در عراق باید تحت فرمان و کنترل آقای عبادی عمل کنند. از زمانی که آقای عبادی نخست وزیر عراق شده است همه کمک های کشورهای خارجی به عراق برای مبارزه با داعش باید از طریق دولت  ایشان صورت گیرد چون این مساله نشانه احترام به حاکمیت دولت عراق است."

در این دیدار عبادی نیز با تاکید بر اینکه عراق و دولت او از دریافت کمک های خارجی برای مبارزه با داعش استقبال می کند تاکید کرد که او از کشورهای همسایه کمک دهنده به عراق برای مبارزه با داعش تقدیر می کند.

عبادی گفت:" من می دانم که کشورهای همسایه منافع خاص خودشان را دارند و به این منافع احترام می گذارم. من از کمک های این کشورها به دولت عراق استقبال می کنم و از این بابت از آنها تشکر می کنم."

عبادی در عین حال تاکید کرد:" با این حال ما هر گونه مداخله در امور داخلی مان و یا نقض حاکمیت ملی مان را قبول نمی کنیم. این جنگی است که با خون عراقی ها و به کمک کشورهای ائتلاف (مبارزه با داعش) و کشورهای منطقه انجام می شود."

با این که گفته می شود نخست وزیر عراق در جریان این سفر از دولت آمریکا خواهد خواست تا میلیارد ها دلار سلاح ها  برای مبارزه با داعش در اختیار ارتش این کشور قرار دهد، اما جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد عبادی در جریان این سفر هیچ درخواست رسمی برای دریافت تسلیحات آمریکایی برای مبارزه با داعش در عراق ارایه نکرد.

اوباما در جریان دیدار خود با عبادی در کاخ سفید تاکید کرد واشنگتن 200 میلیون دلار دیگر به منظور کمک های انسانی در اختیار دولت عراق می گذارد اما رییس جمهور آمریکا نیز در سخنان خود به موضوع ارایه هلی کوپترهای آپاچی، هواپیما و هواپیماهای بدون سرنشین و دیگر ادوات و تجهیزات آمریکایی به ارتش عراق برای مبارزه با داعش اشاره ای نکرد.

کلید واژه ها: مبارزه با داعش عبادی دولت عراق


نظر شما :