ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از امیدواری کری به مذاکرات هسته ای تا احتمال کودتای نظامی در مصر

۱۵ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۱۴۵۱۱ اخبار اصلی خاورمیانه
احتمال کودتای نظامی علیه دولت اخوانی مصر، نفت‌فروشی مخالفان اسد به ترکیه، اتهامات تازه پلیس دبی به امریکا، دلالی پادشاه اسپانیا برای عربستان، ابراز امیدواری کری به مذاکرات آلماتی 2 و تهدید القاعده برای حمله به ساعت بیگ بن از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از  امیدواری کری به مذاکرات هسته ای تا احتمال کودتای نظامی در مصر

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

احتمال کودتای نظامی علیه دولت اخوانی مصر

منابع خبری گزارش می دهند که نگرانی شدیدی برای آینده مصر به دلیل بروز اختلاف های تازه در درون نهادهای نظامی و امنیتی این کشور به وجود آمده است.به گزارش خبرگزاری فرانسه، چاپ لندن در حالی که مصر خود را برای انتخابات مجلس آماده می کند، برخی خبرها حکایت از بروز چنددستگی و تقسیم بندی های سیاسی در درون نهادهای پلیس، ارتش و سازمان های امنیتی این کشور دارد. به گونه ای که احتمال فروپاشی پلیس و دیگر نهادهای امنیتی کشور روز به روز افزایش می یابد و برخی اخبار پشت پرده حاکی از آن است که شماری از افسران ارتش و پلیس درصدد انجام کودتایی علیه دولت محمد مرسی با هدف پایان دادن به دولت اخوانی این کشور هستند.

این در حالی است که نفرت از پلیس به دلیل برخوردهای شدید با تظاهرکنندگان و معترضان در ماه های اخیر نیز رو به افزایش بوده است و افسرهای پلیس در برخی شهرهای مصر جرات بیرون آمدن با لباس نظامی را ندارند.سرهنگ حسن مصطفی، پلیس شهر بورسعید به خبرگزاری فرانسه می گوید: «جامعه به طور کامل علیه ماست و تظاهرکنندگان پلیس را دشمن اصلی خود می دانند و برای همین با آن درگیر می شوند. در حالی که ما حتی ابزارهای کافی برای دفاع از خودمان را هم در اختیار نداریم.»

معافیت گمرکی برای واردات بنزین و گاز از ایران

دولت سوریه در آخرین جلسه خود تصمیم گرفت که مواد سوختی، بنزین و گاز وارداتی از ایران را از تعرفه های گمرکی معاف کند.به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، بنا به دستور دولت سوریه محصولات انرژی ایران از هر گونه تعرفه های گمرکی یا مالیاتی یا هر تعرفه دولتی دیگر معاف خواهند شد. قرار است این تصمیم از 30 ژوئن 2013 به مرحله اجرا در آید.

مخالفان اسد نفت می فروشند

یکی از اعضای شورشی جبهه النصره، وابسته به القاعده در سوریه اعلام کرد که اعضای ارتش آزادیبخش از دیرالزور نفت به ترکیه می فروشند.به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، این فرد که خود را ابو البراء معرفی کرده است در گفت وگو با روزنامه گاردین گفته که نوعی از هرج و مرج بر چاه های نفتی شهر دیر الزور حاکم است و برخی از اعضای ارتش آزادیبخش با فروش نفت خام به ترکیه با ارسال کامیون های نفت کش درآمدزایی می کنند.

اتهامات تازه پلیس دبی به امریکا

سرهنگ ضاحی خلفان، رئیس پلیس دبی در اظهاراتی تازه انقلاب مصر را بازی ای امریکایی توصیف کرد و گفت که اخوان المسلمین با بازی امریکایی ها در مصر به قدرت رسید.

وی در گفت وگو با روزنامه کویتی الانباء گفت: «آن چه در مصر اتفاق افتاد زد و بندی سیاسی به سود امنیت اسرائیل بود، بعد از آن که همه طرف های درگیر در تامین امنیت اسرائیل دریافتند که نمی توانند جلوی شلیک موشک های فلسطینی از غزه به اسرائیل را بگیرند، تصمیم گرفتند که تدابیری برای به قدرت رساندن اخوان المسلمین در مصر اتخاذ کنند. در آن موقع امریکایی ها از رهبر اخوان المسلمین خواستند که وارد عمل شود و ضمن دادن قول و قرارهایی به او از وی خواستند که جلوی حملات موشکی فلسطینی ها از غره به سوی اسرائیل را بگیرد.»

خلفان در این مصاحبه همچنین می گوید که حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع مصر اگر چه یار نزدیک و مرد مطلوب اسرائیلی ها بود اما به دلیل حضورش در جنگ های مصر و اسرائیل در دهه هفتاد، صهیونیست ها می خواستند در پایان عمرش از او انتقام بگیرند و برای همین برای سرنگونی او دسیسه چینی کردند.

دلالی پادشاه اسپانیا برای عربستان

در تازه ترین اتهام های جنجالی به خوان کارلوس، پادشاه اسپانیا برخی منابع خبری گزارش دادند که یکی از موارد اتهامی او دریافت حق دلالی از عربستانی ها و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس در دادوستد با کشورهای اروپایی است.به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، این اتهام ها در حالی به پادشاه اسپانیا زده می شود که خاندان سلطنتی در بدترین وضعیت خود طی حداقل سه دهه اخیر به سر می برد و خوان کارلوس نیز به دلیل انجام عمل جراحی در سه مارس گذشته دوران نقاهت خود را می گذراند.

