جزئیاتی از نقش ایران در خودکفایی موشکی غزه

۰۸ آبان ۱۳۹۳ | ۲۱:۴۳ کد : ۱۹۴۰۲۶۸ سرخط اخبار

با توجه پیش بینی بسته شدن تمامی مسیرها برای وارد ساختن سلاح و قطعات به غزه برای دفاع در مقابل رژیم صهیونیستی، مبنای فرماندهان ایرانی بر این بود که ساخت موشک و تأمین مواد اولیه آن در غزه انجام گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، همزمان با چندین عملیات تروریستی در صحرای سیناء که بهانه کافی را به دولت عبدالفتاح السیسی داد تا حصر غزه را با طرح ایجاد منطقه حائل تنگ تر کند، یکشنبه (4 آبان) ارتش مصر اعلام کرد که در مرز غزه منطقه حائل ایجاد می کند (جزئیات بیشتر).

 روز چهارشنبه، چهار روز پس انتشار خبر ایجاد منطقه حائل، ارتش مصر تخلیه نوار مرزی منطقه سیناء را آغاز کرد تا طرح ایجاد منطقه حائل با نوار غزه را عملی کند.

شاهدان عینی مصری به خبرگزاری «آناتولی» خبر دادند که این طرح با آموزش های امنیتی لازم و تخیله خانه های مردم آغاز شده است. به گفته منابع آگاه مصری، کوچ اجباری ساکنان این منطقه دست کم 880 خانه را در این منطقه شامل می شود.

روزنامه الاخبار این اتفاقات را در راستای افزایش فشار بر روی مقاومت در غزه دانست و نوشت که گروههای مقاومت غزه به همراه ایران و حزب الله لبنان از مدت ها پیش، پیش بینی این روزها را کرده بودند.

الاخبار در ادامه سیر تجهیز گروههای مقاومت فلسطین توسط ایران و حزب الله را اینگونه می نویسد: «نیاز، مادر نوآوری است» و مقاومت به همین علت پیروزی های زیادی در مواجه با دشمن صهیونیستی به دست آورده است.

قبل از بحران سوریه، گروههای فلسطینی در سوریه توسط نیروهای مسلح ایران آموزش می دیدند و آن ها از طریق فرودگاه بیروت به سوریه می رفتند. اما پس از شروع بحران، گروههای فلسطینی مستقیما در ایران به گذراندن دوره های آموزشی مشغول شدند.

در ایران دوره های فشرده نظامی برای فلسطینی ها برگزار می شد و شیوه های ساخت و تقویت موشک ها را می آموختند.

الاخبار ادامه می دهد: تا سال 2005 کارشناسان ساخت موشک بسیار معدودی در میان فلسطینیان بودند، اما پس از عقب نشینی اسرائیل از رفح، امکان قاچاق انواع سلاح و همچنین مقادیر زیادی از مواد اولیه برای ساخت سلاح فراهم آمد.

در زمان «حسنی مبارک» (دیکتاتور سابق مصر) موشک «فجر» از طریق مصر وارد غزه شد و در دو جنگ از آن استفاده شد.

در سال 2012 جمهوری اسلامی ایران و حزب الله سعی کردند موشک های مقاومت فلسطین را از لحاظ قدرت و مسافت به سطح بالایی برسانند.

در این سال ها، سلاح های ایرانی از طریق سودان، به مصر و سپس به صحرای سینا انتقال داده می شد و از آن جا از طریق تونل ها وارد غزه می شد و از آن جایی که مسئولان ایرانی متوجه شدند که امکان وارد کردن سلاح های بزرگ به غزه وجود ندارد، از این روز به فکر تأمین قطعات در ایران و مونتاژ آن ها در غزه افتادند.

یکی از فرماندهان حماس در این باره می گوید: «در تمام مدتی که ایرانی ها به ما آموزش می دادند، به این موضوع نیز فکر می کردند که در صورت بسته شدن تمامی منافذ برای ورود سلاح و قطعات، چه کار باید کرد و در این دوره ها بود که ایرانی ها اقدام به جمع آوری تمام اطلاعات در مورد نوع مواد اولیه ای کردند که بشود در غزه براحتی به آن دست یافت و از آن برای ساخت موشک استفاده کرد و ایرانی ها توانستند مقادیر زیادی از این مواد اولیه در غزه را پیدا کنند و از آن به بعد ما توانستیم همان موشک ها را در غزه با دست خودمان بسازیم».

بنا به گفته رهبران جهاد اسلامی، بیشترین مقادیر سلاح که وارد غزه شد، در زمان انقلاب 25 ژانویه مصر در سال ۲۰۱۱ بود و قبائل صحرای سیناء در این باره همکاری می کردند و برخی سربازان مصری نیز در این باره به فلسطینی ها کمک می کردند.

بنا به گفته یک مسئول حماس، در زمان «محمد مرسی» (رئیس جمهوری برکنار شده پس از مبارک) و جنگ 8 روزه (علیه غزه در سال ۲۰۱۲)، که موشک فجر در آن استفاده شد، مقاومت مقادیر بی شماری از سلاح را در اختیار داشت، البته وارد کردن سلاح در مقایسه با دوره «حسنی مبارک» به غزه سخت تر شد ولی خروج سربازان مقاومت از غزه و سفر به ایران آسان تر شد.

در اواخر سال 2012 هنگامی که جنگنده های اسرائیلی کاروان سلاح به سمت غزه را هدف قرار دادند، فرماندهان ایرانی به این نتیجه رسیدند که دیگر وارد کردن سلاح و قطعات به غزه را متوقف کنند و در ازای آن، مقاومت خود اقدام به ساخت سلاح در غزه کند و از ین رو ایران و حزب الله به طور جد به دنبال آموزش و ساخت موشک در داخل غزه رفتند و از این بعد است که مسئولان مقاومت از اصطلاح «سلاح های بومی» زیاد استفاده کردند و مسئولان ایرانی نیز منکر این موضوع نشدند که سلاح ها در داخل غزه ساخته می شود و حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران در این باره گفته بود: سپاه پاسداران تکنولوژی این سلاح ها را به داخل غزه انتقال داده است.

بنا بر این گزارش، در حال حاضر ساخت موشک ها در داخل غزه با قیمت 5 هزار دلار در مقابل 15 هزار دلار ساخت ایران، تمام می شود و بسیار ارزان تر است و همچنین مواد اولیه آن نیز بی نهایت در دسترس قرار دارد.

البته ساخت موشک در داخل غزه به این معنا نیست که وارد کردن سلاح از ایران به غزه تمام شده است، بلکه در مواقع خاص و ویژه انجام می گیرد و بنا به گفته یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی، اصل بر این است که «موشک ها را داخل غزه با مواد اولیه ی خودمان بسازیم».

کلید واژه ها: ساخت موشک مصر ایران و حزب الله


( ۱ )

نظر شما :