ایران سامانه جایگزین اس 300 را از روسیه می پذیرد؟

۲۴ دی ۱۳۹۲ | ۱۳:۱۸ کد : ۱۹۲۷۳۲۳ سرخط اخبار

رنامه ایران و گروه 1+5 برای ازسرگیری مذاکرات هسته ای در ماه فوریه، بیانیه وزارت خارجه روسیه درباره مذاکرات هسته ای ایران، احتمال پذیرش سامانه جایگزین «اس 300» از سوی ایران، دیدار وزیر خارجه ایران با دبیرکل حزب الله لبنان و تصمیم کاترین اشتون برای سفر به ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

ایران سامانه جایگزین «اس 300» را از روسیه خواهد پذیرفت؟


به گزارش «تابناک»، توافق ایران و گروه 1+5 برای از سرگیری روند مذاکرات هسته ای در ماه فوریه، از جمله مهمترین موضوعات مربوط به ایران است که امروز مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «گالف تودی» با انتشار این خبر به نقل از یک مقام دیپلماتیک می نویسد ایران و قدرت های جهانی در ماه فوریه و با فاصله اندکی پس از آغاز روند اجرایی شدن توافق ژنو، با یکدیگر دیدار خواهند کرد. هدف از دور جدید مذاکرات، رسیدن به راه حلی جامع برای پایان دادن به یک دهه کشمکش بر سر برنامه هسته ای ایران است. قرار است این مذاکرات بار دیگر با مشارکت کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برگزار شود.

ایران سامانه جایگزین «اس 300» را از روسیه خواهد پذیرفت؟


روزنامه «شانگهای دیلی» موضع روسیه در قبال روند جاری مربوط به موضوع هسته ای ایران را مورد توجه قرار داده است. به نوشته این روزنامه، وزارت خارجه روسیه طی بیانیه ای اعلام کرده همه طرف های حاضر در مذاکرات هسته ای ایران، باید از بیان اظهارات و یا انجام اقداماتی که ممکن است سبب به خطر افتادن مذاکرات شود، اجتناب کنند. در این بیانیه آمده: «ما از همه طرف های درگیر می خواهیم به تعاملات سازنده خود در این مسیر ادامه دهند». وزارت خارجه روسیه همچنین ابراز امیدواری کرده که اجرای موفقیت آمیز نخستین مرحله از توافق، شرایط لازم را برای توافقات بعدی با هدف رسیدن به راه حل جامع در موضوع هسته ای ایران فراهم کند.

ایران سامانه جایگزین «اس 300» را از روسیه خواهد پذیرفت؟


اما در مطلب دیگری مربوط به روسیه، خبرگزاری فرانسه از احتمال پذیرش یک سامانه موشکی جایگزین «اس 300» از سوی ایران خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می نویسد ایران در حال بررسی موضوع پذیرش سامانه جایگزین «اس 300» است. اسماعیل کوثری، رئیس کمیته دفاعی مجلس در گفت و گو با یکی از خبرگزاری های داخلی گفته بود که ملاقات هایی از سوی وی و دیگر مقامات مسئول با سفیر ایران در روسیه انجام شده و گفت و گوهایی نیز درباره تحویل سامانه جایگزین «اس 300» انجام گرفته است. به گفته وی، یک تیم از وزارت دفاع ایران در همین زمینه به روسیه رفته و تیم دیگری نیز قصد دارد برای مذاکره درباره این موضوع به این کشور سفر کند.

ایران سامانه جایگزین «اس 300» را از روسیه خواهد پذیرفت؟


سفر وزیر خارجه ایران به لبنان و دیدار وی با مقامات لبنانی، دیگر موضوعی است که از روز گذشته تاکنون، زیر ذره بین مطبوعات بین المللی قرار داشته است. در این زمینه، روزنامه «دیلی استار» لبنان از دیدار محمد جواد ظریف با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله خبر داده است. این روزنامه با استناد به بیانیه ای که از سوی حزب الله منتشر شده می نویسد ظریف روز گذشته با نصرالله دیدار کرده است. در این دیدار، غضنفر رکن آبادی، سفیر ایران در لبنان نیز حضور داشته و گفت و گوهای مفصلی پیرامون وضعیت لبنان و منطقه در سطوح مختلف انجام گرفته است.

ایران سامانه جایگزین «اس 300» را از روسیه خواهد پذیرفت؟


در نهایت، در پی انتشار اخبار مختلفی درباره احتمال سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، سایت خبری «ای یو بیزنس» از قطعی شدن تصمیم کاترین اشتون برای سفر به تهران خبر داده است. به نوشته این سایت، اشتون روز گذشته در کویت اظهار داشته که قصد دارد طی چند هفته آینده به تهران سفر کند. وی گفته: «من دعوتنامه ایران برای سفر به تهران را با علاقه خواندم و تصمیم دارم طی چند هفته آینده این کار را انجام دهم». اشتون درباره روند اجرایی شدن توافق ژنو نیز اظهارنظر کرده و گفته ضرورت دارد که توافق سیاسی ژنو، در قالب اقدامات عملی نمود پیدا کند. وی ابراز امیدواری کرده توافق جامع هسته ای با ایران در مدت زمانی اندک حاصل شود.

کلید واژه ها: روسیه ایران


نظر شما :