امریکا تغییر موضع می‌دهد؟

واشنگتن در فکر وارد کردن اخوان به فهرست گروه‌های تروریستی

۰۷ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۳۶۳۸۷ اخبار اصلی خاورمیانه
در صورت تصویب این طرح تحولی مهم در روابط ایالات متحده امریکا با جماعت اخوان المسلمین به وجود خواهد آمد.
واشنگتن در فکر وارد کردن اخوان به فهرست گروه‌های تروریستی

دیپلماسی ایرانی: شماری از نمایندگان جمهوری خواه در ایالات متحده امریکا لایحه ای را تقدیم مجلس نمایندگان کنگره کرده اند که به موجب آن جماعت اخوان المسلمین وارد فهرست گروه های تروریستی می شود و تمامی نهادهای مرتبط با آن و همچنین گروه هایی که از آن حمایت مالی می کنند مورد تحریم و مجازات های امریکا قرار خواهند گرفت.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، در صورت تصویب این طرح تحولی مهم در روابط ایالات متحده امریکا با جماعت اخوان المسلمین به وجود خواهد آمد. واشنگتن از اخوان المسلمین برای رسیدن به قدرت در مصر و تونس حمایت کرده بود و قبل از آغاز بهار عربی در سال های 2010 و 2011 گفت وگوهای بسیاری را با رهبران این جماعت برای رسیدن آنها به قدرت انجام داده بود.

همچنین تا پیش از این ایالات متحده امریکا اخوان المسلمین را جریان معتدل گروه های اسلامی قلمداد می کرد و از آنها در کشورهای مختلف عربی و اسلامی حمایت می کرد.

بر اساس این قانون جماعت اخوان المسلمین سازمان تروریستی خارجی محسوب می شود. این لایحه را میشل باخمن، نماینده ایالت مینیسوتا به اعضای کمیته قضایی و مالی و امور خارجی در کنگره امریکا با امضای 7 نماینده دیگر از حزب جمهوری خواه تحویل داده است.  

به موازت این اقدام، گزارشی اخیرا در امریکا منتشر شده است که نشان می دهد مجموعه ای از یاران اسامه بن لادن با جماعت اخوان المسلمین ارتباطاتی داشته اند. در این گزارش آمده است که خالد الشیخ محمد، مسئول و رمزی یوسف، یکی از عناصر موثر در حادثه انفجار مرکز تجارت جهانی در سال 1993 عضو اخوان المسلمین بوده اند.

از دیگر اسامی که در این گزارش آمده است، عبدالمجید الزندانی است که سال ها با اسامه بن لادن کار می کرده و ایالات متحده نام او را در سال 2004 در فهرست گروه های تروریستی وارد کرده است. الزندانی یکی از فعالان شاخه اخوان المسلمین در یمن بوده است.

در این گزارش همچنین آمده است، جماعت اخوان المسلمین در "کنفرانس های متعدد تروریستی" به همراه القاعده شرکت می کرده است که از جمله می توان به حضور جهاد اسلامی مصر به رهبری ایمن الظواهری، رهبر فعلی شبکه القاعده، جماعت اسلامی مسلح الجزایر، جنبش حماس اسلامی، شاخه فلسطینی جماعت اخوان المسلمین و جبهه عمل اسلامی شاخه اردنی جماعت اخوان المسلمین در این نشست ها اشاره کرد.

جماعت اخوان المسلمین در "کنفرانس های متعدد تروریستی" به همراه القاعده شرکت می کرده است که از جمله می توان به حضور جهاد اسلامی مصر به رهبری ایمن الظواهری، رهبر فعلی شبکه القاعده، جماعت اسلامی مسلح الجزایر، جنبش حماس اسلامی، شاخه فلسطینی جماعت اخوان المسلمین و جبهه عمل اسلامی شاخه اردنی جماعت اخوان المسلمین در این نشست ها اشاره کرد.

ناظران بر این اعتقادند در پی انتشار این گزارش و همچنین نفرت عمومی ای که کشورهای اصلی عربی متحد امریکا در خاورمیانه از جماعت اخوان المسلمین دارند، همچنین به دلیل خشمی که ارتباطات امریکا با اخوان المسلمین نزد این کشورها به وجود آورده واشنگتن در آخر پذیرفته است که برای حفظ پیمان های استراتژیکش به ویژه با مصر و عربستان دست از حمایت از اخوان المسلمین بردارد و مصالح خود را از آنها جدا کند. نشانه های این عقب نشینی نخستین بار با تعلیق توقف کمک های نظامی امریکا به مصر که بعد از تظاهرات 30 ژوئن علیه اخوان المسلمین رخ داد، نمایان شد. جان کری، وزیر امور خارجه امریکا با سفر به قاهره خبر از پرداخت مجدد کمک های نظامی امریکا به مصر داد که به اعتقاد بسیاری در حقیقت اعترافی از سوی واشنگتن مبنی بر اتخاذ سیاست های اشتباه در قبال حکومت جدید مصر با حمایت از اخوان المسلمین محسوب می شود. از نشانه های دیگر عقب نشینی امریکا از مواضعش در قبال اخوان تایید طرح قاهره برای اعمال آتش بس در جنگ غزه است که واشنگتن آن را تنها راه حل بحران اخیر در جنگ اسرائیل علیه غزه دانسته است.

این در حالی است که بریتانیا نیز تصمیم هایی نسبت به تجدید نظر در مواضع خود در قبال اخوان المسلمین اتخاذ کرده است. در ماه آوریل گذشته سخنگوی دفتر نخست وزیری بریتانیا اعلام کرد، دیوید کمرون، نخست وزیر انگلیس دستور به بازنگری در عملکرد اخوان المسلمین و فلسفه فعالیت های آنها داده و از دست اندر کاران خواسته است تا تاثیر فعالیت های این جماعت بر مصالح امنیت ملی بریتانیا در داخل و خارج از کشور را بررسی کنند.

لندن یکی از مهمترین پایگاه های جماعت اخوان المسلمین در جهان محسوب می شود که بسیاری از رهبران سازمان جهانی اخوان المسلمین را در خود جای داده است.

در دستور دفتر نخست وزیری بریتانیا تاکید شده است که باید دفاتر دیپلماتیک بریتانیا در خاورمیانه و سازمان های امنیتی این کشور و همچنین اظهار نظرهای کارشناسان مستقل و علاوه بر آن گزارش های دولت های خاورمیانه ملاک این بررسی قرار بگیرد.

تا کنون کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به همراه مصر سازمان جهانی اخوان المسلمین را در فهرست گروه های تروریستی خود قرار داده اند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اخوان المسلمین مصر بریتانیا القاعده


نظر شما :