تلاش های محرمانه ناتو برای جذب کشورها

۱۳ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۴:۴۷ کد : ۱۹۳۰۸۸۴ سرخط اخبار

هفته نامه آلمانی اشپیگل روز سه شنبه با استناد به یک گزارش محرمانه هفت صفحه ای از تلاش ناتو برای جذب برخی کشورها از جمله آذربایجان، ارمنستان و جمهوری مولداوی به سمت این سازمان نظامی در راستای سیاست گسترش به شرق خبر داد.

به گزارش ایرنا ،درگزارش این نشریه آلمانی آمده است ، مقام های ناتو هفته گذشته در نشستی با عنوان کمیسیون مشارکت، الگویی را برای انجام اقدامات عملی در راستای تقویت رابطه ناتو با برخی کشورها طراحی کرده اند و حتی پیش بینی شده که این کشورها روزی می توانند به عنوان عضو ناتو معرفی شوند.

براساس اطلاعات محرمانه اشپیگل، مقام های ناتو در نشست هفته گذشته با الگوی طراحی شده بدنبال راه هایی هستند که چطور شرکای خود در منطقه را بهتر مورد حمایت قرار دهند.

براساس این اسناد محرمانه که این نشریه آلمانی به آنها دست یافته است، هدف کوتاه مدت از تلاش برای پیوستن این کشورها به ناتو، تقویت ثبات در اروپای شرقی اعلام شده که بدنبال تحولات اخیر اوکراین سران برخی از کشورهای این منطقه را نگران کرده است.

اشپیگل می نویسد:در چارچوب اقدامات انجام شده برای جذب برخی کشورها به ناتو، می توان به همکاری های نظامی ازجمله برگزاری رزمایش های مشترک و تشکیل دوره های آموزش نظامی اشاره کرد.

این گزارش می افزاید:سه کشور مورد اشاره قرار است در پروژه های دفاع هوشمندانه ناتو از جمله نظارت هوایی بر کشورهای حوزه بالتیک که به طور معمول به کمک کشورهای خارج از این حوزه انجام می شود حضور داشته و مشارکت خود را با این سازمان نظامی آغاز کنند.

این مطلب می افزاید: در طرح تدوین شده ناتو برای جذب آذربایجان ، ارمنستان و جمهوری مولداوی به این سازمان نظامی، ارائه اقدامات کمک های انحصاری به این کشورها نیز برنامه ریزی شده است که به طور مشخص درمورد مولداوی،حضور این کشور در نیروی واکنش سریع ناتو مطرح است.

اشپیگل افزود:ناتو همچنین درمورد آذربایجان تقویت همکاریها در حیطه امنیت سایبری و انرژی را مدنظر قرارداده و در ارمنستان نیز ارائه آموزش های نظامی به نیروهای ارتش این کشور یکی از محورهای آغاز همکاری ها خواهد بود.

به گزارش این نشریه آلمانی،برپایه سند تدوین شده از سوی مقام های ناتو،این سازمان نظامی به حفظ تمامیت ارضی،استقلال و تعیین سرنوشت ارمنستان، آذربایجان و همچنین جمهوری مولداوی متعهد شده است.

این گزارش می افزاید: سران ناتو در مورد این سه کشور به طور کامل به اتفاق نظر دست یافته اند اما درمورد اینکه آیا ناتو باید در واکنش به الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، می بایست کشورهای دیگری را نیز تحت پوشش خود بگیرد، اختلاف نظرهایی وجود دارد.

آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو که تنها تا ماه اکتبر این مسئولیت را برعهده داشته و بعد از آن جای خود را به ینس اشتولتنبرگ،نخست وزیر سابق نروژ خواهد داد، هفته گذشته در گفت و گو با رسانه های آلمانی به طور غیر مستقیم خواستار گسترش حوزه ناتو در مرزهای شرقی شده بود.

وزیران امورخارجه کشورهای عضو ناتو از امروز (سه شنبه) در نشست دو روزه خود در بروکسل، ضمن بررسی وضعیت اوکراین و تحولات اخیر در شبه جزیره کریمه درمورد راههای رفع نگرانی برخی از کشورهای اروپای شرقی از احتمال تشدید اوضاع تبادل نظر خواهند کرد.

کلید واژه ها: ناتو مولداوی ارمنستان


نظر شما :