خوش‌بینی برای شکست نتانیاهو

آیا هرتزوگ در انتخابات اسرائیل پیروز می‌شود؟

۲۴ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۴۵۲۸۲ اخبار اصلی خاورمیانه
تاکنون هیچ کدام از دولت‌های ائتلافی اسرائیل شامل احزاب عربی نبوده است. هیچ نشانه‌ای از این که هرتزوگ آماده این اقدام باشد وجود ندارد. حتی اگر وی دست به چنین اقدامی بزند، در بهترین حالت 50 درصد شانس وجود دارد که فهرست مشترک آن را قبول کند.
آیا هرتزوگ در انتخابات اسرائیل پیروز می‌شود؟

دیپلماسی ایرانی: بسیاری از آمریکایی ها از نزدیک در حال دنبال کردن انتخابات اسرائیل هستند که قرار است در 17 مارس برگزار شود. جدیدترین و آخرین نظرسنجی که توسط کانال کنست که دیروز انجام شده است موجب برانگیخته شدن تعجب بسیاری شده است. نظرسنجی نشان می دهد که ائتلاف کمپ صهیونیست –آیزاک هرتزوگ از حزب کارگر و زیپی لیونی از حزب هاتنوعا- 24 کرسی به دست می آورد، در حالی که بنیامین نتانیاهو و حزبش لیکود با در اختیار گرفتن 21 کرسی در رتبه دوم قرار می گیرند.

براساس گزارش هاآرتص این ارقام برای هرتزوگ به 56 کرسی هم افزایش خواهد یافت و وی احتمالا دولت آینده را تشکیل خواهد داد، این در حالی است که نتانیاهو حمایت 55 کرسی را در کسب خواهد کرد. با این حال مثل همیشه تمام مشکلات در جزئیات است. لحظه ای را فرض کنید که نتایج انتخابات معلوم می شود و دقیقاً همانند نتایج این نظرسنجی خواهد شد. در ادامه پیش بینی از 120 کرسی کنست بعدی را مشاهده می کنید:

کمپ صهیونیست: 24

لیکود: 21

یش آتید (حزب میانه یعیر لپید): 14

فهرست مشترک (هاداش، حزب کمونیست عرب-یهودی و یلد و تعال، دو حزب عربی): 13

خانه یهود (حزب راست نفتالی بنت): 12

کولانو (حزب میانه جدید به رهبری موشه کهلون): 9

شاس (حزب مذهبی که یهودیان خاورمیانه ای تبار را نمایندگی می کند): 7

مرتز (حزب چپ صهیونیست): 6

یهودیت متحد (حزب مدهبی یهودیان اروپایی تبار): 6

اسرائیل بیتنا (حزب راست آویگدور لیبرمن و حزب روس ها): 5

یاشاد (حزب راست به رهبری الی ییشای): 4

ناظران با دقت در صورتی که انتخابات با این روند پیش رود برای هرتزوگ ایجاد مشکلی بزرگ را پیش بینی می کنند. اول از همه هرتزوگ باید آرای لازم را داشته باشد تا رئیس جمهور اسرائیل اولین فرصت برای تشکیل دولت را به وی بدهد. هاآرتص مطمئن است که فهرست مشترک به این ائتلاف خواهد پیوست ولی در حال حاضر کولانو اعلام کرده است که با هیچ حزبی ائتلاف نخواهد کرد. بدون داشتن آرای فهرست مشترک، هرتزوگ تنها 43 یا 44 کرسی را به دست خواهد آورد که کافی نیست. ابهام درباره فهرست مشترک زیاد است.

تاکنون هیچ کدام از دولت های ائتلافی اسرائیل شامل احزاب عربی نبوده است. هیچ نشانه ای از این که هرتزوگ آماده این اقدام باشد وجود ندارد. حتی اگر وی دست به چنین اقدامی بزند، در بهترین حالت 50 درصد شانس وجود دارد که فهرست مشترک آن را قبول کند. مهمترین متحدین وی یش آتید و مرتز هستند که با احتساب آنها وی به 17 کرسی دیگر هم نیاز دارد.

بدون داشتن رای فهرست مشترک، هرتزوگ نیاز به احزاب مذهبی و کولانو دارد. این درحالی است که این احتمال وجود دارد که یش آتید و مرتز با احزاب مذهبی ائتلاف نکنند. (این احساس دوطرفه است) حتی اگر فهرست مشترک با پیوستن به ائتلاف با کمپ صهیونیست موافقت کند، یش آتید ممکن است مخالفت کند.

راه پیش روی نتانیاهو بسیار روشن است. ائتلاف لیکود، خانه یهود، کولانو، شاس، یهودیت متحد، اسرائیل بیتنا و یاشاد، به 64 یا 65 کرسی می رسد. حتی اگر یکی از این احزاب از ائتلاف با دیگر احزاب خودداری کند، نتانیاهو می تواند آن را جبران کند. آن چیزی که مهم است این است که توجه داشته باشید این نظرسنجی خوشبینانه ترین حالت برای کسانی که امیدوارند نتانیاهو شکست بخورد را ترسیم کرده است.

آن چیزی که می توان بر سر آن بحث کرد این است که این آخرین نظرسنجی این منبع خاص است و این روندی است که در هفته آینده مشخص می شود و احتمالاً کرسی های کمتری به ائتلاف بالقوه کمپ صهیونیست اختصاص خواهد یافت. به احتمال زیاد حتی اگر هرتزوگ موفق شود کرسی های بیشتری در مقایسه با نتانیاهو کسب کند، بعید است که بتواند دولت را تشکیل دهد. نباید خوشبینی را از دست بدهیم اما به نظر می رسد که باید برای سومین سلطنت نتانیاهو آماده شویم.

منبع: لوب لاگ/ مترجم: حسین هوشمند   

کلید واژه ها: فهرست مشترک انتخابات اسرائيل نتانياهو هرتزوگ ليوني


نظر شما :