کمالوندی: اطلاعات درست به آژانس داده‌ایم

۲۳ آبان ۱۳۹۳ | ۲۰:۵۰ کد : ۱۹۴۰۸۱۴ سرخط اخبار

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اصلاحیه آژانس درباره میزان اورانیوم غنی شده کمتر از 5 درصد ایران تأکید کرد: ایران اطلاعات درست به آژانس داده و این آژانس بوده است که به درستی اطلاعات را در گزارش وارد نکرده است.

بهروز کمالوندی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اصلاحیه آژانس بر روی گزارش اخیرش درباره فعالیت ها و تأسیسات صلح آمیز هسته ای ایران، گفت: اطلاعاتی که ایران به آژانس داده کاملا" درست بوده و ما اشتباهاتشان را یادآوری کردیم و سپس آژانس آنها را اصلاح کرد.

وی با انتقاد از انتشار زودهنگام و در اختیار قرار گرفتن گزارش های آژانس در رسانه ها و سایت های مختلف در حالی که این گزارش نباید تا قبل از ارائه به شورای حکام در نشست فصلی منتشر شود، اظهار کرد: این اولین اشتباه آژانس نیست و آخرین آن هم نخواهد بود مگر این که آژانس در روش انتشار گزارش هایش تغییری صورت دهد.

وی گفت: بارها نسبت به اصل محرمانه بودن اطلاعات فعالیت های هسته ای کشورمان یا دیگر کشورها و آژانس صحبت کرده ایم و همچنین درباره اشتباهات آژانس نسبت به انتشار ارقام و آمار غلط نکاتی را گوشزد کرده ایم و امیدواریم آژانس با درایت بیشتر بتواند این شرایط را مدیریت کند.

به گزارش ایسنا، در آخرین گزارش مدیرکل آژانس درباره ایران میزان ذخایر اورانیوم کمتر از 5 درصد ایران 8 هزارو 360 کیلوگرم عنوان شده بود که آژانس در اصلاحیه خود اعلام کرد این رقم 8 هزارو 260 کیلو گرم بوده است. همچنین تعداد سانتریفیوژهای IR-6 ،نوزده ماشین عنوان شده بود در حالی که در اصلاحیه اعلام شده است این تعداد 9 ماشین بوده است. به نظر می آید آژانس گزارش خود درباره ایران را با توجه به برگزاری مذاکرات ایران و گروه 1+5 و نیز مذاکرات سه جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا با حضور کاترین اشتون که معمولا" یک هفته قبل از نشست فصلی منتشر می شود چند روز زودتر و برای تأثیرگذاری بر مذاکرات منتشر کرده است که شاهد چنین اشتباه فاحشی در گزارش بالاترین نهاد تخصصی هسته ای بین المللی بودیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی که هفته جاری همراه با علی اکبر صالحی به منظور امضای قرارداد ساخت دو نیروگاه جدید هسته ای به روسیه سفر کرده است در تشریح این قرارداد مهم، اظهار کرد: در سفر به مسکو یک قرارداد، یک پروتکل که به قرارداد 1371 میان تهران و مسکو اضافه شده است و نیز یک یادداشت تفاهم به امضا رسید.

وی ادامه داد: سه سندی که در سفر به مسکو میان ایران و روسیه امضا شد بسیار تاریخی و مهم هستند. ایران و روسیه در سال 1371 قراردادی را با یکدیگر به منظور احداث نیروگاه های هسته ای به امضا رساندند و با توجه به این که سال های زیادی از این قرارداد می گذشت با بازنگری بر روی این قرارداد یک پروتکل الحاقی به آن افزوده شد که به این شکل این پروتکل به توافق سال 71 ملحق می شود. در این پروتکل جدید قرار شده است تا نیروگاه های هسته ای دوتا دوتا ساخته شوند.

وی ادامه داد: در قرارداد سال 71 تعیین شده بود که روس ها 4 نیروگاه برای ایران بسازند و با گذشت زمان در چارچوب پروتکل الحاقی بنا شده است تعداد رآکتورهایی که روسیه برای ایران می سازد به هشت رآکتور افزایش یابد.

کمالوندی اضافه کرد: قرارداد دیگری درباره احداث دو نیروگاه جدید میان آقای احمدیان و ریمارنکو امضا شد. این قرارداد روند ساخت دو نیروگاه را مشخص می کند. وقتی اولین نیروگاه کلنگ آن به زمین زده می شود و پایه ریزی آن آغاز می شود دو سال بعد از آن آغاز به ساخت می کند. بنابراین ساخت این دو نیروگاه 10 سال به طول می انجامد. این نیروگاه ها با قدرت 1050 مگاوات و از نوع آب سبک است و مزیت آن نسبت به نیروگاه بوشهر که الان مشغول به کار است این است که سهم شرکت های ایرانی بیشتر شده است و قرار است در ساخت نیروگاه های بعدی نیز به همین سطح سهم ایران بیشتر شود و بنا داریم 35 تا 40 درصد نیروگاه دوم را خودمان انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: البته قاعده کلی در این قرارداد این است که هر چه طرف ایرانی قابلیت و توان در ساخت نیروگاه ها در بخش های خدمات، نصب، ساخت و خرید تجهیزات و... دارد را انجام دهد که البته این موضوع به توانایی و قابلیت شرکت های ایران و حضور فعال آنها بستگی دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: افق و چشم انداز ما این است که در آینده ای نه چندان دور بتوانیم در ساخت رآکتورهای هسته ای به طور جدی وارد شویم.

