رئیس پارلمان ایرلند: پرونده هسته‌ای ختم به خیر می‌شود

۱۴ مهر ۱۳۹۳ | ۱۳:۲۳ کد : ۱۹۳۹۲۷۵ سرخط اخبار
«شان بارت» رییس پارلمان ایرلند آدم را یاد «سیدمحمد خاتمی» می اندازد؛ نگاه اخلاقی و فلسفی اش به زندگی و تلاش گسترده برای گفت وگوی میان تمدن‏ ها. به همین خاطر است که در بخشی از مصاحبه می گوید: «نمی دانم ما آدم هایی که خوشبینانه قرار است صدسال عمر کنیم چرا این همه بر محور خشونت می ‏تازیم، چه چیزی بهتر از زندگی در صلح و آرامش است که ما آن را غنیمت نمی دانیم.»

تجربه سال ها مبارزه خونین برای استقلال از انگلیس حالا جزیره نشینان ایرلند را در لاک دفاعی و بی طرفانه فرو برده و به همین خاطر است که در کشورشان دانشکده ای برای آموزش «امور صلح دوستی» راه انداخته اند و میزبان دانش آموختگانی از کشورهای مختلف هستند. او به نتیجه مذاکره هسته ای ایران و غرب امیدوار و معتقد است که کشورهای اروپایی باید برای به ثمررسیدن این مذاکرات رایزنی کنند چراکه ایران نقش تعیین کننده ای در منطقه برعهده داشته و بر تحولات منطقه تاثیرگذار است.

 «بارت» همچنین روی کارآمدن حسن روحانی و معرفی چهره مثبت و پذیرنده از ایران در افکار جهانی را فرصت مناسبی برای ایران می داند. شخص حسن روحانی را مردی ارزشمند و روشنفکر می داند و می گوید: «این قبیل آدم ها می توانند به معنای واقعی کلمه گفت وگو میان تمدن ها را به وجود آورده و کاری کنند که مسایل مرتبط با کشورها از ابعاد صرفا سیاسی و دیپلماتیک به سمت مسایل فرهنگی، تاریخی و توریستی برود.»

سفر کوتاهش به اصفهان آنقدر بر او تاثیر داشته که از همین حالا برای توسعه برخی برنامه های گردشگری ایران و ایرلند برنامه دارد و تاکید می کند که در خلال همین دیدوبازدیدها و رفت وآمدهاست که کلیشه های شکل گرفته درباره ایران شکسته خواهد شد.

سفر به ایران چطور بوده، از نتایج سفر راضی هستید؟
37سال پیش، پیش از پیروزی انقلاب برای شرکت در کنفرانسی به ایران آمده بودم و در سال های پیش هم بسیار علاقه مند به سفر بودم اما فرصتی دست نداد و حالا بسیار خوشحالم که به ایران آمده ام. در این سفر با رییس جمهوری، رییس مجلس و وزیر امور خارجه دیدارهای سازنده ای داشتیم.

سفر به ایران بعد از این همه سال نتیجه مشخصی هم دربر داشت؟ منظورم رسیدن به قرارداد یا مذاکره بر سر موضوعی خاص است.
به هرحال همیشه قرار نیست برای تعامل، کاغذی از پیش روی میز دو طرف آماده باشد، سفرهای از این دست، سفرهایی برای آشنایی بیشتر مسوولان و سیاستمداران با یکدیگر است و گام های ابتدایی برای همکاری های همه جانبه بیشتر. وقتی من و آقای روحانی می نشینیم و با هم حرف می زنیم، همین یعنی تعامل، همین یعنی مذاکره. از دل همین نشست ها قراردادهای همکاری اقتصادی، فرهنگی، تاریخی و سیاسی بیرون می آید. اما خوشبختانه گام های نخست ارتباط میان ایران و ایرلند به خوبی برداشته شده و امیدواریم تداوم این روابط نیز از سوی دو طرف به خوبی دنبال شود.

تغییر دولت در ایران با رای مردم همیشه به عنوان یک خبر مهم و تاثیرگذار دنبال می شود، آیا کشورهای غربی و به ویژه کشورهای عضو در اتحادیه اروپا به فرصت به وجودآمده و تغییر کنونی سیاست های دولت ایران پی برده اند و در این زمینه برنامه ریزی دارند.
روی کارآمدن «حسن روحانی» تبعات مثبت فراوانی برای دو طرف غرب و ایران به دنبال داشته است و کمترین تاثیر آن می تواند همین فزونی آمدوشدهای هیات های پارلمانی به ایران باشد، غرب هم به این نکته پی برده که حسن روحانی زبان جهانی را به خوبی می داند و امضای مقدمات توافق ژنو گام بلندی در این مسیر بوده و به ثمررسیدن آن می تواند وضعیت سیاسی و دیپلماتیک و اقتصادی ایران در منطقه و جهان را به طورکامل تغییر دهد چراکه بسیاری از روابط میان غرب و ایران نیازمند برطرف شدن تحریم های به وجودآمده است.