افشای خبر دریافت پول از عربستانی ها و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بابت انجام قراردادهای مالی برای آنها موجی از انتقادها را متوجه دستگاه سلطنتی اسپانیا و شخص خوان کارلوس، پادشاه این کشور کرده است. هنوز صحت و سقم این اتهام ها از سوی نهادهای رسمی اسپانیا تایید نشده است.

درگذشت تئوریسین اخوان المسلمین اردن

در حالی که جامعه اردن خود را برای قیامی علیه حکومت پادشاهی این کشور آماده می کند و تظاهرات خیابانی علیه حکومت ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن جسته و گریخته ادامه دارد، دکتر ابراهیم زید الکیلانی، یکی از رهبران مهم اخوان المسلمین اردن و از نظریه پردازان این جریان که سابقا وزیر اوقاف این کشور نیز بوده است، در سن 76 سالگی درگذشت.

به گزارش وبسایت شبکه خبری الجزیره، مرگ وی حادثه ای بزرگ برای اخوان المسلمین اردن که خود را برای انقلابی بزرگ در سطح مصر و تونس در کشورشان آماده می کنند، محسوب می شود. گفتنی است که بیشتر تحرکات ضد دولتی اخیر اردن را جریان اخوان المسلمین این کشور سازمان دهی و هدایت می کند.

محکومیت کشتار مسلمانان در سریلانکا و میانمار

سازمان "دفاع از ملت های مورد تهدید" آلمان خشونت های جاری بودیان علیه مسلمانان سریلانکا و میانمار را که در ماه های اخیر مجددا تشدید شده است، محکوم کرد.به گزارش شبکه خبری الجزیره، این سازمان همچنین از دولت های سریلانکا و میانمار خواست که به خشونت های وحشیانه بودایی ها در این کشورها هر چه سریع تر پایان دهد.در روزهای گذشته شماری از راهبان بودایی در کولمبو، پایتخت سریلانکار در تحرکاتی خشونت آمیز علیه اقلیت مسلمان این کشور، شهروندان مسلمان را مورد ضرب و شتم قرار داده و ضمن آتش زدن ده ها خودروی تحت مالکیت آنها خواستار تحریم خرید کالاهای تولید شده توسط مسلمانان شدند.

تحرکات تازه امریکا و اردن علیه اسد

روزنامه واشنگتن پست در تازه ترین گزارش خود نوشت، ایالات متحده و اردن در آموزش نیروهای مخالف سوری سرعت عمل بیشتری نشان داده اند و قصد دارند منطقه جدا شده ای را در مرزهای جنوبی سوریه به وجود آورند.به نوشته این روزنامه کار آموزش نیروهای مخالف سوری گسترده تر و سریع تر شده و این نیروها در حال حاضر تلاش دارند تا بر مناطق مرزی جنوب سوریه در نزدیکی بلندی های جولان مستولی شوند.به گفته مقام های امنیتی اردنی انتظار می رود که حداقل سه هزار نفر نیروی آموزش دیده از ارتش آزادیبخش سوریه تا پایان ماه ژوئن به این مناطق مرزی رسیده و کنترل آنها را بر عهده بگیرند.

خوش بینی جان کری به مذاکرات آلماتی 2

جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا ابراز امیدواری کرد که ضمن موفقیت آمیز بودن مذاکرات آلماتی 2، ایران بتواند مجددا به آغوش جامعه جهانی باز گردد.به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، وی با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن گفت: «ایران می داند که در پایان هفته فرصت خوبی برای پایان دادن به مشکلاتش با جامعه جهانی دارد.»

اشاره وی به مذاکرات آلماتی 2 است که قرار است در روزهای 16 و 17 فروردین در آلماتی، پایتخت قزاقستان برگزار شود.

وی در این کنفرانس مطبوعاتی ملت ایران را ملتی عظیم توصیف کرد که دارای تاریخی طولانی، بسیار طولانی تر از ایالات متحده هستند.

کری ضمن ابراز امیدواری به موفقیت آمیز بودن نشست آلماتی گفت: «ما تیمی آماده برای مذاکره داریم و می توانیم ظرف روزهای آینده به تفاهم با ایرانی ها برسیم و دنیایی امن تر به وجود آوریم.»

تهدید القاعده به حمله به ساعت بیگ بن

یک کارشناس انگلیسی در امور نظامی نسبت به حمله القاعده به ساعت بیگ بن توسط هواپیماهای ارزان قیمت بدون خلبان هشدار داد.

به گزارش روزنامه عراقی الاستقامه، کریستوفر ماکیتنگ گفت که القاعده می تواند با پرداخت 6500 لیره استرلینگ که معادل 10 هزار دلار می شود از جایی نزدیک لندن مثل فرانسه عملیات تروریستی علیه لندن انجام دهد.

به گفته وی این هواپیما می تواند حداقل 50 کیلو تی ان تی حمل کند و نیمه های شب به یکی از برج های انگلیس مثل ساعت بیگ بن یورش ببرد.

وی هشدار داد که پلیس لندن تا کنون با تهدیدهایی از این دست مواجه شده ولی به آنها اهمیت نداده است در حالی که نباید این تهدیدها را دست کم بگیرد.

کلید واژه ها: مصر اردن اخوان المسلمین سوریه القاعده


نظر شما :