روحانی: فشار و تحریم بی‌نتیجه است

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۹:۰۵ کد : ۱۹۴۷۷۸۰ سرخط اخبار
رییس جمهور با تأکید بر ظرفیت های فراوان برای ارتقای روابط تهران – بوداپست، گفت: ایران و مجارستان می توانند پل ارتباطی خاورمیانه و اروپای مرکزی باشند.

به گزارش ایسنا،حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار "پیتر سییارتو" وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان، اظهار داشت: ایران ثابت کرده شفاف است و با اراده قوی در گفتگو حاضر شده است. فعالیت ایران تحت نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی است و فعالیت های هسته ای در مسیر صلح آمیز نیز ادامه خواهد یافت.

رییس جمهور با بیان اینکه راه حل فشار و تحریم را محکوم کرده، آن را غیرقابل قبول و بی نتیجه می دانیم، ادامه داد: تاکنون پیشرفت های خوبی در مذاکرات هسته ای بین دوطرف به وجود آمده و اگر اراده جدی در طرف مقابل وجود داشته باشد، می توانیم در زمان تعیین شده به توافق نهایی برسیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش به معضل افراطی گری و خشونت در دنیای امروز اشاره کرد و گفت: برای مبارزه با تروریسم باید همه کشورها قانع شوند که تروریسم به نفع کسی نیست. آنهایی که از گروه های تروریستی به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهدافشان استفاده می کنند، اکنون باید بدانند این راه اشتباه است. زیرا در ۱۵الی ۱۶ سال گذشته هر کشوری که گروهی تروریستی را تأسیس و تقویت کرد در نهایت همان گروه، گریبان خودش را گرفت.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه جان انسان ها و بی گناهان فراتر از ملیت و اعتقادات مذهبی است، به تعبیر قرآن مجید در این خصوص که کشتن انسان بی گناه مساوی با کشتن همه انسان هاست، اشاره کرد و خاطر نشان کرد: در مسأله تروریسم همه کشورها باید به این نقطه برسند که جان انسان ها، دارای ارزش و حرمت یکسان است.

روحانی افزود: برای از بین بردن تروریسم در کل جهان و منطقه باید همه کشورها دست به دست یکدیگر بدهند و با شناسایی ریشه های تروریسم، آن را بخشکانند. در مقام عمل نیز راهی جز هماهنگی با دولت و مرکزیت یک کشور برای ورود به صحنه کارزار علیه تروریسم وجود ندارد و ما از فعالیت کشورهای اروپایی و بویژه مجارستان در این مسیر استقبال می کنیم.

رییس جمهور در ادامه به موضوع یمن و تجاوز نظامی بر خلاف مقررات بین المللی به این کشور اشاره کرد و گفت: امروز عده بی شماری از انسان های بی گناه در یمن خانه و زندگی خود را از دست داده اند، مصیبت های فراوانی را به خاطر بمباران ها به دوش می کشند و خسته و مجروح و درمانده نیازمند کمک جامعه جهانی هستند. حمایت نوع دوستانه از این انسان ها اهمیت به سزایی دارد و امیدواریم با همکاری هم بتوانیم آتش جنگ در یمن را برای همیشه خاموش کنیم.

روحانی به سابقه مناسبات دوستانه دو کشور در سده اخیر اشاره کرد و با تأکید بر وجود ظرفیت های فراوان برای توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقاء همکاری های فی مابین در همه عرصه ها را یادآور شد.

رییس جمهور با بیان اینکه ایران در منطقه مهم خاورمیانه، خلیج فارس و دنیای اسلام و مجارستان در اروپای مرکزی و شرقی، دو کشور تأثیرگذار می باشند، گفت: ظرفیت های موجود علاوه بر ارتقاء روابط دو کشور می تواند این دو حوزه جغرافیایی را به یکدیگر نزدیک کند. ما همچنین خواهان افزایش تحقیقات دانشگاهی و گردشگری و بالا بردن سطح آشنایی دو ملت از یکدیگر هستیم.

"پیتر سییارتو" وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان با اشاره به تحولات منطقه مهم خاورمیانه و تأثیر آن بر کل اروپا، گفت: منافع مشترکی میان ایران و کل اروپا وجود دارد و معتقدیم بدون حضور ایران هیچ راه حل پایداری برای مشکلات خاورمیانه وجود ندارد.

وی با ابراز نگرانی از فعالیت های گروه تروریستی داعش، افزود: بوداپست بر رایزنی های میان قومیت ها و مذاهب استقبال می کند و قدردان تلاش های رییس جمهوری ایران به خاطر تسهیل گفتگوی بین ادیان است.

سییارتو با اعلام استقبال از آتش بس در یمن گفت: ما هیچگاه با زبان سلاح موافق نبوده ایم و خواستار راه حل صلح آمیز برای این منطقه هستیم.

وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان همچنین با بیان اینکه باید به تمامیت ارضی و استقلال کشورها در خاورمیانه احترام گذاشت، ادامه داد: جان همه انسان ها با یکدیگر برابر است و معتقدیم مبارزه با تروریسم از مشترکات میان مسلمانان و مسیحیان است و باید گروه های تروریستی را متوقف کنیم.

پیتر سییارتو سپس به تهیه پیش نویس ۴ توافقنامه میان ایران و مجارستان که منجر به توسعه همکاری های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خواهد شد، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲ هزار دانشجوی ایرانی در مجارستان مشغول تحصیل هستند و بوداپست از افزایش این تعداد دانشجو حمایت می کند.

وی گفت: با توجه به اینکه ایران از لحاظ میراث فرهنگی و تاریخی جزو ده کشور برتر جهان است، نمایشگاهی با عنوان «گنج ایران» برگزار کردیم و امیدواریم تعداد گردشگران دو کشور هر روز افزایش یابد.

وزیر خارجه مجارستان همچنین با بیان اینکه حضور ایران در مذاکرات با کشورهای ۳+۳ ثابت می کند که ایران طرفدار رایزنی و مذاکره است، گفت: موافق مذاکرات و رایزنی ها هستیم و امیدواریم تا پایان فرصت تعیین شده طرفین به توافق نهایی دست یابند.
 

کلید واژه ها: مجارستان خاورمیانه


نظر شما :