ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از قول و قرارهای اخوان سوریه با تلاویو تا اعدام های گسترده داعش

۲۹ اسفند ۱۳۹۲ | ۲۱:۱۶ کد : ۱۹۳۰۲۷۰ اخبار اصلی خاورمیانه
افشای قول و قرارهای اخوان سوریه با اسرائیل، اعدام های گسترده داعش در سوریه، انتقاد آیت الله نجفی از وضعیت سیاسی عراق، افزایش تولید نفت و گاز روسیه در بحبوحه بحران اوکراین و طرح اسرائیل برای جذب یهودیان فرانسه از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از قول و قرارهای اخوان سوریه با تلاویو تا اعدام های گسترده داعش

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

قول و قرار اخوانی های سوریه با اسرائیل

سرهنگ حسام العواک، مسئول امور امنیتی ارتش آزاد سوریه اعلام کرد که شمار بسیاری از اعضای اخوان المسلمین سوریه مزدور سازمان های امنیتی بزرگ حهان از جمله اسرائیل هستند و از قبل از آغاز ناآرامی های سوریه با این سازمان ها همکاری می کرده اند.

وی در گفت و گویی با روزنامه العرب، چاپ لندن، تاکید کرد که اخوان المسلمین بارها با اسرائیلی ها در پرونده های مختلف همکاری کرده اند و اخیرا نیز به تلاویو تعهد داده اند که از بلندی های جولان به سود اسرائیل بگذرند به شرطی که این رژیم در رسیدن اخوانی ها به قدرت از آنها حمایت کند. به گفته وی آنها همچنین از رژیم صهیونیستی خواسته اند که از آنها برای رویارویی با بشار اسد کمک کند.

وی همچنین اخوان المسلمین را متهم کرد که میلیاردها دلار از کمک های مالی عربستان، قطر، امریکا و اتحادیه اروپا به مخالفان را ربوده اند که در این میان فقط شش میلیارد دلار از کمک های قطری ها را از آن خود کرده اند.

افزایش تولید نفت و گاز روسیه

در بحبوحه بحران اوکراین و نگرانی ها از اقدامات احتمالی یک جانبه روسیه در کاهش یا قطع صادرات گاز به این کشور و همچنین اروپا، مسکو اعلام کرد که میزان تولید نفت و گاز آن در ماه های ژانویه و فوریه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.4 درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری نووستی، با این رشد میزان تولید نفت روسیه در این مدت به 85 میلیون تن رسیده و میزان تولید گاز نیز از 123 میلیارد متر مکعب فراتر رفته است.

میزان تولید زغال سنگ نیز در این مدت 3.2 درصد رشد داشته و به 56.6 میلیون تن رسیده است.

دولت روسیه همچنین اعلام کرده است که میزان صادرات سالانه زغال سنگ این کشور نیز با 22 درصد افزایش به 23.7 میلیون تن در دو ماهه گذشته رسیده که این رقم برای صدارات گاز 6.3 درصد معادل بیش از 39 میلیارد مترمکعب و برای نفت 3.4 درصد معادل بیش از 36.5 میلیون تن بوده است.

هزینه های جنگ سوریه از 31 میلیارد دلار گذشت

دولت سوریه اعلام کرد که هزینه های جنگ داخلی سوریه که اکنون وارد چهارمین سال خود می شود و بسیاری از بخش های زیربنایی اقتصادی این کشور را نابود کرده به فراتر از 31 میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این در حالی است که نهادهای بین المللی این رقم را یک صد میلیارد دلار بر آورد کرده اند.

مجله اکونومیست نیز پیش بینی کرده که این رقم در طول سال 2014 درصورت ادامه جنگ فعلی در سوریه به 34 میلیارد دلار خواهد رسید.

پیش از این عمر غلاونجی، معاون نخست وزیر و وزیر امور اداری داخلی سوریه گفته بود که خسارت های وارده از جنگ ویرانگر داخلی جاری به اقتصاد سوریه تا پایان سال 2013 به بیش از 21.6 میلیارد دلار رسیده است.

سرمایه گذاری 66 میلیارد دلاری عربستان برای تولید برق

شرکت برق عربستان اعلام کرد که برای افزایش تولید برق در این کشور 66 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد کرد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، شرکت برق عربستان اعلام کرد که به زودی 18 هزار مگاوات برق با راه اندازی 234 ایستگاه برق جدید ظرف چهار سال آینده تولید خواهد شد که این هدف با جذب 66 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی محقق می شود.

این شرکت پیش بینی کرد که به این ترتیب ظرف چهار سال آینده دو میلیون نفر از شهروندان عربستانی به جمع مشترکان برق این کشور افزوده شوند.

زیاد بن محمد الشیحه، رئیس دایره اجرایی شرکت برق عربستان همچنین اعلام کرد که عربستان در نظر دارد ظرف سال های 2018 تا 2023 با صرف یک صد میلیارد دلار 22 هزار مگاوات برق به میزان برق تولیدی کشور بیفزاید که در طول این مدت 260 ایستگاه برق جدید احداث خواهد شد.

