آمادگی ایران برای مذاکره با مقامات عربستان

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۷:۵۱ کد : ۱۹۳۲۸۸۱ سرخط اخبار

معاون عربی آفریقای وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ایران نقش سازنده ای در ایجاد صلح و ثبات منطقه ایفا می کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران امروزه با افتخار و صدای بلند اعلام می کند که نه تنها در عراق بلکه در منطقه حساس غرب آسیا دارای نفوذ معنوی است و حتما از این نفوذ برای ثبات امنیت و پیشرفت هرچه بیشتر منطقه استفاده خواهد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، روند تحولات منطقه ای و فرامنطقه ای شب گذشته (25 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حسین امیر عبداللهیان" معاون عربی آفریقای وزارت امورخارجه ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات عراق چه سیاستی را پیش خواهد گرفت گفت: انتخاباتی که در عراق برگزار شد دارای پیامدهای منطقه ای و فرامنطقه ای است.  
 
وی افزود: مهم ترین این پیام ها آن است که برخی از طرف ها با حمایت از گروه های تروریستی تلاش کردند تا با تداوم ناامنی ها اثبات کنند که حکومت فعلی درعراق قادر به برگزاری انتخابات موفق نیست.

معاون عربی آفریقای وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه انتخابات در عراق بدون هیچ حادثه ای برگزار شد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تحولات عراق پس از سقوط رژیم بعثی حاکم در این کشور همواره نقش سازنده ای را ایفا کرده است به گونه ای که نمونه اخیر آن افتتاح نیروگاه 1 هزار مگاواتی برق استان نجف بود که مشابه این پروژه در 12 سال گذشته در زمینه های مختلف توسط پیمانکاران جمهوری اسلامی ایران انجام شده بود.

امیرعبداللهیان با اشاره به بازسازی عتبات عالیات خاطر نشان کرد: بازسازی عتبات عالیات در زمره بحث های ارزشی و اعتقادی به حساب می آید که این امر با کمک مسلمانان و شیعیان در سراسر جهان انجام شده است.  
 
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی را در مدیریت و هدایت بازسازی ها داشته است، افزود: در عراق پیمانکاران ایرانی در سایر حوزه ها مشغول به فعالیت هستند.  
 
*** نقش مثبت ایران در روند تقویت دولت سازی عراق

معاون عربی آفریقای وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه پیمانکاران ایرانی نقش بسیار مهمی را در بازسازی عراق ایفا کرده اند، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روند دولت سازی در عراق نقش مثبتی را ایفا کرده است.

امیرعبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی ایران امروزه با افتخار و با صدای بلند اعلام می کند که نه تنها در عراق بلکه در منطقه حساس غرب آسیا دارای نفوذ معنوی است و حتما از این نفوذ برای ثبات امنیت و پیشرفت هرچه بیشتر منطقه استفاده خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی برای تأمین حداکثری منافع ملی و امنیت ملی کشور از این نفوذ بهره خواهد گرفت، ادامه داد: ایجاد صلح و ثبات در منطقه به نفع همه کشورها و ملت های حساس غرب آسیا و شمال آفریقا خواهد بود.

*** ایران به اقدامات مثبت کشورهای منطقه پاسخ می دهد

معاون عربی آفریقای وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه پیرامون دعوت عربستان سعودی از وزیر امورخارجه کشورمان گفت: عربستان از محمدجواد ظریف برای سفر به این کشور دعوت کرده است.  
 
امیرعبدالهیان با اشاره به اینکه رئیس جمهور در اسفندماه سال 92 به عمان سفر کرده بود، گفت: رئیس جمهور در این سفر ایده ای درباره تقویت همکاری های دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس مطرح کرده بودند البته با نگاه به این مسئله که باید همکاری دست جمعی در تمامی زمینه ها در راستای حفظ امنیت منطقه به بهترین وجه ممکن صورت گیرد.  
 
وی با بیان اینکه شاهد گسترش مناسبات میان کشورهای حوزه خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران در ماه های اخیر بودیم گفت: کمیسیون عالی مشترک همکاری های ایران و امارات و کمیسیون عالی همکاری ایران و کویت جزئی از برنامه های مورد نظر رئیس جمهور بود که برگزار شد.  
 
معاون عربی آفریقای وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه طی روزهای آینده شاهد سفر یکی دیگر از سران کشورهای منطقه خلیج فارس به جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود، افزود: عربستان سعودی یکی از کشورهای مهم منطقه به حساب می آید به گونه ای که نقش مهمی را در جهان اسلام بر عهده دارد.  

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه ایران و عربستان سعودی می توانند از ظرفیت های خود در راستای بازگشت صلح و ثبات و امنیت در منطقه استفاده کنند، افزود: باید از ظرفیت های این دو کشور در راستای حل مشکلات متعدد منطقه و جهان اسلام بهره گرفت.

***جمهوری اسلامی ایران آماده مذاکره با مقامات عربستان سعودی است
 
وی با اشاره به اینکه از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم شاهد گسترش مناسبات در سطح رئیس جمهور و وزرا هستیم، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران آماده مذاکره با مقامات عربستان سعودی است.
 
