معضل دیگری به پرونده هسته ای ایران اضافه شد

۰۳ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۸ کد : ۱۹۳۳۲۹۱ سرخط اخبار

گزارش دوره ای منتشره روز گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی از فعالیت های هسته ای ایران، بار دیگر پایبندی ایران به تعهدات خود در چهارچوب توافق مقدماتی ژنو را تأیید کرد؛ گزارشی که قاعدتاً باید مبنای عمل کشورهای عضو ۱+ ۵ در مذاکرات آتی با ایران قرار گیرد. با این حال، برخی منابع غربی تلاش دارند با طرح بهانه های جدید، به فضای ابهام در این زمینه دامن بزنند.

 

به گزارش «تابناک»، در جدید ترین گزارش آژانس از فعالیت های هسته ای ایران، این نهاد بین المللی ضمن تقدیر از اجرای دقیق تعهدات هسته ای از سوی جمهوری اسلامی ایران، پیش رفتن روند اجرای توافق ژنو مطابق برنامه را تأیید کرد. با این حال، در این گزارش اشاره شده بود که آژانس در ماه های آینده، «ارزیابی جامعی» از همه جنبه های مرتبط با بخش های حساس فعالیت های هسته ای ایران انجام خواهد داد تا به همراه آن، تلاش نکردن ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای در گذشته نیز اثبات شود.

اما به نظر می رسد با وجود جنبه های تماماً مثبت گزارش اخیر آژانس، برخی منابع غربی، همین بخش از این گزارش را بهانه کرده و تلاش دارند این گونه نشان دهند که تا زمان نهایی نشدن ارزیابی های جامع آژانس، گروه ۱ +۵ نخواهد توانست به توافق دقیقی با ایران دست پیدا کند.

در همین راستا، روزنامه «لس آنجلس تایمز» با انتشار مطلبی می نویسد احتمال اینکه آژانس پیش از بازه زمانی شش ماهه تعیین شده در توافق ژنو (ضرب الاجل تعیین شده برای رسیدن به توافق نهایی) بتواند روند ارزیابی خود از برنامه هسته ای ایران را تکمیل کند، بسیار اندک است و همین موضوع، پیچیدگی دیگری را به روند مذاکرات هسته ای ایران اضافه می کند.

این روزنامه می افزاید با توجه به دامنه و وسعت تحقیقاتی که قرار است از سوی آژانس انجام شود، ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو گروه ۱+ ۵، نخواهند توانست تا بیستم ژوئیه و زمان احتمال انعقاد توافق نهایی، قضاوت نهایی آژانس را درباره ایران در اختیار داشته باشند؛ بنابراین، آن ها باید بدون داشتن شواهد لازم و کافی در این زمینه، قضاوت کرده و آن را مبنای عمل خود قرار دهند.

دیوید آلبرایت از مقامات بازرسان تسلیحاتی سابق سازمان ملل که به موضع گیری های منفی و تند علیه ایران نیز شهرت دارد، در این زمینه می گوید: «رویکرد آژانس در این موضوع از نظر منطقی معنادار است؛ اما مسأله اصلی، زمان است. آن ها می خواهند زمان لازم را داشته باشند، ولی درک نمی کنند باید این فرایند را سرعت بخشید».

لس آنجلس تایمز در ادامه می نویسد، مقامات آمریکایی اظهار داشته اند تا هنگامی که ایران به همه پرسش های آژانس درباره جنبه های گوناگون برنامه هسته ای خود ـ از جمله وجود جنبه های نظامی احتمالی در گذشته ـ پاسخ ندهد، هیچ گونه توافقی را با این کشور امضا نخواهند کرد. این در حالی است که ایران بار ها تأکید کرده برنامه هسته ایش هیچ گاه جنبه نظامی نداشته است.
 
به هر حال، به نظر می رسد این جنبه از گزارش آژانس که در آن به طور مشخص مسأله زمان مطرح است، این بهانه را به دست برخی در غرب داده که زمینه لازم برای طولانی کردن مذاکرات و ادامه دادن احتمالی آن تا پس از بازه زمانی شش ماهه پیش بینی شده را فراهم کنند. این در حالی است که دو طرف پیش از این بار ها تأکید کرده اند، اولویت کنونی و اصلی آن ها، به نتیجه رساندن روند رسیدن به توافق تا پایان ماه ژوئیه است.


نظر شما :