ایران حامی اسقاط حکومت بحرین نیست

۰۲ بهمن ۱۳۹۲ | ۲۰:۵۰ کد : ۱۹۲۷۷۰۹ سرخط اخبار

معاون عربی و افریقای وزیر امور خارجه با اشاره به اقدامات تروریستی اخیر علیه ایران گفت: ما اطلاعاتی در اختیار داریم که نشان می دهد حملات اخیر علیه سفارت کشورمان در بیروت، تکنسین های ایرانی در عراق، دیپلمات شهیدمان در صنعا مجموعه اقدامات سازماندهی شده و هدفمندی است که توسط جریانات تکفیری و تروریستی انجام می شود، احتمالاتی وجود دارد که برخی طرف های خارجی در ورای این اقدامات قرار داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابطه با دیپلمات شهید ایرانی در یمن و اینکه آیا ایران می پذیرد که اتفاقات اخیر بر علیه دیپلمات های ایرانی و منافع کشورمان در مناطق مختلف به صورت مستقل بوده است، گفت: ما اطلاعاتی در اختیار داریم که نشان می دهد حملات اخیر علیه سفارت کشورمان در بیروت، تکنسین های ایرانی در عراق، دیپلمات شهیدمان در صنعا مجموعه اقدامات سازماندهی شده و هدفمندی است که توسط جریانات تکفیری و تروریستی انجام می شود، اما احتمالاتی وجود دارد که برخی طرف های خارجی در ورای این اقدامات قرار داشته باشند هم در حوزه لبنان و هم در حوزه عراق و هم اخیرا در یمن اقدامات گسترده مشترکی را با مقامات ذیربط این کشورها شروع کردیم به محض اینکه تحقیقاتمان به نتیجه برسد صراحتا و بدون هیچ گونه ملاحظه ای بصورت مستند اعلام خواهیم کرد که چه طرف خارجی در ورای این اقدامات علیه دیپلمات ها و اتباع ایرانی قرار دارد.

ابهامات جدی درباره مرگ الماجد وجود دارد

خبرنگار سوال کرد همه در مورد ارتباطات ماجد الماجد به صورت رسمی اعلام می کردند و از وی به عنوان جعبه سیاه پشت پرده اقدامات تروریستی منطقه یاد می شد و آیا مرگ وی در لبنان مشکوک نبود که وی پاسخ داد: کمیته ای که به لبنان فرستاده ایم در ارتباط با مقامات ذیربط لبنانی تمام جزئیات این موضوع را مورد بررسی قرار می دهند. همچنان برای ما ابهامات جدی در خصوص مرگ ماجد الماجد وجود دارد، ولی اجازه دهید تحقیقات به نتیجه برسد و بتوانیم به صورت مستند از طریق مراجع ذیربط درباره این مساله نظر بدهیم.

امیر عبداللهیان در پاسخ به این سوال که آیا ایران اکنون به بازجویی های فرد دوم دستگیر شده در این جریان دسترسی پیدا کرده است؟، بیان کرد: مقامات ذیربط لبنان بازجویی های خود را در این رابطه انجام می دهند.

معاون وزیر امور خارجه در این باره که آیا کمیته ایران در این زمینه فعال است؟ تصریح کرد: کمیته مشترک با طرف های لبنانی این موضوع را دنبال می کند البته ما قصد مداخله در روند تحقیقات را نداریم و این حق طبیعی دولت لبنان است، اما در جریان جزئیات قرار می گیریم و رایزنی های مستمری تا روشن شدن دقیق پرونده حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت ادامه دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از وضعیت آقای نیکبخت دیپلمات ربوده شده ایران در یمن اطلاع جدیدی در دست است و هیاتی که قرار بود برای پیگیری وضعیت آقای اسدی به یمن برود، چه اقداماتی انجام داده است؟ گفت: دو روز پیش یک هیات ایرانی با دو هدف مشترک رایزنی با مقامات ذیربط یمنی و انتقال پیکر شهید اسدی به صنعا فرستاده شد، در توقف چند ساعته ای که در صنعا داشتند با مقامات ذیربط یمنی رایزنی و گفتگو شد. به زودی هیات جامعی متشکل از بخش های قضایی، حقوقی و تحقیقات کشورمان و وزارت امور خارجه برای بررسی دقیق تر موضوع عازم یمن می شوند.

گفتگوی مشترک با یمن در روزهای آینده

امیر عبداللهیان در توضیح جزئیات بیشتر درباره کمیته ای که اعلام کرده برای پیگیری وضعیت اتباع ایرانی تشکیل شده است، بیان کرد: گفتگوی مشترکی قرار است طی روزهای آینده بین ما و یمن انجام شود که مهمترین مساله ما توجه به امنیت اماکن و دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران در صنعا است. ما باید مطمئن شویم، دولت یمن مسئولانه نسبت به حفظ جان اتباع کشورمان اقدام می کند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در خصوص آقای نیکبخت دیپلمات ربوده شده ایران در یمن اطلاعاتی داریم که ایشان سلامت هستند تلاش ها برای آزادی وی ادامه دارد. دولت یمن تلاش های خوبی در این رابطه انجام داده به نتایج روشنی رسیدیم و امیدوار هستیم که هر چه زودتر شاهد بازگشت وی به کشور باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که افرادی که در ترور مهندسان ایرانی در عراق دستگیر شده اند، غیر از اینکه متوجه شده اید اقدامشان هدفمند است، آیا وابستگی به گروه خاصی نیز دارند و اینکه ایران درخواست انتقال تروریست ها را داشته است، بیان کرد: به دلیل اینکه اقدامات آنها یک اقدامات سازمان دهی شده و دارای شبکه است تحقیقات ادامه دارد و در پایان تحقیقات و دستگیری همه عوامل جزئیات اعلام شود.

