عربستان تنها روی افراط گرایی در منطقه سرمایه‌گذاری کرده است

۳۱ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۹:۱۴ کد : ۱۹۳۴۶۹۴ سرخط اخبار

یک هفته نامه خارجی در گزارشی در خصوص نقش محوری ایران در آینده سیاسی خاورمیانه و محاسبات غلط آمریکا می نویسد: برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس خود بدلیل ضعف و عدم ثبات بزرگترین تهدید علیه خاورمیانه هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، هفته نامه «دیپلمات» طی گزارشی تحت عنوان «اهمیت ایران در آینده خاورمیانه» می نویسد: بسیاری در غرب و آمریکا متاسفانه برداشت محاسباتی اشتباه از ماهیت حکومت اسلامی ایران دارند.

برخلاف تصور با روی کار آمدن روحانیون در ایران  در سال 1979 میلادی، این کشور برخلاف نیروهای داعش، درصدد تخریب کشورهای دیگر و برقراری قوانین جدید عمل نکرد.

بر اساس این گزارش، نهادهای دولتی  حکومتی ایران توسط روحانی بسیار فهیم (امام خمینی ره) در کشوری مستحکم و با فرهنگ شکل گرفته است.

این هفته نامه در ادامه گزارش خود می نویسد: ایران به دلیل انسجام خود کشوری با ثبات به نظر می آید اما آمریکا با اقدامات ایضایی برای کنار گذاشتن این کشور در حقیقت مانع نقش سازنده ایران در منطقه شده و باعث استحکام برخی کشورهای سنی منطقه به ویژه عربستان سعودی شده است.

دیپلمات با تاکید بر اقدام اشتباه آمریکا و قیاس آن با رویکرد این کشور در قبال چین می نویسد: عربستان سعودی و کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس خود بدلیل ضعف و عدم ثبات بزرگترین تهدید علیه خاورمیانه هستند. این کشورها غالبا سرگرم سرمایه گذاری بر افراط گرایان و بی ثبات سازی کشورهایی چون پاکستان و عراق گام برداشته اند. قطعا روزی آمریکا و ایران در یک سمت برای مقابله با این تهدید قرار خواهند گرفت.

این هفته نامه در خاتمه و در نتیجه گیری می نویسد: در خاورمیانه جدید و طی چند سال آینده همکاری ایران و آمریکا افزایش خواهد یافت و این همراه با نقش برتر ایران در رهبری این منطقه و در شکل دهی خاورمیانه جدید خواهد بود.

کلید واژه ها: خاورمیانه


نظر شما :