معاون عربی آفریقای وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه روابطش به دور از گفتگو و مذاکره نبوده است، گفت: در تمام این مدت گفتگوها در سطوح مختلف جریان داشته است.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه روابط با عربستان سعودی در سطوح فرهنگی، بین المللی و منطقه ای دنبال شده است، گفت: اخیرا دعوت شفاهی از سوی وزیر امورخارجه عربستان سعودی دریافت کردیم این درحالی است که پیش از این چندین بار مقامات عربستان سعودی تأکید بر انجام این سفر از سوی وزیرامورخارجه کشورمان را داشتند.  
 
وی با شاره به اینکه انجام سفر از سوی وزیر امورخارجه کشورمان نیازمند مقدماتی است، خاطر نشان کرد: باید چهارچوب گفتگوها به لحاظ پروتکلی و تشریفاتی روشن شود.

*** مقدمات سفر وزیر امور خارجه به عربستان فراهم شده است
 
معاون عربی آفریقای وزارت امورخارجه با بیان اینکه مقدمات سفر وزیر امورخارجه کشورمان به عربستان سعودی فراهم شده است، ادامه داد: در این رابطه تاکنون این سفر انجام نشده است.  
 
امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه اخیرا از زبان وزیر امورخارجه عربستان سعودی رویکرد مثبتی را از طریق رسانه ها دریافت کرده ایم، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به هرگونه اقدام مثبت کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی پاسخ مثبت می دهد.  
 
وی با اشاره به اینکه دیدار مقامات تهران و ریاض در قالب حل مشکلات منطقه ای و توسعه همکاری ها خواهد بود، گفت: در این دیدارها تلاش خواهد شد تا به حل بحران ها در جهان اسلام و در منطقه کمک شود به گونه ای که این امر به عنوان یکی از اولویت های در دستور کار ایران و عربستان سعودی قرار گرفته است.  
 
معاون عربی آفریقای وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا جمهوری اسلامی ایران درباره بحران بحرین رایزنی کرده است، گفت: بحرین یکی از مناطق بحرانی که در طی دو سه سال گذشته سبب رفت و آمدهای دیپلماتیک شده است.   
 
امیرعبدالهیان با اشاره به ضرورت اندیشیدن به یک راه حل سیاسی در موضوع بحرین گفت: در سطوح عالی با مقامات عالی رتبه بحرین این موضوع را دنبال کرده ایم.  
 
***در بحرین شاهد نقض سیستماتیک حقوق بشر هستیم

وی با بیان اینکه امروزه در بحرین شاهد نقض سیستماتیک حقوق بشر هستیم، ادامه داد: پادشاه و ولیعهد بحرین از درون حکومت توسط برخی از جریانات افراطی قادر به گفتگوی ملی و موثر نیستند.  
 
معاون عربی آفریقای وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه معارضین در بحرین با روش های کاملا دموکراتیک به صورت آرام آرام مطالبات خود را درطی سه سال گذشته مطرح کرده اند، ادامه داد: متأسفانه از طرف مقابل با رفتارهای امنیتی و سرکوب های گسترده مواجه بوده ایم به طوری که این رفتارها سبب شهادت تعداد زیادی از مردم بحرین شده است.  
 
*** در بحرین با گفتگوی موثر میان طرفین می توان ثبات و امنیت را برقرار کرد

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه باید با گفتگوهای موثر و واقعی ثبات و امنیت را به این کشور حوزه خلیج فارس برگردانیم، گفت: این امر با توافق مرضی الطرفین می تواند صورت بگیرد.  
 
وی با اشاره به اینکه ورود نظامی به بحرین اقدام درستی نبود، افزود: این امر شرایط  را پیچیده کرده است اما این آمادگی همواره وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران با توجه به نفوذ معنوی که دارد نقش سازنده خود  را مانند سایر کشورهای منطقه درباره حل سیاسی بحرین ایفا خواهد کرد.  
 
معاون عربی آفریقای وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون استعفای اخضر ابراهیمی گفت: جدیدترین تحولات سوریه به استعفای اخضر ابراهیمی بر می گردد به گونه ای که اخضر ابراهیمی گفتگوهایی را در پرونده سوریه آغاز کرده بود.  
 
امیرعبداللهیان یکی از مشکلات سوریه را مربوط به آمریکا در برخی از کشورهای غربی دانست و عنوان کرد: متأسفانه آمریکا و برخی از کشورهای غربی به تحولات سوریه به صورت واقع بینانه برخورد نمی کنند.  
 
وی اظهار داشت: شاید این کشورها در مقاطعی تلاش کردند تا از طریق سازمان ملل، نماینده و دبیر کل این سازمان برای پیشبرد نیات و اهداف خود استفاده کنند.

معاون عربی آفریقای وزارت امورخارجه با بیان اینکه آمریکا و برخی از کشورهای غربی به سازمان ملل این فرصت را نداند تا این سازمان با سازوکارهای خود در مسیر حل سیاسی سوریه قدم بردارد، بیان کرد: آمریکا برای حضور ایران در سازمان ملل شروط گذاشته بود به گونه ای که دبیر کل سازمان ملل مجبور شد تا در اقدامی غیر متعارف دعوت خود را از ایران ظرف چند ساعت پس بگیرد و این مسئله سبب شد تا ضربه حیثیتی به سازمان ملل وارد شود. 

کلید واژه ها: عربستان سعودی بحرین وزیر امورخارجه خلیج فارس


نظر شما :