 متاسفانه تحریم ها حتی مانع شکل گیری برخی روابط فرهنگی و تجاری و تاریخی میان کشورها شده است.

نظرتان درباره پرونده هسته ای ایران و غرب چیست؟ به هر شکل به پایان زمان بندی این پرونده نزدیک می شویم و هنوز دستیابی به توافق نهایی در هاله ای از ابهام است؟
به شخصه با مساله انرژی هسته ای و به ویژه ساخت سلاح هسته ای مخالفم چراکه احساس می کنم هرگونه عمل کردن در این مسیر مخالف روح اخلاقیات بشری و انسانیت است. به همین خاطر براساس تجربه کشورم در ترویج و تحکیم صلح طلبی توصیه ام به همه کشورها دوری گزیدن از ساخت سلاح هسته ای است.

اما در مورد اقدامات دولت ایران باید بگویم که وقتی من با همتایانم در پارلمان ایران سخن می گویم و آنها هم بر دوری از ساخت هرگونه سلاح هسته ای تاکید می کنند، من سخن آنها را باور دارم، تعامل یعنی همین. یعنی ما و شما سر میز بنشینیم و درباره برخی ابهام ها حرف بزنیم. وقتی حرف ها به ثمر رسید، سوءتفاهم ها به پایان خواهد رسید. ایران باید به سمتی برود که از شرایط ایزوله شدن در فضای دیپلماتیک خارج شود، این اتفاق به درستی در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی رخ داده است.

 همه کشورهای جهان او را به عنوان فردی آشنا با زبان و ادبیات بین الملل می دانند و وزیر امور خارجه شما نیز در راس گفت وگوهای هسته ای تا به اینجای کار به خوبی اقدام کرده است.

 یکی از نقدها به اتحادیه اروپا و طرف اروپایی این است که مذاکرات هسته ای ایران و غرب به مذاکره ایران و آمریکا تقلیل یافته و کشورهای اروپایی چندان در این زمینه بازیگران جدی به شمار نمی آیند؟
فکر می کنم به دلیل نقش تاثیرگذار ایران در منطقه خاورمیانه کشورهای اروپایی باید برای پیشبرد مباحث هسته ای در پرونده ایران رایزنی کنند. ایران، کشور تعیین کننده ای در منطقه خاورمیانه به شمار می آید و بر کشورهای منطقه نیز تاثیرگذار است. به همین خاطر بعید می دانم کشورهای غربی چنین نقشی را نادیده بگیرند. به هر حال رایزنی ها در سطوح مختلفی در حال انجام است.

 خودتان سرنوشت پرونده هسته ای ایران را چطور ارزیابی می کنید؟
به شخصه بسیار امیدوار هستم. ایران در همین مدت سطح روابط بین‏ المللی ‏اش را بسیار خوب گسترش داده و تلاش کرده تا بتواند با کشورهای جهان تعامل مثبت و سازنده ای برقرار کند. اینها گام های مثبتی برای گسترش روابط است. وقتی من با هیاتی به ایران می آیم و پای صحبت مسوولان ایرانی می نشینم، سخنان دست اول آنها را می فهمم؛ اینکه رهبر ایران در زمینه مخالفت با سلاح هسته ای فتوا داده و اینکه ایران به هیچ روی خواستار ساخت سلاح هسته ای نیست، این حرف ها را باید دیگر کشورها نیز در دیدار با مسوولان ایرانی بشنوند.

البته با وجود تلاش ایران برای تغییر چهره ارایه شده، کماکان تصاویر کلیشه ای از ایران در نزد برخی مسوولان و حتی مردم عادی کشورهای غربی وجود دارد.
اینجا باید به نقش رسانه ها اشاره کنم. همین که شما در یک جمله کلی به غرب اشاره می کنید و رسانه های آنطرف به شرق و خاورمیانه، این ایراد دارد، باید بتوانیم درباره گزاره های کلی مصادیق و جزییات را به مخاطب منتقل کنیم. همه غرب تصویر نادرستی از ایران ندارد و همه خاورمیانه نیز سیاهی نیست. اینجا وظیفه شمای روزنامه نگار است که تصویر درستی از واقعیت ها ارایه دهیم. البته منظورم اهل رسانه ها در دو طرف ماجراست، هم رسانه های غربی و هم رسانه های خاورمیانه. این روزها خوراک رسانه ای منتشرشده، واقعیت افکار عمومی را می سازد و هرچه این واقعیت ها عینی تر و به دور از سوگیری باشد، مخاطب به اطلاعات درست تری می رسد.

