گفته‌های دیپلماتهای ایرانی تا چند ماه قبل «غیر قابل تصور» بود

۲۱ دی ۱۳۹۲ | ۲۰:۵۶ کد : ۱۹۲۷۲۱۰ سرخط اخبار
"جان لیمبرت" دپیلمات ارشد آمریکایی، انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران را باعث حرکت به سوی "مسیری سازنده‎تر" دانست و با بیان اینکه عرصه جدیدی میان تهران و واشنگتن برای تامین منافع دو کشور و دو ملت بوجود آمده، مدعی شد "مذاکره کنندگان ایرانی مسائلی را مطرح کردند که تا چند ماه قبل غیرقابل تصور بود".

به گزارش خبرگزاری مهر، جان لیمبرت دپیلمات و مسئول پیشین میز ایران در وزارت خارجه آمریکا در مطلبی که در سایت شورای روابط خارجی آمریکا نیز منتشر شده است، بر پایه یکی از اشعار مولانا جلال الدین رومی به بررسی چشم‎ انداز مذاکرات فیمابین پرداخته است.

وی در ابتدای مطلب خود، ترجمه انگلیسی این شعر مولوی را آورده است:

از کفر و ز اسلام برون صحرائی است
ما را به میان آن فضا سودائی است
عارف چو بدان رسید سر را بنهد
نه کفر و نه اسلام و نه آنجا جائی است

لیمبرت سپس سوالاتی که برای طرفین درباره توافق موقت ژنو مطرح است را از قرار زیر دانست:

- آیا می توانیم به آنها اعتماد کنیم؟ آیا آنها به وظایف خود پایبند خواهند بود؟ آیا تاریخ ثابت نکرده است که طرف دیگر تنها به دنبال فریب و بدقولی است؟

- آیا توافق خوبی برای ما محسوب می‎شود؟ آیا طرف مقابل در برابر امتیازاتِ حقیقی که داده‏‎ایم، چیز قابل توجهی داده است؟ آیا توافق در برابر تندروها، تاب و توان مقاومت خواهد داشت؟

- آیا آمریکا می‎تواند دوستانش در خاورمیانه -به ویژه اسرائیل و عربستان- را متقاعد کند کارشکنی نکنند؟

- برای واشنگتن: آیا جمهوری اسلامی برنامه محرمانه‎ای برای ساخت سلاح هسته‎ای دارد؟ آیا با وجود توافق جدید به آن ادامه خواهد داد؟

- برای واشنگتن: تاثیر تحریم‎های اقتصادی بین‎المللی و ملی [آمریکایی] بر ایران چه بوده است؟ آیا باید تحریم‎ها را سبک کرد -همان طور که در توافق موقت مقرر شده است- یا آنکه باید تشدید کرد تا ایران مجبور به دادن امتیازات بیشتر بشود؟

وی در ادامه خاطر نشان می‎‏کند مزایا و معایب توافق هر چه باشد، این که ایران و آمریکا به "صحرا"ی مولانا رسیدند، شرایط را بسیار متفاوت از 34 سال گذشته می‎کند.

این دپیلمات ارشد آمریکایی، انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران را باعث حرکت به سوی "مسیری سازنده‎تر" دانست و مدعی شد "مذاکره کنندگان ایرانی مسائلی را مطرح کردند که تا چند ماه قبل غیرقابل تصور بود".

لیمبرت سوال بعدی را دلیل چنین تغییری دانست که ممکن است منجر به برداشت غلط و خطرناک واشنگتن در این زمینه بشود.

وی می‎گوید برخی از کارشناسان آمریکایی دلیل این مساله را تحریم‎های شدید اقتصادی علیه سیستم بانکی و صنعت نفت دانسته‎اند و می‎افزاید دلیلی برای آن وجود ندارد، مگر کسانی که می‎خواهند مدعی شوند تحریم‎ها اثربخش بوده‎اند.

دیپلمات پیشین سفارت آمریکا در تهران ضمن اشاره به مشکلات اقتصادی ایران از جمله بیکاری، کاهش صادرات نفت، تورم و کاهش ارزش ریال، آن را عامل مهمی در پیروزی روحانی دانست.

IMG11242873.jpg

لیمبرت خاطر نشان می‎کند از زمان امضای توافق موقت در ماه نوامبر، مباحثه‎ای در واشنگتن در زمینه هدف از تحریم‎های اقتصادی به راه افتاده است که باعث اختلاف نظر شده است: "دولت باراک اوباما همواره بصورت علنی اعلام کرده است که هدف غایی آن "تغییر در محاسبات ایرانیان" درباره مذاکرات هسته‎ای است."

وی می‎افزاید: "اما آنچه بعد از 24 نوامبر رخ داد نشان داد برخی در آمریکا اهداف سیاسی جاه طلبانه‏‎تری دارند. این گروه اعتقاد دارد تحریم‎ها باید آن قدر به جمهوری اسلامی فشار وارد کند که به تمام درخواست‎های آمریکا گردن بنهد و برنامه هسته‎ای خود را بصورت کامل از بین ببرد. این گروه که شامل بسیاری از اعضای کنگره آمریکاست، اساساً به این دلیل با توافق ژنو مخالف هستند که ایران را مجبور به تسلیم نمی‎‏کند."

مسئول اسبق میز ایران در وزارت خارجه آمریکا، دو کشور را در شرایط جدیدی دانست که باید رفتار گذشته را به کنار بنهند و ابزاری که مدت‏‎ها از آن غفلت کرده بودند را مورد استفاده قرار دهند و تمرکز خود را از اهداف اصلی منحرف نکنند.

وی معتقد است برای موفقیت‎آمیز بودنِ این فرایند، هر دو طرف باید تصمیم‎های مهمی اتخاذ کنند و از افتادن در دامِ مشاجره پرهیز کنند.

دیپلمات آمریکایی در پایان مطلب خود به "صحرا"ی مولانا باز می‎گردد و می‎نویسد فراتر از مباحث فنی، عرصه‎ای وجود دارد که اوباما در سال 2009، "آغازی نو" میان ایران و آمریکا نامیده بود که دلیلی ندارد لزوماً دوستی باشد، بلکه بر اساس گفتگو درباره اختلاف نظرها به جای تهدید و دشنام خواهد بود تا منافع دو کشور و دو ملت تامین شود.

به گزارش خبرنگار مهر، جان لیمبرت سابقه دستیاری معاون وزیر امور خارجه آمریکا و مسئولیت میز ایران در این وزارتخانه را در کارنامه خود دارد. وی سفیر سابق آمریکا در موریتانی، و از کسانی بود که زمان تسخیر لانه جاسوسی در سال 1358، 444 روز در آنجا حضور داشت.

 


نظر شما :