تحلیلی بر انتخابات تونس

آیا اعتماد تونسی ها به دموکراسی کاهش یافته است؟

۱۱ آبان ۱۳۹۳ | ۱۷:۳۷ کد : ۱۹۴۰۳۲۱ اخبار اصلی خاورمیانه
حمایت تونسی ها از دموکراسی در قیاس با روزهای آغازین بهار عربی با شیب تندی کاهش یافته است. هم اکنون فقط 48% تونسی ها بر این باورند که دموکراسی بر سایر سیستمهای حکومتی ارجحیت دارد.
آیا اعتماد تونسی ها به دموکراسی کاهش یافته است؟
دیپلماسی ایرانی: حمایت تونسی ها از دموکراسی در قیاس با روزهای آغازین بهار عربی با شیب تندی کاهش یافته است. هم اکنون فقط 48% تونسی ها بر این باورند که دموکراسی بر سایر سیستمهای حکومتی ارجحیت دارد. این میزان پایین تر از میزان 63% در نظر سنجی سال 2012 است. بطور مشابه، زمانی که پرسیده می شود که آیا یک دولت دموکراتیک بهتر می تواند مشکلات کشور را حل نماید و یا یک رهبر قدرتمند؟ 38% پاسخ دهندگان اظهار می نمایند: دولت دموکراتیک. 2 سال قبل، 61% پاسخ دهندگان چنین عقیده ای داشتند. ضمنا، درصد  آن دسته از پاسخ دهندگانی که طرفدار یک رهبر قدرتمند هستند از 37% به 59% افزایش یافته است. در مقابل (48%) از تونسیهای موافق دموکراسی، یک چهارم مردم (26%) بر این باورند، که در بعضی از شرایط دولت غیر دموکراتیک مرجح است، و 24% از مردم به شکل و نوع دولت اهمیت نمی دهند. حمایت از حکومت دموکراتیک هم اکنون از میزان 54% در سال 2013، و 63% در سال 2012، که این نوع از حکومت را ترجیح می دادند تنزل کرده است.
یک شکاف قابل توجه سنی در میان کسانی که دموکراسی را مرجح می دانند وجود دارد. تنها 43% از تونسی هایی که در فاصله سنی 18 و 29 سال قرار دارند دموکراسی را ترجیح می دهند، و حال آنکه بیش از نیمی از تونسی های 50 ساله و یا بیشتر(54%) همین عقیده را دارند.احتمال اینکه پاسخ دهندگان جوان(30%) بگویند که نوع حکومت برای آنها اهمیتی ندارد بیشتر از پاسخ دهندگان مسن(18%) است. ارجحیت دادن به دموکراسی در میان مسلمانان تونسی( به شکل تخمینی، بیش از 99% جمعیت تونس مسلمان هستند) به مذهبی بودن نیز بستگی دارد. حدود نیمی(52%) از کسانی که 5 نوبت و یا بیشتر در روز نماز می خوانند، می گویند که دموکراسی ارجحیت دارد. 41% از کسانی که میگویند گاهی اوقات نماز می خوانند، نیز همین عقیده را دارند. به طور مشابهی، حامیان حزب اسلامگرای النهضة، یک دولت دموکراتیک را مطلوب تر می دانند.
 
تونسی های مسن تر، بیشتر از جوانان، حامی دموکراسی هستند
 
اکثریت تونسی ها (59%) معتقدند که بایستی به یک رهبر قوی برای حل مشکلات کشور اتکا نمایند. طرفداری از چنین نظری ظرف یک سال، 19 درصد رشد داشته است. تقریبا از هر ده نفر،چهار نفر(38%) براین باورند که یک دولت دموکراتیک، بهترین راه حل برای چالشهای پیش روی تونس است. این حکایت از یک کاهش قابل توجه نسبت به سال 2013 دارد چرا که در آن زمان بیش از نیمی(53%) از مصاحبه شوندگان بر این اعتقاد بودند که دموکراسی بهترین گزینه است. به دنبال سقوط بن علی، 61% تصور می کردند که دولت دموکراتیک بر یک رهبر قدرتمند رجحان دارد.
 
حمایت قوی از نهادها و حقوق دموکراتیک

اگرچه نارضایتی گسترده ای از دموکراسی وجود دارد، اما تونسی ها می گویند که به خیلی از جنبه های کلیدی سیستم دموکراتیک ارج می نهند. اکثریت زیادی بر این باورند که همه نهادها و حقوق دموکراتیکی که در برگه نظر سنجی به آن اشاره شده حداقل تا حدودی برای آینده تونس از اهمیت برخوردار است. 94% بر این باورند که داشتن یکی سیستم قضائی که همه افراد را به یک چشم بنگرد برای آینده کشور اهمیت زیادی دارد. این نظر، جهش13 پله ای نسبت به سال گذشته نشان می دهد. به شکل مشابهی، 92% تونسی ها می گویند که برگزاری انتخابات منظم و عادلانه، که در آن افراد حق انتخاب از میان حداقل دو حزب را دارند، مهم است. این نظر یک افزایش 21 درصدی در تنها یک سال را دارد. معهذا، علیرغم کاهش اعتماد به دموکراسی برای حصول نتیجه، تونسی ها هنوز خواهان جنبه های کلیدی دموکراسی همچون دادگستری عادلانه، انتخابات رقابتی، حق اعتراض، و حقوق مساوی زنان و مردان هستند.

مترجمین: حامد ضرغامی و نصرت الله تاجیک

منبع: Pew Global

کلید واژه ها: دموکراسی تونسی ها دولت دموکراتیک


نظر شما :