اوباماى اسرائيلى يا ضد اسرائيلى

۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۱۷:۲۱ کد : ۱۹۳۴ اخبار اصلی
با افزایش احتمال راه یافتن باراک اوباما به دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دورخیز وی برای هم آوردی با جان مک کین، نامزد حزب جمهوریخواه شروع شده است.
اوباماى اسرائيلى يا ضد اسرائيلى
 
گزارش ها از روند انتخابات ریاست جمهور آمریکا در سال 2008 حاکی استکه هم اکنون توازن در حمایت از کلینتون و اوباما میان اعضای کمیته مرکزی نمایندگانحزب دموکرات در حال تغییر است و نامزد سیاه پوست این حزب توانسته است برای اولینبار در داشتن میزان رای نمایندگان ارشد در این کمیته از کلینتون پیشی بگیرد.
 
با توجه به آمار و داده‌های حاضر، اوباما هم اکنون نسبت به کلینتوندر همه زمینه‌ ها اعم از آرای نمایندگان متعهد و نمایندگان ارشد، آرای عمومی و نتایجانتخابات ایالتی وضعیت بهتری داشته و فقط 161 رای دیگر برای رسیدن به 2025رای لازم برای احراز نامزدی رسمی حزبش فاصله دارد.
 
بسیاری می‌گویند که اولیننامزد زن انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا که تا این مرحله به پیش آمده است، آخریننفس ‌های انتخاباتی خود را می‌کشد و آرایی را که وی در انتخابات باقیمانده مقدماتیکسب می‌کند به منزله تنفس مصنوعی است که در آینده ‌ای نزدیک تمام شده و دیگر کارسازنخواهند بود.
 
از طرفی ستاد انتخاباتی اوباما رسما اعلام کرده است کهبرنامه‌های خود را برای موفقیت در انتخابات پاییزی کاخ سفید آماده می‌کند. "دیویداکسلورد"، استراتژیست اوباما در این باره گفت:" ستاد انتخاباتی اوباما در حال رایزنیبا ستاد مک کین است تا در رقابت های انتخابات نهایی با هم مناظراتی را در جمع مردم آمریکا داشته باشند که بدون هیچ گونه کنترل و یا نظارتی برگزار خواهند شد. قرار استکه سه مناظره از این مناظرات از طریق تلویزیون‌ در سرتاسر آمریکا پخش شوند."
 
اوباماى اسرائيلى
کارشناسان در آمریکا بر این باورند که فصل رقابت ‌های انتخابات ریاست جمهوری دراین کشور این بار زودتر از سال‌های گذشته شروع خواهد شد. حتی برخی از مناظرات بینمک کین و اوباما قرار است قبل از اعلام نام اوباما به عنوان نامزد رسمی حزب دمکراتبرگزار شوند.
 
اما در کنار این آمارها، برخی موضع گیری های اخیر اوباما که ویپیشتر از پرداختن به آنها ابا داشت نیز بر اطمینان وی در راهیابی به دورنهایی انتخابات صحه می گذارند. یکی از این موضع گیرها اظهارات جدید وی در مورداسرائیل است.
 
باراک اوباما در مصاحبه جنجالی خود با سایت اینترنتی آتلانتیک رسما از خدشهناپذیر بودن حمایت هایش از اسرائیل سخن گفت. وی تاکید کرد: این قابل درک است کهبرخی در جهان عرب با خودشان بگویند اوباما مردی است که دوره ای را در جهان اسلامگذرانده، نامش حسین است، خواستار گفت و گو است و بنابراین قصد ندارد مانند جورجبوش یک دیپلماسی کابویی را در پیش بگیرد. وی افزود:" این درک تا زمانی درست است که آنهادر حمایت سرسختانه من از امنیت اسرائیل اشتباه نکرده باشند."
 
در واقع ماجرا از زمانی آغاز شد که " احمد یوسف "، یکی از مشاوران سیاسیدر گروه حماس به رادیو       WABC  آمریکا گفته بود: ما آقای اوباما را دوست داریم وامیدواریم که وی در انتخابات آمریکا به پیروزی دست یابد.
 
سخنان یوسف موجب بحث و جدل های زیادی در میان محافل سیاسی آمریکا شدبه گونه ای که جان مک کین اظهار داشت که به عقیده وی اگر سناتور اوباما مورد علاقهحماس است، مردم می توانند در مورد وی قضاوت کنند.
 
این وقایع باعث شد که اوباما واکنش نشان داده و در مصاحبه با سایتاینترنتی آتلانتیک اعلام کند که موضع اش با موضع هیلاری کلینتون و مک ‌کین تفاوتینمی‌کند. وی در این مصاحبه تصریح کرد: من گفته‌ام که آنها [حماس] یک سازمانتروریستی هستند و بارها آن را محکوم کرده‌ام. اوباما همچنین اظهارات جیمی کارتر،رئیس جمهور اسبق آمریکا را در این مورد که اسرائیل به یک کشور آپارتایدی شباهتدارد، مردود دانست.
 
