داوود اوغلو: همچنان از حماس حمایت خواهیم کرد

۰۵ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۶:۵۹ کد : ۱۹۳۶۳۶۷ سرخط اخبار

وزیر خارجه ترکیه گفت که آنکارا همچنان از حماس به دلیل آنکه بار قضیه فلسطین را به دوش می کشد و برای مردمش مبارزه می کند، حمایت می کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «آناتولی»، «احمد داوود اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت که کشورش از مواضع حماس حمایت خواهد کرد و در کنار آن خواهد ایستاد زیرا بار قضیه فلسطین را به دوش می کشد و برای مردمش مبارزه می کند.

وی افزود که آنکارا در کنار هر سازمان یا شخصی که برای منافع ملت فلسطین تلاش می کند، می ایستد.

داوود اوغلو گفت: کسانی که از ترکیه به خاطر حمایتش از جنبش حماس انتقاد می کنند از توازنات موجود در خاورمیانه خبر ندارند و مقالات خود را در دفاتر خود می نویسند بدون آنکه واقعیت منطقه را درک کرده باشند.

وی با اشاره به اینکه نمی توان تلاشهای حماس برای دستیابی به توافق آتش بس میان صهیونیست ها و فلسطینی ها را نادیده گرفت، گفت: اشتباه است که مذاکرات آتش بس میان مصر و اسرائیل بدون مشورت با حماس ادامه یابد. نمی توان اراده ملت فلسطین را نادیده گرفت و این دلیل اصلی تاخیر در تحقق آتش بس است.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه بر اهمیت نقش مصر در مسئله فلسطین تاکید کرد و گفت: ترکیه تلاش ندارد که نقش مصر در مرحله دستیابی به توافق آتش بس را نادیده بگیرد اما طرف حقیقی فلسطینی ها هستند و بدون موافقت حماس و سایر گروه های فلسطینی آتش بس محقق نمی شود.

داوود اوغلو با تاکید بر اینکه در حماس افکار و نظرات متعددی وجود دارد و تنها یک نفر در آن حاکمیت نمی کند بلکه تمام اقدامات آنها بر پایه مشورت است، تصریح کرد: جنبش حماس یک جنبش بین المللی نیست و هیچ جنگجوی خارجی در آن نیست بلکه تمام اعضای آن برای دفاع از اراضیشان مبارزه می کنند.

وی درباره اقدام حماس در رد طرح ابتکاری مصر گفت که حماس درباره بندهای اجرای این طرح ملاحظاتی دارد و درباره اقدامات اسرائیل پس از آتش بس هیچ ضمانت و تضمینی ندارد.

وزیر خارجه ترکیه درباره آتش بس موقت 12 ساعته میان دو طرف که شنبه اجرایی شد گفت:ما در ابتدا 24 ساعت را پیشنهاد کردیم اما اسرائیل این پیشنهاد را رد کرد. سپس روی 12 ساعت توافق شد. من آرزو می کنم که دو طرف به آتش بس دایمی دست یابند یا دست کم طی تعطیلات عید فطر آتش بس برقرار بماند.

کلید واژه ها: حماس مصر


نظر شما :