عربستان: دفتر الجزیره تا چند روز دیگر بسته می‌شود

۱۹ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۵:۰۳ کد : ۱۹۲۹۸۸۱ سرخط اخبار

یک مسئول سعودی اعلام کرد که دفتر شبکه الجزیره قطر در عربستان تا چند روز دیگر بسته خواهد شد و شهروندان عربستانی از قلم زدن در رسانه های قطری منع شده اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در پی تنش در روابط بین عربستان و قطر، جنگ رسانه ای بین دو کشور بالا گرفته است و هر یک از آنها دیگری را به فتنه انگیزی و تبلیغات نادرست متهم می کند.

یک مسئول سعودی به روزنامه الحیات چاپ لندن گفت: تصمیم بستن دفتر شبکه الجزیره قطر در عربستان در طول چند روز اتخاذ خواهد شد و همه شهروندان عربستان از قلم زدن یا همکاری با رسانه های گروهی مختلف قطر منع شده اند.

عبدالرحمن المرشد خبرنگار شبکه تلویزیونی رسمی قطر اعلام کرد که به خاطر بحرن سیاسی بین عربستان و امارات و بحرین با قطر از فعالیت در این شبکه دست کشیده است.

برخی منابع رسمی اماراتی نیز به روزنامه الحیات گفتند که دستوراتی از مراجع بالا برای توقف همکاری با قطر و عدم سفر مسئولان اماراتی به این کشور صادر شده است.

درمقابل، مطبوعات قطری نیز اعلام کردند که دیگر نیازی به نویسندگان سعودی ندارند و در همین راستا، سمر المقرن از نویسندگان سعودی روزنامه قطری العرب گفت: مسئولان روزنامه روز جمعه در نامه ای گفتند که دیگر نیازی به خدمات من ندارند.

صالح الشیحی دیگر نویسنده سعودی روزنامه العرب نیز اقدامی مشابه صورت داد و گفت که وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان روز جمعه از او خواسته است که در مطبوعات قطر دیگر قلم نزند.

روزنامه سعودی الجزیره نیز از شبکه تلویزیونی الجزیره قطر به عنوان "شبکه فتنه" یاد کرد که برخلاف ادعای مستقل بودند، مجری سیاست خارجی دولت قطر است.

تنش در روابط قطر با عربستان و امارات و بحرین از زمان فراخوانی سفرای این سه کشور از دوحه شدت گرفت. امارات، عربستان و بحرین دولت قطر را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده اند که با واکنش شدید قطری ها مواجه شده است. اختلاف اساسی بین دوطرف بر سر حمایت از گروه اخوان المسلمین مصر و سیاست های یکجانبه قطر خارج از چارچوب شورای همکاری خلیج فارس است. عربستان و بحرین و امارات از حمایت قطر از گروه اخوان المسلمین ناراضی هستند و میانجیگری بین آنها برای حل این مسئله نیز تاکنون راه به جایی نبرده است.

کلید واژه ها: قطر امارات الجزیره بحرین


نظر شما :