اوباماى ضد اسرائيلى
اظهارات اخیر باراک اوباما به عقیده برخی از تحلیلگران سیاسی بر وجود یک نوع حس زیرکی در اوباما تاکید دارد. زیرا تاکنون وجود نشانه های بسیاری در رفتار و سابقه او از گرایشات تاحدی ضد اسرائیلی وی حکایت داشته است و اکنون با تقویت احتمال راهیابی این نامزد سیاه پوست به دور نهایی رقابت ریاست جمهوری آمریکا وی در تلاش است تا خود را به جمعیت قلیل اما تاثیرگذار یهودیان در این کشور نزدیک کند.
 
دوستی اوباما با برخی از اساتید سرشناس دانشگاهی از جمله رشید خلیلی ( دانشگاه کلمبیا ) و ادوارد سعید که گرایشات ضد صهیونیستی دارند، یکی از این نشانه ها هستند.
 
بر اساس برخی گزارش ها اوباما در سال 1998 در یک مهمانی با حضور ادوارد سعید گفت و گو کرده و عقیده وی در مورد لزوم انجام یک مبارزه بدون خشونت را علیه شهرک های یهودی نشین و آپارتاید اسرائیلی را مورد تایید قرار داده است. 
 
همچنین به نوشته روزنامه لس آنجلس تایمز، اوباما مدت 20 سال به کلیسایی می رفته که عقاید ضد اسرائیلی در آن تکرار می شد.
 
وجود کلمه "حسین" در نام کوچک اوباما نیز به زعم برخی از رسانه های آمریکایی او را دارای گرایشات اسلامی کرده است و این می تواند به عنوان یکی نقاط ضربه پذیر در رقابتش با نامزد اصلی جمهوریخواهان مطرح شود. اما مک کین در عین حال تلاش خواهد که در هم آوردی احتمالیش با اوباما بر روی نقاط حساس دیگری از گرایشات ضد اسرائیلی اوباما تاکید کند.
 
هفته گذشته مک کین، اوباما را به خاطر پیشنهاد گفت و گوی بدون قید و شرطش با ایران مورد سرزنش قرار داد. لابی اسرائیلی در آمریکا به شدت روی این موضوع که ایران خواهان محو اسرائیل است، مانور داده و این پیشنهاد اوباما را در واقع نوعی بی توجهی به نگرانی طرفدراران سرسخت اسرائیل در مورد ایران قلمداد می کند.
 
همچنين حمله اوباما در اکتبر گذشته به هيلارى کلينتون به خاطر حمايت وى از قطعنامه سنا در مورد تروريست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ايران، تصوير نه چندان خوشايندى را از وى در ميان گروه هاى يهودى ترسيم کرده است.
 
اهميت تاثير يهوديان بر روند انتخابات رياست جمهورى آمريکا تاحدى است که رابرت مالى، مشاور اوباما چندى پيش مجبور شد به دليل انتشار گزارش هايى پيرامون ملاقات وى با برخى از اعضاى حماس از سمت خود استعفا دهد. وقايعى از اين دست باعث شده است که محبوبيت دموکرات ها در ميان يهوديان که احتمالا اوباما نماينده آن در دور نهايى انتخابات 2008 آمريکا خواهد بود، افول کند.
 
اهميت يهوديان
بر اساس نظرسنجى که توسط موسسه گالوپ صورت گرفته است 61 درصد از پرسش شوندگان يهودى گفته اند که در صورت ورود اوباما به اين مرحله به وى راى خواهند داد. اين در حالى است که در چند انتخابات اخير دموکرات ها از راى 80 درصدى جامعه يهوديان در آمريکا برخوردار بوده اند. تاکنون بيشترين رکوردى که براى جمهوريخواهان در اين مورد به ثبت رسيده است، 40 درصد بوده که در سال 1980 نصيب رونالد ريگان شده است.
 
با وجودى که يهوديان تنها 2 درصد از جمعيت آمريکايى هاى را به خود اختصاص مى دهند، اما در رقابت هاى نزديک انتخاباتى نقش تعيين کننده اى دارند، زيرا جمعيتشان از نظر جغرافيايى در نقاط خاصى متمرکز بوده و نسبت به گروه هاى ديگر انگيزه بيشترى براى مشارکت در انتخابات آمريکا دارند.
ايالت هايى که داراى بيشترين جمعيت يهودى هستند، نظير کاليفرنيا، نيويورک، فلوريدا و نيوجرسى، 128 راى از 270 راى الکترال را که براى پيروزى هر نامزد نهايى در انتخابات رياست جمهورى لازم است، در اختيار دارند. ايالت هاى ايلينويز، پنسيلوانيا و اوهايو نيز تعداد زيادى از راى دهندگان يهودى را در خود جاى مى دهند.
 
براى مثال اگر فلوريدا را با 400 هزار و پنسيلوانيا را با 200 هزار يهودى در نظر يگيريد، تغيير حمايت آنان يک حزب به حزبى ديگر مى تواند در نتيجه نهايى راى گيرى هر ايالت بسيار تاثيرگذار باشد.
 
دقيقا به همين دليل است که هيلارى کلينتون تلاش کرده است در مسائل خارجى خود را به عنوان يک ميانه رو جلوه دهد. به همين دليل است که پيش از حمله به عراق در سال 2002، در سناى آمريکا به نفع اين تهاجم راى داد و لحن تندى را در مورد ايران اتخاذ کرد. 

نظر شما :