اوباما از توافق با ایران به دنبال نجات خویش است

۲۶ آبان ۱۳۹۳ | ۲۰:۱۹ کد : ۱۹۴۰۹۱۲ سرخط اخبار

اوباما به خوبی به امتیازات توافق با ایران آگاه است و از نظر وی تهران می تواند در بسیاری از پرونده ها در خاورمیانه به واشنگتن کمک کند.

به گزارش فارس، یک سایت اسرائیلی درباره مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 نوشت: اوباما ناگزیر از توافق با ایران است و وی به وسیله توافق با ایران در صدد است تا خود را نجات دهد.

نویسنده وبگاه شبکه خبری «آی 24» رژیم صهیونیستی، می نویسد: می توان شرط بست که مذاکرات بین ایران و 5+1 تمدید خواهد شد تا به قول «بنیامین نتانیاهو» توافق بدی صورت نگیرد؛ اما توافق بد چیست؟ مطمئنا در چیستی توافق بد و شناخت آن بین نتانیاهو و باراک اوباما اختلاف نظرهای زیادی است.

بدون شک کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا تمام سعی خود را برای توافق با ایران به کار خواهند بست تا جایی که بشود تا 24 نوامبر توافق صورت بگیرد. اوباما ایمان دارد که رسیدن به یک توافق با ایران سهل تر از دست یابی ایران به بمب هسته ای است؛ وی مطمئن است که سخنان نتانیاهو واقعیت ندارد و صرفا با هدف شکست مذاکرات و دمیدن در اختلاف ایران و غرب است. از نظر نتانیاهو هیچ دولتی در اسرائیل بر این عقیده نیست که قدرت هسته ای ایران پس از مذاکرات کاهش می یابد.

رئیس جمهور آمریکا به امکان همکاری ایران و آمریکا در مبارزه با داعش ایمان دارد، از نظر وی ایران بسیار دموکراتیک تر از دیگر کشورهای خاورمیانه است؛ همچنین ایران تأثیر بسزایی بر سوریه، حزب الله، حماس و دیگر گروههای فلسطینی دارد.

از نظر آمریکا، تهران می تواند در راستای تغییرات عمده در خاورمیانه به واشنگتن کمک کند، در ایجاد ثبات در عراق و افغانستان ایران نقش مؤثری می تواند داشته باشد. نامه باراک اوباما به [آیت الله] خامنه ای پیام روشنی دارد و اوباما نمی داند که چرا او را به خاطر عدم اطلاع به نتانیاهو در مورد این نامه سرزنش می کنند. اوباما نمی خواهد نتانیاهو کسی باشد که به او اجازه نامه نوشتن بدهد یا ندهد، اما از سوی دیگر رئیس جمهور آمریکا «حسن روحانی» و «محمدجواد ظریف» را افرادی می داند که می شود با آن ها مذاکره کرد و به نتیجه رسید.

اوباما می داند که برخی کشورهای عربی مخالف این توافق هستند، اما در صدد رضایت آن ها نیست، نه اینکه به کشورهایی چون مصر و عربستان نیازی ندارد، بلکه به خوبی می داند این کشورها نیز نمی توانند از آمریکا بی نیاز باشند.

مطمئنا در نظر نتانیاهو، توافق بین ایران و آمریکا چون زهر تلخ خواهد بود؛ همکاری بین ایران و آمریکا از سال 1979 وجود نداشته و اوباما اگر بتواند توافقی با ایران داشته باشد این یک امتیاز مهم نسبت به رؤسای جمهور پیشین محسوب می شود.

توافق با ایران می تواند بر تمامی دنیا تأثیر بگذارد و اوباما به خوبی می داند که باید با توافق با ایران خود را نجات دهد تا پس از این به عنوان یک «قهرمان لَنگ» شناخته نشود و شاهد انتقادات کلینتون از تلویزیون نباشد.

تمامی این ها به این معنی نیست که اوباما تمام پیشنهادات ایران را قبول می کند، بلکه به این معنی است که توافق نزدیک است.

کلید واژه ها: نتانیاهو برنامه هسته اي ايران برنامه هسته ای ایران مذاکرات مذاكرات هسته اي ايران


نظر شما :