دو کره پای میز مذاکره رفتند

۲۳ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۳:۰۹ کد : ۱۹۲۸۵۹۲ سرخط اخبار

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از سئول به قلم پارک چان کیونگ نوشت: مقاماتی از کره شمالی و کره جنوبی روز چهارشنبه سطح بالاترین مذاکرات بین دو کشور را طی چند سال اخیر برگزار کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، این مذاکرات می تواند یک بهبود بالقوه در همکاری کره شمالی و کره جنوبی در آستانه بازگشت مجدد خانواده های جدا شده از جنگ دو کره بین سال 1950 تا 1953 باشد.

وزارت وحدت کره جنوبی اعلام کرد هیچ دستور کاری برای این گفت وگوها که در روستای مرزی پانمونجوم برگزار شد، از قبل تعیین نشده بود و دو طرف در آن درباره مسائل مهم ازجمله مسئله بازگشت مجدد خانواده جدا شده دو کره در تاریخ 20 تا 25 فوریه گفت وگو کردند.

کیم کیونگ هیون از مقامات بلندپایه شورای امنیت ملی کره جنوبی که سرپرستی هیئت کشورش را در این مذاکرات به عهده داشت گفت سئول در این گفت وگوها بر مسئله بازگشت مجدد خانواده های جدا شده از جنگ متمرکز بود.

کره شمالی نیز احتمالا در این مذاکرات تلاش کرده است کره جنوبی را متقاعد کند رزمایش نظامی سالانه مشترک خود را با آمریکا که قرار است 24 فوریه آغاز شود، لغو کند.

کیم افزود با هدف فراهم شدن فرصت گشایش فصلی جدید در شبه جزیره کره قدم به این مذاکرات نهاد اما از اشاره به این مسئله خودداری کرد که آیا در این مذاکرات درباره برنامه هسته ای کره شمالی نیز گفتگو شد یا خیر.

این نخستین مذاکرات سطح بالا بین کره شمالی و کره جنوبی از سال 2007 تاکنون به شمار می رود. این مذاکرات همچنین یک روز پیش از ورود جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به سئول برگزار شد که گفته می شود محور اصلی مذاکرات وی در کره جنوبی ، مسئله کره شمالی خواهد بود.
کره شمالی خواستار ازسرگیری مذاکرات با کره جنوبی و آمریکا درباره مسائل هسته ای است اما سئول و واشنگتن هر دو تاکید دارند پیونگ یانگ نخست باید تعهدی ملموس را درخصوص کنار گذاشتن تسلیحات هسته ای ارائه کند.

کره جنوبی اعلام کرد نشست پانمونجوم به درخواست کره شمالی برگزار شد. وونگ تون یونگ معاون رئیس حزب حاکم کره شمالی سرپرستی هیئت کشورش را در این مذاکرات به عهده داشت.

رسانه های کره شمالی گزارشی را درباره این نشست برگزار نکردند.

کیم یونگ هیون کارشناس مسائل کره در دانشگاه دونگ گوک در سئول گفت پیونگ یانگ با این نشست تلاش کرد اعتبار دیپلماتیک خود را به طور علنی نشان دهد.
وی افزود کره شمالی می خواهد نشان دهد خواستار بهبود روابط با کره جنوبی است تا از این طریق امتیازهایی را از سئول و دیگران دریافت کند.

کیم هشدار داد اکنون زود است که انتظار پیشرفتی چشمگیر از این مذاکرات داشته باشیم.
نگرانی هایی نیز وجود دارد که کره شمالی در اعتراض به رزمایش مشترک آینده آمریکا و کره جنوبی ، رویداد بازگشت مجدد خانواده های جدا شده دو کره را لغو کند.

کره جنوبی و آمریکا هر سال رزمایش های نظامی مشترکی را برگزار می کنند که این رزمایش ها همیشه با محکومیت کره شمالی و تهدیدهای این کشور در خصوص حمله به آمریکا و کره جنوبی همراه بوده است.

رزمایش مشترک سال گذشته آمریکا و کره جنوبی به طور خطرناکی ، شبه جزیره کره را ملتهب کرد. رژیم کره شمالی لفاظی هایی تند اما تهدیدهایی توخالی را در خصوص آغاز جنگ علیه کره جنوبی و آمریکا مطرح کرد.

این لفاظی های تند کره شمالی باعث شد دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بمب افکن های «بی 2 » و « بی 2» را به کره جنوبی اعزام کند تا قدرت خود را در برابر کره شمالی به نمایش بگذارد.

همزمان با آماده شدن ارتش های آمریکا و کره جنوبی برای برگزاری رزمایش نظامی مشترک سالانه دو کشور ، تنش ها در شبه جزیره کره بار دیگر در حال شدت گرفتن است. این رزمایش جدید که از اواخر فوریه آغاز می شود و دو هفته ادامه خواهد یافت بر « مدیریت بحران » متمرکز خواهد بود و هدف از آن کره شمالی است.

رژیم کره شمالی همچون سال های گذشته لغو این رزمایش را خواستار شده است.

کلید واژه ها: کره جنوبی آمریکا و کره جنوبی


نظر شما :