زیباری به تهران می آید

امیر عبداللهیان درباره تاریخ سفر زیباری به ایران اظهار داشت: توافق اولیه این است که آقای زیباری در طول دو هفته آینده به تهران داشته باشد و در خصوص موضوعات دو جانبه و موضوعات دیگری گفتگو کند.

آمادگی برای احیای رابطه با مغرب

معاون وزیر امور خارجه درباره دعوت مغرب از ایران برای شرکت در اجلاس کمیته قدس گفت: این دعوت دریافت شده کمیته قدس پنجشنبه و جمعه هفته گذشته در مراکش برگزار شد از ایران سفیر کشورمان نزد سازمان کنفرانس اسلامی به همراه رئیس اداره دوم خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه در این اجلاس شرکت کردند.

وی ادامه داد: از دوره ای که به دلیل سوءتفاهمات روابط مراکش با تهران قطع شد این اولین دعوت مغرب از ایران است که ما به آن پاسخ مثبت دادیم البته گفتگوهایی از یکسال و نیم پیش بین ما و مقامات ذیربط مراکشی برگزار شد و در جریان سفر اخیر هیات مان به مقامات مراکشی اعلام کردیم که تهران آماده روابط با همه کشورهای عربی از جمله کشور دوست و برادر، مراکش است و از بازگشت روابط دو کشور به وضعیت طبیعی خود استقبال می کنیم.

امیر عبداللهیان درباره سطح شرکت ایران در اجلاس سران آفریقا گفت: در حال بررسی هستیم که متناسب با سطح مقامات شرکت کننده در آنجا هم به عنوان دولت جمهوری اسلامی ایران و هم به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد در آن نشست حضور داشته باشیم. سطح هنوز قطعی و نهایی نشده است.

سفر منطقه ای به خلیج فارس

معاون وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: من هفته آینده قرار است سفری به حوزه خلیج فارس برای گفتگو درباره مناسبات دو جانبه و تحولات منطقه ای و موضوعات مورد علاقه طرفین داشته باشم.

وی درباره روابط ایران در حوزه خلیج فارس گفت: ما معتقد هستیم که خلیج فارس از اهمیت راهبردی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و همواره روابط تهران با کشورهای حوزه خلیج فارس مبتنی بر دوستی و همکاری همه جانبه بوده است.

حامی اسقاط در بحرین نیست

امیر عبداللهیان با اشاره به اینکه آقای دکتر روحانی تاکید جدی بر توسعه همکاری و مناسبات با کشورهای حوزه خلیج فارس دارند، بیان کرد: ما از ابتدا به مقامات بحرینی اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران از ایده اسقاط در این کشور هیچگاه حمایت نکرده آنچه در بحرین می گذرد یک موضوع بحرینی - بحرینی است و وارد کردن اتهامات بی اساس به جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مداخله به امور این کشور اتهام نادرستی است.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: راهکار در بحرین صرفا سیاسی و مبتنی بر گفتگوی ملی است و توجه به مطالبات مردم و گفتگوی واقعی حکومت و معارضین بدون هرگونه مداخله خارجی می توانند صلح و آرامش به بحرین بازگرداند.

وی افزود: تداوم بازجویی ها و دستگیری ها بویژه در سطوح علمای دینی و رهبران سیاسی که با روش های مسالمت آمیز مطالب خود را بیان می کنند تنها اوضاع را پیچیده تر می کند. ما امنیت بحرین و خلیج فارس را امنیت خود می دانیم.

امیر عبداللهیان همچنین درباره روابط ایران و عربستان بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران بر نقش مهم عربستان در منطقه و جهان اسلام واقف است. ما امیدواریم شاهد مواضع و اقدامات سازنده عربستان و واکنش مثبت عربستان سعودی به ابتکار عمل رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان باشیم.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: گفتگوهای اینجانب با قائم مقام وزیر امور خارجه عربستان در حاشیه نشست وزرای خارجه کنفرانس اسلامی در گینه کوناکری، گفتگوهای سازنده و نویدبخش برای شروع دوره جدیدی از همکاری های سازنده دو کشور است. دیدارهای دیپلماتیک و گفتگوهای تهران و ریاض به عنوان دو کشور مهم در منطقه و جهان اسلام تداوم می یابد.

وی همچنین درباره اقدامات تروریستی در منطقه خاطر نشان کرد: معتقدیم رویکرد همکاری صمیمانه و دسته جمعی در مبارزه با چالش های موجود در منطقه ما بویژه در حوزه مبارزه با تروریسم و عوامل ناامن کننده منطقه و جلوگیری از فتنه و درگیری طائفی که با طراحی پشت پرده دشمنان منطقه و به ویژه رژیم صهیونیستی دنبال می شود مناسب ترین راهکار برای برون رفت از شرایط کنونی است.

کلید واژه ها: عبداللهیان خلیج فارس بحرین


نظر شما :