بازتاب احضار مدیرعامل «فیسبوک» به دادگاهی در ایران

۰۷ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۱۱ کد : ۱۹۳۳۴۶۴ سرخط اخبار

بازتاب احضار مدیرعامل فیسبوک به دادگاهی در ایران، استقبال آلمان از گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران، احداث یک نیروگاه جدید از سوی ایران برای عمل به تعهدات هسته ای خود، درخواست وزیر خارجه ایران از طرف غربی درباره مذاکرات و پیام تبریک رئیس جمهور ایران برای نخست وزیر جدید هند، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 
بازتاب احضار مدیرعامل «فیسبوک» به دادگاهی در ایران
 
به گزارش «تابناک»، موضوع احضار مدیرعامل فیسبوک از سوی دادگاهی در ایران، مهمترین موضوع مربوط به ایران است که از روز گذشته تاکنون بازتاب بسیار گسترده ای در مطبوعات بین المللی داشته است. روزنامه «تلگراف» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد یک قاضی در ایران با صدور حکمی از مارک زاکربرگ خواسته با حاضر شدن در دادگاه، به شکایت های کاربران اپلیکیشن های اینستاگرام و واتس اپ درباره نقض حریم خصوصی پاسخ دهد. این روزنامه می نویسد قاضی مذکور دستور فیلتر شدن این دو اپلیکشین را نیز صادر کرده است. تلگراف می نویسد برخی دادگاه های ایران طی سال های اخیر احکامی مشابه را درباره برخی اتباع آمریکایی یا غربی صادر کرده اند که امکان عملی شدن نداشته است.
 
بازتاب احضار مدیرعامل «فیسبوک» به دادگاهی در ایران
 
اما موضوع هسته ای، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مربوط به ایران را به خود اختصاص داده است. در این زمینه، سایت خبری «البوابه» به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی از فعالیت های ایران پرداخته و از استقبال کشورهای اروپایی از این گزارش خبر داده است. این سایت می نویسد سخنگوی وزارت خارجه آلمان همکاری ایران با آژانس را مهم و قابل توجه ارزیابی کرده و گفته این همکاری می تواند به پیشرفت مذاکرات هسته ای کمک کند. وی همچنین گفته دو طرف مذاکره کننده تمامی تلاش خود را به کار می بندند تا قبل از زمان تعیین شده در توافق مقدماتی، بتوانند به توافق جامع دست پیدا کنند.
 
بازتاب احضار مدیرعامل «فیسبوک» به دادگاهی در ایران
 
در همین زمینه، خبرگزاری «رویترز» از احداث یک نیروگاه هسته ای ویژه از سوی ایران برای عمل کردن به تعهدات خود در چارچوب توافق مقدماتی ژنو خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، در گزارش اخیر آژانس اشاره شده که پس از چند ماه، ایران در مراحل نهایی ساخت نیروگاهی قرار دارد که بناست با استفاده از آن، مقادیر زیادی از گاز اورانیوم غنی شده با درصد پایین به اکسیدی تبدیل شود که امکان کمتری برای استفاده در بخش نظامی هسته ای دارد. رویترز اشاره می کند که بر اساس توافق مقدماتی ژنو، ایران متعهد می شد تا پایان ماه ژوئیه نسبت به محدود کردن ذخیره گاز اورانیوم خود اقدام نماید. 
 
بازتاب احضار مدیرعامل «فیسبوک» به دادگاهی در ایران
 
در مطلبی دیگر در موضوع هسته ای، برخی روزنامه ها، از جمله «گالف نیوز» درخواست ایران از غرب برای مقاومت در برابر فشارهای خارجی در مذاکرات را مورد توجه قرار داده اند. این روزنامه می نویسد در اشاره ای آشکار به نفوذ رژیم اسرائیل بر کشورهای غربی، ایران از این کشورها درخواست کرده در مقابل هرگونه فشاری از جانب طرف های ثالث در مذاکرات هسته ای مقاومت کنند. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ضمن بیان این مطلب همچنین خواستار جدیت و واقع گرایی در دور بعدی مذاکرات در وین شده است. ظریف این اظهارات را پس از دیدار با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول بیان کرده است. 
 
بازتاب احضار مدیرعامل «فیسبوک» به دادگاهی در ایران
 
در نهایت، در میان دیگر مطالب، روزنامه «تایمز اقتصادی» هند پیام تبریک رئیس جمهور ایران به نخست وزیر جدید هند را بازتاب داده است. این روزنامه می نویسد حسن روحانی به نارندرا مودی بابت پیروزی در انتخابات تبریک گفته و اظهار داشته پیروزی قاطع وی در انتخابات نشانگر اطمینان کامل ملت هند به سیاست های اعلام شده از سوی وی است. روحانی در پیام خود ابراز امیدواری کرده تهران و دهلی نو بتوانند روابط خود را ارتقا دهند. تایمز اقتصادی اشاره می کند که اوایل ماه جاری میلادی نیز وزارت خارجه ایران برگزاری انتخابات موفق پارلمانی را به مردم و حکومت هند تبریک گفته بود. 
 

کلید واژه ها: هند ایران


نظر شما :