بعد از توافق، نتانیاهو در آمریکا نادیده گرفته شد

۱۶ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۲:۵۲ کد : ۱۹۴۶۱۳۱ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

فارس- روزنامه «هاآرتص» در گزارشی تحت عنوان «نتانیاهو بعد از توافق با ایران، در آمریکا با خطر جدید «نادیده گرفته شدن» مواجه شده است» نوشت: وزارت خارجه آمریکا به سرعت درخواست نتانیاهو درباره به رسمیت شناخته شدن اسرائیل از سوی ایران را رد کرد.

این روزنامه با اشاره به اینکه «مخالف عشق، نفرت نیست بلکه بی تفاوتی است» افزود: این ماهیت روابط کنونی نخست وزیر اسرائیل با دولت اوباما و افکار عمومی در آمریکاست. نتانیاهو به جای اینکه باعث خشم در آمریکا شود، به شدت نادیده گرفته شده است. نتانیاهو مدعی است توافق جدید ایران تهدیدی برای موجودیت اسرائیل است.

بر اساس این گزارش، نتانیاهو سلاح آخر خود را یک ماه زودتر خرج کرد؛ زمانی که ترجیح داد به جای منتظر ماندن برای زمان دیپلماتیک معقول، دستاوردهای انتخاباتی خود را جمع آوری کند. او اوایل مارس زمانی که تفاهم با ایران هنوز شکل نگرفته بود، به جای اینکه منتظر بماند این توافق شفاف و روشن شود، در کنگره سخنرانی کرد. از این رو، تاثیر سخنرانی او بر باد رفت.

هاآرتص در ادامه نوشت: این سخنرانی لطمه جدی به نتانیاهو وارد کرد. اما نتانیاهو با اظهارات شب انتخاباتی خود درباره دولت فلسطینی و رأی اعراب اسرائیلی و سپس تصمیم دولت آمریکا برای برجسته کردن این اظهارات به منظور تخریب و تضعیف اعتبار او، به این آسیب ها افزود. از این رو، درخواست جدید نخست وزیر اسرائیل برای اینکه ایران به عنوان پیش شرط هر گونه توافق با غرب، اسرائیل را باید به رسمیت بشناسد، آشکارا از سوی وزارت خارجه آمریکا رد شد.

در این گزارش آمده، حتی اگر نتانیاهو در انتقاد از تفاهمات لوزان حق داشته باشد، زمانی که نوبت به نقش بر آب کردن این تفاهمات می رسد، او فردی بی دست و پا و ناشی است. در گروه 1+5 که به اتفاق آرا با چارچوب توافق موافقت کردند، تنها یک کشور بود که اساسا به امنیت اسرائیل توجه داشت. اما همین، تنها کشوری است که نتانیاهو با آن مقابله می کند. 

به رغم همه گزارش ها درباره خشم کشورهای عربی از واشنگتن به خاطر توافق با ایران، مقامات این کشورها با خودداری مودبانه ای به این مسئله واکنش نشان دادند و نتانیاهو را که از جهان انتقاد می کند، تنها گذاشتند.


نظر شما :