ایرلند سال ها تجربه مبارزه برای استقلال را از سر گذرانده و حالا تجربه متفاوتی در میان کشورهای اروپایی در مساله صلح طلبی دارد، آیا بنا دارید به استراتژی بی طرفی ایرلند در مناقشات بین المللی ادامه دهید؟
می دانید که ایرلند عضو ناتو محسوب نمی شود اگرچه در ترتیبات امنیتی جدید به ویژه در شرایط همگرایی فزاینده اروپایی، سیاست امنیتی ایرلند نیز ملزم به انجام برخی تغییرات است. همچنین کشور ما به همراه انگلیس تنها کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شمار می آیند که عضو پیمان شنگن نیستند. ما در سال 1937 به عضویت بازار مشترک اروپا (که بعدا به اتحادیه اروپا تغییر یافت) درآمدیم. ایرلند در سال 1920 مستقل شد.

 آن هم پس از سال ها مبارزه با انگلیس و تلاش برای رسیدن به استقلال. تجربه، تجربه تلخی از مبارزه و جنگ های خونین بود. به همین خاطر حالا بنا نداریم تجربه مشابهی از سر بگذرانیم. در ایرلند دانشکده «حفظ صلح ایرلند» را به راه انداخته ایم تا بتوانیم روش های ترویج صلح طلبی را در جهان به دیگر همنوعان مان آموزش دهیم. آدم ها قرار است چند سالی در این کره خاکی زندگی کنند و جالب نیست که این همه تجربه های عجیب و غریب از خشونت شکل بگیرد. تجربه در طول قرن ها ثابت کرده که خشونت راه به جایی نخواهد برد و برای نوع بشر حاصلی جز بدبختی و تاراج به دنبال نداشته است.

فکر می کنید ایرلند می تواند در مساله پرونده هسته ای ایران تاثیرگذار باشد؟
ایرلند جزو اتحادیه اروپا بوده و بنا دارد تا نگاه عینی به مسایل صلح طلبی در منطقه خاورمیانه داشته باشد و در همین زمینه مذاکرات مثبتی با علی لاریجانی، رییس مجلس ایران داشتیم و ایشان به خوبی درباره اراده ایران برای مبارزه با تروریسم و حل مساله هسته ای توضیحات کاملی ارایه کردند. به هر شکل منطقه خاورمیانه این روزها در شرایط حساسی قرار دارد و به دلیل تاثیرگذاری ایران در منطقه بهتر است مسایل هسته ای هرچه زودتر حل شود تا ایران به پتانسیل واقعی خود دست یابد.

ایرلند به عنوان کشوری بی طرف و مستقل سعی می کند روابط خاص خود را در جهان داشته باشد. ایرلند در زمینه حفظ صلح، تجربه و فعالیت بسیاری دارد و حضور نیروهای این کشور در لبنان از جمله این فعالیت ها به شمار می آید. گفت وگو با مردم بومی و تلاش برای آموزش و ترویج آموزش همیشه در دستور کار کشور ما بوده است.

ما باوجود پشت سرگذاشتن جنگ های طولانی با انگلیس حالا به کشوری خواهان صلح در جهان تبدیل شده ایم و در موارد نظامی همواره موضع بی طرفی پیشه کرده ایم. ایرلند در زمینه صلح و حفظ آن مهارت خاصی دارد تا جایی که یک روز وابسته نظامی آمریکا خواستار حضور افرادی در دانشکده «حفظ صلح ایرلند» شده بود.

شما پس از چهاردهه به ایران آمدید، چه تصویری از ایران برای رسانه های غربی تصویر خواهید کرد؟
سفر کوتاه هیات ایرلندی به ایران پر از تجربه های درخشان بود، شما جمعیت جوان تحصیلکرده ای دارید که می تواند بنیه اصلی پیشرفت و توسعه سیاسی و اقتصادی در ایران باشد. آموزش یکی از اصلی ترین محورهای پیشرفت کشورهاست و ایران در این زمینه مرتبه بالایی در منطقه دارد. آثار فرهنگی و طبیعت ایران بی نظیر است و آمدوشد توریست می تواند بسیاری از کلیشه های شکل گرفته درباره ایران را از بین ببرد. در سفر کوتاهمان به اصفهان با زیبایی فراوانی مواجه شدیم از آثار تاریخی گرفته تا میراث فرهنگی در ابعاد جهانی که می تواند در جذب توریست بسیار تاثیرگذار باشد.

ایران کشوری رو به توسعه است و سرمایه گذاری در بخش گردشگری می تواند به طور غیرمستقیم بر روابط دیپلماتیک و تصحیح تصاویر نادرست شکل گرفته در ایران تاثیرگذار باشد. بدون شک در گفت وگو با نمایندگان پارلمان ایرلند، رسانه ها و تمام افرادی که با آنها مواجه خواهم شد از تصاویر به یادماندنی ایران خواهم گفت.

کلید واژه ها: ایرلند خاورمیانه اتحادیه اروپا حسن روحانی


نظر شما :