جمهوری‌خواهان همچنان مخالفند

افزایش اختلافات در آمریکا بر سر توافق با ایران

سخنگوی کاخ سفید گفته است: «اگر بینر فکر می‌کند که ایالات متحده باید ایران را بمباران کند، اگر چنین حسی دارد، باید این شجاعت را داشته باشد تا عقیده‌اش را بگوید.»
افزایش اختلافات در آمریکا بر سر توافق با ایران

دیپلماسی ایرانی: در حالی که مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران در سوئیس ادامه دارد، بحث های زیادی بر سر توافق میان مقامات ایالات متحده و جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان که گفته است تهران قابل اعتماد نیست، وجود دارد. در عین حال، بنیامین نتانیاهو درباره توافقی که هنوز به دست نیامده هشدار داده و گفته است این توافق ترسناک تر از آن چیزی است که فکر می کردیم.

در حالی که مذاکرات وارد فاز حیاتی شده است، وزیر خارجه کری روز یکشنبه تصمیم گرفت برنامه روز دوشنبه اش برای حضور در مراسم یادبود استادش، سناتور فقید، تد کندی در بوستون را لغو کند. این اقدام نشان می دهد که تلاش های ایالات متحده و پنج کشور دیگر برای چکش کاری توافق با تهران احتمالاً تا روز سه شنبه که پایان مهلت است، ادامه پیدا خواهد کرد.

بحث های داخلی در ایالات متحده بر سر توافق، بالا گرفته است و جان بینر (جمهوری خواه) بدبینی اش را تکرار کرده است. وی در این رابطه به سی ان ان گفته است: «رهبران ایران به هیچ وجه قصد ندارند به حرف هایشان عمل کنند.»

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید به ای بی سی گفته است: «اگر بینر فکر می کند که ایالات متحده باید برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، این کشور را بمباران کند، اگر چنین حسی دارد، باید این شجاعت را داشته باشد تا عقیده اش را بگوید.» ارنست همچنین گفته است که کاخ سفید به دنبال تمدید مذاکرات پس از روز سه شنبه نیست.

در حالی که توافق در حال شکل گیری است، اعضای کنگره خواهان ایفای نقش در آن هستند. سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا پیش از این هشدار داده است که ائتلافی دو حزبی برای تصویب لایحه الزام بررسی توافق توسط کنگره به دست آمده است. کورکر به سی ان ان می گوید: «قبل از این که دولت اوباما شروع به لغو تحریم های ایران که کنگره وضع کرده است، کند، ما می خواهیم که مطمئن شویم آنها توافق را به ما نشان دهند. من فکر می کنم که ما به سمت تصویب لایحه ای خواهیم رفت که به کنگره این توانایی را بدهد که توافق را از طرف مردم مورد ارزیابی قرار دهد.»

قسمت عمده ای از میراث اوباما در زمینه سیاست خارجی بستگی به نتیجه مذاکرات دارد. زمانی که اوباما در حال شرکت در انتخابات دوره اول ریاست جمهوری اش بود، خودش را از هیلاری کلینتون، رقیبش در انتخابات مقدماتی دموکرات ها متمایز کرده و گفته بود که قصد دارد با دشمنان آمریکا از جمله ایران، بدون پیش شرط تعامل کند. اما دستیابی رئیس جمهور به توافق هسته ای با ایران به نقطه تعیین کننده ای رسیده است و حتی بعضی از دموکرات ها مخالف ایده لغو تحریم های کشوری هستند که عده ای فکر می کنند غیرقابل اعتماد است. ایران دارای ثروت غنی نفتی، مدت ها است که می گوید برنامه هسته ای اش صلح آمیز است.

این مسئله یکی از موضوعات مورد علاقه برای صحبت کردن جمهوری خواهانی است که امیدوارند جانشین اوباما شوند. چندین تن از آنها وی را متهم به این امر می کنند که در قبال دشمن دیرینه رویکرد نرمی دارد و در قبال متحد دیرینه، اسرائیل، حمایت کمی دارد. سناتور تد کروز (تگزاس) که روز دوشنبه قصدش برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 را اعلام کرد در جمعی گفت: «رئیس جمهوری را تصور کنید که می گوید من به قانون اساسی افتخار می کنم و تحت هیچ شرایطی اجازه نمی دهم ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند.»

در حالی که مذاکرات به نقطه اوج خود رسیده است، خشونت ها در خاورمیانه افزایش یافته است. یمن تبدیل به جدیدترین میدان مبارزه میان ایران و تعدادی از متحدین عرب ایالات متحده از جمله عربستان سعودی شده است. کشورهای عرب سنی هم محتاطانه در حال نظاره کردن مذاکرات هسته ای هستند. چشم انداز ایران شیعه مجهز به سلاح هسته ای، عربستان سعودی و دیگر کشورهای خاورمیانه را نگران کرده است و این امر می تواند منجر به ایجاد زرادخانه هسته ای توسط آنها شود. 

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند  

کلید واژه ها: توافق هسته ای مذاکرات لوزان ایران آمریکا


نظر شما :