چرا امریکا به عراق اف 16 و آپاچی برای بازپس گیری فلوجه نمی دهد؟

۲۱ دی ۱۳۹۲ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۹۲۷۱۸۱ سرخط اخبار

کردپرس – سرویس بین الملل: تسلط شوک آور جنگجویان القاعده بر شهرهای فلوجه و رمادی مجددا این بحث را پیش کشیده است که  آیا کاخ سفید باید نیروهای عراقی را تنها می گذاشت. اما چنین بحثی خطای اصلی آمریکایی ها در عقب نشینی دو سال پیش از عراق را نادیده می گیرد: امتناع واشینگتن از دادن جنگنده های اف 16 و هلیکوپترهای آپاچی به بغداد، تسلیحاتی که می توانند روند جنگ را تغییر دهند و شهرهای کلیدی را بازگردانند.
ارتش عراق با نیروی زمینی و خودروهای زرهی فلوجه را واگذار کرده است، و نوری المالکی نخست وزیر عراق روز دوشنبه اعلام کرد که آماده است در صورتی که جنگجویان قبایل نتوانند القاعده را به تنهایی بیرون کنند به این شهر به صورت همه جانبه حمله کند. در ضربه ای سریع به واشینگتن، یک مقام ارشد نظامی ایرانی به نام سردار "محمد حجازی" گفت که تهران آماده است تجهیزات و آموزش نظامی در اختیار بغداد قرار دهد تا به آن کشور در جنگی که می تواند هفته ها خانه به خانه و خیابان به خیابان ادامه داشته باشد کمک کند.
مقامات کنونی و هم چنین پیشین ایالات متحده می گویند که اف. 16 و آپاچی اوضاع را در میدان نبرد تغییر خواهند داد و به فرماندهان عراقی این توان را خواهند بخشید که اهداف القاعده را از هوا نابود کنند و از پیوستن نیروهای کمکی به این شهرها جلوگیری کنند. بغداد سال هاست که به کاخ سفید و کنگره فشار می آورد تا اجازه یابد از آن جنگنده ها به تعداد ده ها فروند خریداری کند.
یک مقام نظامی امریکایی که چندین بار به عراق سفر کرده است در مصاحبه ای گفت که «نیروی هوایی می تواند بازی را عوض کند و وقتی که ما ارتش عراق را رها می کنیم که تنها در زمین بجنگد منافع خودمان را به خطر می اندازیم.»
دلیل اینکه عراق تا کنون آن هواپیماهای جنگنده و هلیکوپتر جنگی را دریافت نکرده است به برخی نمایندگان کنگره بر می گردد که به مالکی اعتماد ندارند چرا که می ترسند که او آنها را تنها علیه جنگجویان القاعده و شبه نظامیان دیگر استفاده نکند. از دید مخالفین چنین معامله تسلیحاتی در کنگره ایالات متحده ممکن است روزی برسد که مالکی آن تسلیحات را علیه دشمنان داخلی از جمله جناح اقلیت سنی ناراضی نیز استفاده کند. دولت اوباما از درخواست عراق برای فروش هلیکوپتر آپاچی حمایت می کند اما تاکنون در جناح دیگر قانون گذاران بانفوذی در کنگره سد راه چنین معامله ای شده اند.
سخنگوی رابرت منندز رییس کمیسیون روابط خارجی سنا و یکی از مخالفین سرسختی که تاکنون سد راه چنین معامله ای شده است در یک کنفرانس مطبوعاتی به سوالی در خصوص اینکه قانونگذاران در شرایط کنونی به صورت گرفتن معامله آپاچی اجازه خواهند داد یا نه، حاضر نشد پاسخ دهد. خانم "برنادت میهان" یکی از سخنگویان کاخ سفید گفت که بغداد امیدوار است بتواند تسلیحات امریکایی را خریداری کند تا «توانمندی اش را برای مقابله با تهدیدات تروریستی افزایش دهد.»
او افزود: «دولت اوباما از انجام این معامله حمایت می کند و با کنگره در حال مذاکره است تا تجهیزات نظامی دیگری را در اختیار عراق برای این انجام کار (بازپس گیری فلوجه و رمادی) قرار دهد.»
با این حال، امتناع ایالات متحده امریکا از تحویل جنگنده ها و هلیکوپترهای جنگی به عراق بدین معنی است که نیروی هوایی کشور تنها اسما وجود دارد. بغداد بعد از آنکه با دست رد واشینگتن مواجه شد قرارداد هایی را برای خرید ده ها هلیکوپتر می-35 (Mi-35) روسی با مسکو امضا کرده است اما بیشتر آنها قرار است تا اواخر امسال {میلادی} به دست عراق برسند. در حال حاضر، ارتش عراق عمدتا متکی به هواپیماهای کوچک سسناس (Cessnas) می باشد که پروانه دار هستند. عراقیها این هواپیماها را با موشکهای هل فایر (Hellfire) تسلیح کرده اند، اما این هواپیما بیشتر برای پروازهای خصوصی در ایالات متحده مناسب هستند تا آنکه در میدان جنگ مورد استفاده قرار گیرند.
دولت مالکی بی صبرانه می خواهد نیروی هوایی اش را به روز کند و در همین راستا  دو قرارداد را با امریکا یکی در سال 2011 برای خرید 18 فروند اف 16 و دیگری هم در سال 2012 برای خرید 18 فروند اف 16 دیگر به امضا رساند. حتی یک فروند از این هواپیماها تا به حال تحویل داده نشده است اگرچه وزارت خارجه می گوید که اولین محموله آن باید همین پاییز به عراق وارد می شدند و این یعنی اینکه تقریبا سه سال از امضای قرارداد مربوطه آن سپری می شود.
بغداد همچنین می خواهد ده ها فروند هیلیکوپتر جنگی آپاچی خریداری کند که هم موشک های هل فایر حمل می کنند و هم مسلسل های پرقدرتی دارند. مقام ارشد نظامی امریکایی فوق الذکر گفت که هواپیماها به ارتش عراق این امکان را می دهند تا حملات نسبتا دقیقی را علیه اهداف القاعده در داخل فلوجه ترتیب بدهند بدون آن که به غیرنظامیان آسیب زیادی وارد شود. عراق همچنین سال هاست که شدیدا خواستار دریافت هلی کوپترهای آپاچی است اما تا به حال حتی یک فروند از آن ها را هم دریافت نکرده است.
نوری المالکی از فرصت دیدار ماه اکتبر خود از واشینگتن استفاده کرد تا به کنگره فشار بیاورد که قرارداد فروش آپاچی ها را به تصویب برساند اما هنوز هیچ نشانه مثبتی از سوی کنگره دیده نمی شود. با این وجود سقوط فلوجه و افتادن آن به دست القاعده می تواند نظر کنگره را عوض کند. منتقدین مالکی از رفتار او با سنی ها و روابط نزدیک اش با ایران نگرانی هایی دارند اما بسیاری از قانون گذاران نسبت به دورنمای افتادن بخش های مهمی از عراق به دست شبه نظامیان القاعده نگرانی بیشتر دارند. این بدین معناست که آنها ممکن است این بار بعد از سال ها به خواست مالکی تن در دهند و حاضر بشوند به او هلی کوپتر آپاچی تحویل دهند. نخست وزیر عراق با جنگ سختی در فلوجه و رمادی روبروست و اینجا در واشینگتن می تواند ورق به سرعت {به نفع او} برگردد.
منبع: فارن پالیسی / برگردان: کمال ایرانی دوست
 


نظر شما :