سناتورهای آمریکایی مخالف و موافق با تحریم جدید ایران+اینفوگرافی

۲۳ دی ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۵ کد : ۱۹۲۷۲۷۹ سرخط اخبار

طی روزهای اخیر، بحث ها بر سر احتمال وضع تحریم های جدید علیه ایران بار دیگر شدت گرفته است. در حالی که بر اساس توافق ژنو، اعمال هرگونه تحریم جدید علیه ایران ممنوع می شود، سناتورهای آمریکایی به شدت در تلاشند تا با تصویب طرح خود، زمینه اعمال فشار بیشتر را بر ایران فراهم کنند. این طرح اکنون در چه مرحله است؟ حامیان و مخالفان آن چه کسانی هستند؟ آیا اوباما خواهد توانست در صورت تصویب، آن را وتو کند؟

به گزارش «تابناک»، طرح اعمال تحریم های جدید علیه ایران، روز 19 دسامبر و پیش ازتعطیلات سال نو میلادی از سوی رابرت منندز دموکرات، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و مارک کرک، سناتور جمهوری خواه به سنا ارائه شد. بر اساس این طرح، در صورت عدم موفقیت توافقنامه مقدماتی ژنو و یا عدم پذیرش توافق نهایی از سوی ایران، تحریم هایی علیه ایران اعمال می شود که صادرات نفت کشور را ظرف مدت اندکی به صفر برساند.

این طرح که در ابتدا امضای 26 سناتور را به همراه داشت، از همان تاریخ ارائه مورد مخالفت شدید دولت اوباما قرار گرفت و سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد حتی در صورت تصویب این طرح، اوباما آن را وتو خواهد کرد.

شاید همین موضوع بود که سبب شد تدوین کنندگان طرح – با همراهی لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) در پی افزایش حامیان طرح و رساندن تعداد حامیان به عددی برآیند که در مقابل وتوی رئیس جمهور نیز مصون باشد. به این ترتیب، طرحی که تا پیش از تعطیلات سال نو شمار امضاکنندگان آن 33 نفر بود، اکنون امضای 58 نفر را پای خود دارد.

گفتنی است در صورتی که تعداد امضاهای یک طرح در سنا به بیش از دو سوم تعداد کل نمایندگان برسد، دیگر رئیس جمهور نخواهد توانست با وتو جلوی عملی شدن آن را بگیرد. به این ترتیب، در صورتی که 67 نفر از مجموع 100 سناتور آمریکایی این طرح را امضا کنند، دیگر کاری از دست اوباما نیز ساخته نخواهد بود.

از سوی دیگر، گفته می شود آنچه تاکنون جلوی مطرح شدن طرح تحریم های ایران در صحن علنی سنا را گرفته، مخالفت رهبران دموکرات کنگره های سنا بوده است. پیش از تعطیلات سال نو، 10 سناتور دموکرات که همگی ریاست کمیته های سنا را بر عهده دارند، با انتشار بیانیه ای خواستار توقف روند بررسی طرح شده بودند. با این حال، اکنون نام 16 نماینده دموکرات نیز در میان حامیان این طرح به چشم می خورد.


 

کلید واژه ها: تحریم ایران


نظر شما :