درخواست حزب بهاراتیا برای روابط محکم‌تر با آمریکا

۰۲ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۵:۴۹ کد : ۱۹۳۳۲۱۲ سرخط اخبار

حزب ملی گرای هندو بهاراتیا جاناتا که در انتخابات پارلمانی هند به پیروزی رسید و نارندرا مودی رهبر آن و نخست وزیر آینده هند مدت ها مورد غضب غربی ها بود، پنجشنبه روابط محکم تر هند و آمریکا را خواستار شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سودهانشو تریودی Sudhanshu Trivedi سخنگوی بهاراتیا جاناتا (بی جی پی) یادآور شد حزب بی جی پی پیش از آنکه برای نخستین بار به قدرت برسد (1998) نگرانی هایی زیادی را ایجاد کرده بود.

وی که در کنفرانسی مطبوعاتی در واشنگتن سخن می گفت، افزود اما وقتی بی جی پی در هند در قدرت بود )در فاصله سال های 1998 تا 2004) دوران طلایی روابط هند و آمریکا بود، این موضوع ثابت می کند که ما می توانیم این روابط را بار دیگر به اوج برسانیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، تریودی با اشاره به اظهارنظر بیل کلینتون رئیس جمهور سابق آمریکا که در گذشته خاطر نشان کرده بود این دو بزرگ ترین دموکراسی جهان از لحاظ جمیعتی باید در نظم جهانی سهیم باشند گفت: «زمان تحققق این رؤیا فرا رسیده است».

آمریکا سال 2005 از دادن روادید به مودی با انگیزه نقض حقوق بشر در پی ناآرامی های سال 2002 در ایالت گجرات هند خودداری کرد. در این ناآرامی ها بیش از هزار نفر که بیشترشان مسلمان بودند کشته شدند. مودی که آن زمان سروزیر ایالت گجرات بود به بستن چشمان خود به روی این خشونت ها متهم شد.

مودی هیچگاه علنی نارضایتی و دلسردی خود را از آمریکا ابراز نکرده است اما سیاستمداران و کارشناسان اظهاراتش را به دقت زیر نظر دارند زیرا او تجربه بسیار کمی در زمینه سیاست خارجی دارد.

تریودی که در کمیته اقدام سیاسی هند و آمریکا حاضر شده بود، به موضوع خودداری آمریکا از صدور روادید برای مودی اشاره نکرد.

وی با این حال خاطر نشان کرد بی جی پی نباید به عنوان یک حزب اصول گرای تندرو تلقی شود.
دفتر ریاست جمهوری آمریکا روز جمعه اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با نارندرا مودی تماس گرفت و پیروزی حزبش را در انتخابات پارلمانی هند تبریک گفت همچنین از او دعوت کرد به واشنگتن بیاید.
با این حال وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن قصد ندارد برای مراسم تحلیف مودی که برای روز دوشنبه پیش بینی شده است، نماینده ای بفرستد.


نظر شما :