آیت الله النجفی: برخی در پی بدنام کردن مرجعیت هستند

آیت الله عظمی شیخ بشیر النجفی، از مراجع معظم تقلید در نجف اشرف، تأکید کرد که برخی در پی بدنام کردن مرجعیت و ضربه زدن به آن به منظور تغییر مواضع مراجع در قبال مسائل کشور هستند.

به گزارش پایگاه خبری الفرات نیوز، وی در دیدار با برخی شهروندان اهل استان بابل تأکید کرد که برخی می دانند که مرجعیت در پی نگه داشتن ملت زیر سقفی واحد است و می خواهد با هرگونه فتنه و فرقه گرایی مبارزه کند و به پیشرفت کشور کمک کند و برای همین برخی در پی سنگ اندازی در این مسیر و واداشتن مرجعیت به تغییر مواضعش هستند.

اعتراض به رد صلاحیت گسترده در عراق

مجلس اعلای اسلامی عراق و فراکسیون الاحرار، وابسته به جریان صدر، دولت نوری مالکی را متهم کردند که غیر خود را سرکوب می کند و به حاشیه می راند.

به گزارش الفرات نیوز، عزیز العکیلی، نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در مجلس، تأکید کرد که اوضاع کشور بی ثبات است و دخالت قوه اجرایی در بسیاری از مسائل از جمله کارهای نهادهای مستقل مایه نگرانی جدی است.

وی در ادامه افزود که هیئت های مستقلی مانند بانک مرکزی و هیئت بازپرسی و کمیساریای عالی مستقل انتخابات باید واقعاً مستقل باشند نه به وضعی که امروز می بینیم، دچار شوند.

او رد صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات را نیز کاری اشتباه خواند و افزود که ملت عراق در پی دموکراسی واقعی هستند که دست حزب خاص یا مجموعه افرادی خاص نیست و از دستگاه قضایی خواست که خود را از اختلافات سیاسی دور نگه دارد.

اخیرا نزدیک به 300 نفر برای شرکت در انتخابات عراق رد صلاحیت شدند.

تلاش تلاویو برای جذب یهودیان فرانسوی

دولت اسرائیل به زودی طرحی را به پارلمان این رژیم می دهد که به موجب آن 15 هزار یهودی فرانسوی ظرف سه سال آینده به اسرائیل مهاجرت خواهند کرد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، رژیم صهیونیستی با پیشی گرفتن مشکل مهاجرت داخلی بر خارجی روبه رو است و برای غلبه بر این مشکل تلاش دارد طرح های تازه ای را به اجرا بگذارد.

صوفا لاندور، یکی از وزرای کابینه رژیم صهیونیستی در این باره گفت: «در طرحی که به زودی دولت به مجلس خواهد داد 3.8 میلیون یورو برای جذب یهودیان فرانسوی اختصاص خواهد یافت و موانع قانونی و اداری را نیز برای مهاجرات آنها به اسرائیل لغو خواهد کرد.»

وی تاکید کرد، آژانس های یهود نقش به سزایی در انجام این طرح ایفا خواهند کرد و می توانند خطرات بزرگ را در برابر آینده بقای رژیم صهیونیستی رفع کنند.

اعدام های گسترده داعش در سوریه

کمیسیون تحقیق سازمان ملل اعلام کرد که دولت اسلامی در عراق و شام موسوم به داعش اعدام های گسترده ای را در ماه ژانویه در سراسر سوریه مرتکب شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عمده این اعدام ها در دو شهر ادلب و حلب صورت گرفته است.

این کمیسیون همچنین این گروهک تروریستی را متهم به جنایت های جنگی گسترده و اعدام های دسته جمعی تا حد نسل کشی کرد و اعلام کرد که اعدام های این گروه در سراسر سوریه همچنان ادامه دارد و شامل شهروندان عادی و نیروهای ارتش آزاد نیز می شود.

این کمیسیون همچنین تاکید کرد که جنازه های بسیاری را در دریاچه الاسد در سد فرات یافته است که همگی آنها توسط داعش اعدام شده اند.

ردپای شرکت های آلمانی در سلاح های شیمیایی سوریه

روزنامه زودیچ تسایتونگ اعلام کرد که شرکت های آلمانی بزرگترین تامین کننده سلاح های شیمیایی سوریه بوده اند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، بر اساس گزارشی که این روزنامه به نقل از شبکه خبری "ان دی آر" منتشر کرد، 50 شرکت آلمانی طی سال های 1982 تا 1993 در حدود 2400 تن سلاح های شیمیایی در اختیار سوریه قرار دادند.

بنا به این گزارش بعد از شرکت های آلمانی شرکت های فرانسوی، روسی و چینی تامین کنندگان اصلی سلاح های شیمیایی سوریه بوده اند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: رژیم صهیونیستی سوریه روسیه عراق


نظر شما :