وی در پاسخ به این که اعتبار ساخت این دو نیروگاه از کجا تأمین شده است، گفت: اعتبارات ساخت این دو نیروگاه تأمین شده و مشکل اعتباری نداریم. هزینه توافق شده برای ساخت این دو نیروگاه بر اساس یک فرمول پیچیده است و هر بخشی هزینه مجزای خود را دارد در عین حال به لحاظ اقتصادی این دو قرارداد به خوبی امضا شده اند.

معاون صالحی در پاسخ به این که ممکن است قرارداد امضا شده میان ایران و روسیه با فشار کشورهای غربی متوقف شود و یا با قطعنامه های شورای امنیت مواجه شود، اظهار کرد: هیچ قطعنامه و اقدامی از سوی مراجع بین المللی و یا کشورها نمی تواند اهداف و فعالیت های صلح آمیز هسته ای را محدود کند و ما چنین چیزی را قبول نداریم. در عین حال اکنون هیچ محدودیت و ممنوعیتی وجود ندارد. این که غربی ها دوست ندارند ایران نیروگاه هسته ای داشته باشد و یا وارد ساخت رآکتورهای هسته ای شود مشکل آنها است.

کمالوندی همچنین درباره چگونگی تأمین سوخت این دو نیروگاه با بیان این که سوخت این نیروگاه ها توسط روسیه تأمین می شود، در عین حال خاطرنشان کرد: یادداشت تفاهمی در سفیر اخیر به مسکو میان ایران و روسیه امضا شده است که بر اساس آن همکاری های دو کشور در زمینه های صلح آمیز توسعه می یابد. طبیعی است همکاری در زمینه نیروگاهی شامل چرخه سوخت نیز می شود و یکی از شقوقی که در چارچوب تفاهم مذکور توافق شده است چرخه سوخت و محیط زیست (موضوعاتی که مربوط به سهم فعالیت های اتمی در محیط زیست) است و یا موضوعاتی از قبیل پسماندها را شامل می شود.

معاون صالحی ادامه داد: یادداشت تفاهم مذکور بر اساس بند 6 از ماده 1 توافق 1371 میان ایران و روسیه است که در آن قید شده است دو طرف در زمینه تولید سوخت برای نیروگاه هایی که با طراحی روسیه در ایران ساخته می شود با ایران همکاری می کنند و این موضوع یک مسأله استراتژیک و مهم است که از سوی دو کشور اتخاذ شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: البته این یک مزیت برای ما است که طرف سازنده را موظف به تأمین سوخت کنیم که آن را به ما بدهد اما در کنار این، این شرایط برای ما وجود دارد که در زمینه تولید سوخت با یکدیگر طراحی کنیم و چنان چه شرایط تأمین سوخت برای ایران فراهم باشد این اتفاق می تواند در ایران صورت گیرد. قطعا" برای روسیه هم این مزیت وجود دارد که سوخت این نیروگاه ها در ایران تأمین شود.

کمالوندی همچنین در پاسخ به سوال دیگر درباره اجازه ورود ندادن به یک بازرس آژانس از سوی ایران که در برخی رسانه های غربی به آن پرداخته شده است، تصریح کرد: خبری که در برخی رسانه های غربی منتشر شد مربوط به یک بازرس آژانس نیست بلکه ایران اجازه ورود به یک کارشناس آژانس را نداده است.

وی گفت: این در اختیارات حاکمیتی ایران است که کارشناسی را که تأیید می کند به کشور راه دهد. حتی ایران می تواند بازرسان را اجازه ورود بدهد یا ندهد و درباره آنها اختیارات کافی دارد. اما مردم باید بدانند که بر اساس قرارداد پادمانی آژانس می تواند تعدادی از افراد را به عنوان بازرسان آژانس به ایران معرفی کند و پس از آن ما باید آنها را تأیید کنیم و چنانچه مورد تأیید ما قرار نگیرند نمی توانند وارد ایران شوند. بنابراین این حق برای ایران وجود دارد.

به گزارش ایسنا، در یکی دو هفته اخیر برخی رسانه های غربی درباره اجازه ورود ندادن به یک کارشناس آژانس از سوی ایران جوسازی هایی را در فضای رسانه ای ایجاد کردند تا به این شکل بگویند که ایران با آژانس همکاری نمی کند در حالی که فرد موردنظر بازرس نبوده و تنها یکی از کارشناسان آژانس است و ایران براساس قوانین پادمانی و ملاحظات داخلی خود اجازه ورود این فرد به ایران را نداده است.

خبرنگار ایسنا اطلاع یافت که کارشناس مورد اشاره دارای تابعیت آمریکایی است.

از آنجایی که رسانه های غربی هیچ بهانه ای برای متهم کردن فعالیت ها و تأسیسات هسته ای ایران ندارند سعی دارند با طرح چنین موضوعاتی مسأله هسته ای ایران را به موضوع داغ و جنجالی در سطح رسانه ها نگه دارند.

کلید واژه ها: ایران و روسیه


نظر شما :