در سایه خصومت ورزی های تاریخی آمریکا

این فرصت را از دست ندهید آقایان

۱۹ دی ۱۳۹۲ | ۰۳:۵۲ کد : ۱۹۲۶۸۸۹ پرونده هسته ای ترجمه برگزیده
این ادعا که سیاست های امریکا همواره با دغدغه حقوق بشری شکل گرفته است چندان با واقعیت موجود در رابطه میان امریکا و ایران سازگار نیست. همانطور که سازمان سیا چندی پیش اعتراف کرد این امریکا بود که در سال 1953 دولت مردمی روی کار آمده مصدق در ایران را سرنگون کرد.
این فرصت را از دست ندهید آقایان

دیپلماسی ایرانی : در ماه جاری میلادی دموکرات ها و جمهوری خواهانی که در بدبینی به برنامه هسته ای ایران با هم اتحاد نظر دارند ، تلاش خود را رای تصویب تحریم های جدید علیه ایران به کار خواهند گرفت . این اقدام بی شک می تواند توافقنامه 6 ماهه موجود میان ایران و غرب را بر هم زده ، مذاکرات برای رسیدن به راهکاری مسالمت آمیز را زیر سوال برده و البته پایان بخشیده و ما را دوباره در مسیر جنگی تازه قرار دهد.

به گزارش گاردین ؛ خصومت ورزی کنگره با ایران در نگاه سیاه و سفیدی ریشه دارد که به شرح زیر است : امریکا و اسرائیل لیبرال دموکراسی هایی هستند که از حقوق فردی و شان انسانی افراد حمایت می کنند اما ایران دولتی است که نه تنها تروریسم را ترویج می دهد بلکه هرکاری یرای محو کردن اسرائیل از روی نقشه هم انجام خواهد داد.

حقیقت این است که جهان بسیار به ندرت سیاه و سفید است . اختلاف ها  و درگیری ها معمولا حل نخواهد شد مگر زمانی که هرطرف این مناقشه نگاه و رویکرد طرف دیگر را درک کند.با در نظر داشتن این مساله شاید بد نباشد برخی حقایقی را که موجب بدبینی ایرانی ها به این اقدام های کنگره میشود را  مورد بازبینی قرار دهیم.

این ادعا که سیاست های امریکا همواره با دغدغه حقوق بشری شکل گرفته است چندان با واقعیت موجود در رابطه میان امریکا و ایران سازگار نیست. همانطور که سازمان سیا چندی پیش اعتراف کرد این امریکا بود که در سال 1953 دولت مردمی روی کار آمده مصدق در ایران را سرنگون کرد. در تمام سالهای پس از این کودتا این امریکا بود که از حکومت خودکامه پهلوی در ایران حمایت می کرد.البته که حکومت پهلوی با رژیم اسرائیل هم رابطه حسنه ای داشت.

ساواک که به نوعی نقش پلیس محفی حکومت پهلوی را بازی می کرد با توسل به سیستم های ددمنشانه و ظالمانه مخالفان را بدون برگزاری دادگاه های علنی مورد شکنجه قرار می داد. در دهه 70 بود که غرب به خوبی بر میزان قساوت این حاکمیت اگاه شده بود. این مساله در گزارش های وقت هم به خوبی مشهود بود. با اینهمه دولت های ایالات متحده همچنان از حکمت پهلوی حمایت می کردند. امریکا تا اخرین لحظه از شاه ایران حمایت کرده و حتی پس ازانقلاب در ایران هم این امریکا بود که مانع از محاکمه شاه به اتهام جنایت هایش شد .

امریکا نه تنها در برابر حکومتی که مردم خود را شکنجه می کرد سکوت کرد بلکه مدارکی دال بر کمک امریکا به ساواک هم در اختیاراست . در سال 1980 در برنامه 60 دقیقه سی بی اس مستندی پخش شد که نشان می داد ساواک و سازمان سیا چگونه با هم همکاری نزدیک و تنگاتنگ دارند. دانستن این اطلاعات تاریخی لازم است چرا که دلایل گروگان گیری کارمندان سفارتخانه امریکا در ایران پس از انقلاب اسلامی را به خوبی نشان داده و نشان می دهد که مردم ایران به درستی اعتقاد داشتند که امریکایی ها به ساواک در سرکوب آنها کمک کرده اند.

خصومت ورزی های امریکا با ایران پس از سقوط شاه همچنان ادامه داشت. اکنون همگان به خوبی میدانند که دولت ریگان پس از حمله صدام حسین به ایران در سال 1980 ، به بغداد کمک های نظامی و اطلاعاتی می کرد. سیاست ریگان این بود که می خواست از پیروزی صدام حسین در این جنگ مطمن شود. فارن پالیسی در سال گذشته میلادی اسنادی را منتشر کرد که نشان می داد امریکایی ها در جریان حمله شیمیایی عراق به شهروندان غیرنظامی در ایران بودند. گزارش های کلاسه شده دولت امریکا که اخیرا افشا شده هم نشان می دهد که دونالد رامسفلد در ان زمان مامور ویژه دولت وقت امریکا برای کمک به صدام حسین در تولید  و تکثیر تسلیحات کشتار جمعی بود. تسلیحاتی که برخی شیمیایی و برخی هم بیولوژیکی بود.

   در سال 1988 در حالی که جنگ همچنان ادامه داشت امریکایی ها یک فروند هواپیمای مسافربری ایران را هدف قرار دادند. در این حادثه 290 نفر از جمله 66 کودک جان خود را از دست دادند. امریکایی ها ادعا کردند که در ان بازه زمانی مورد حمله قایق های ایرانی قرار گرفته بودند و ایرباس ایرانی را با یک جنگنده اف 14 اشتباه گرفته اند. این در حالی بود که ایران تاکید داشت که این پرواز 655 هر روز در زمان مشخص پرواز می کند و ادعای امریکا در خصوص اشتباه گرفتن آن کذب محض است . امریکایی ها موظف به پرداخت غرامت شدند اما برای ایرانی هایی که عزیزان خود را ازدست داده بودند این مساله فراموش شدنی نیست.

این خصومت ورزی امریکایی ها با ایران در دو دهه اخیر هم ادامه داشت. با وجود تلاش های ایران برای همکاری با امریکا پس از حادثه 11 سپتامبر 2001 ، رئیس جمهور وقت امریکا در سال 2002 ایران را در کنار کره شمالی و عراق در قالب محور شرارت تعریف کرد. یک سال پس از این نامگذاری بود که امریکایی ها با حمله به عراق به حکومت صدام حسین پایان دادند. به دنبال حمله نظامی به افغانستان و عراق ، امریکایی ها در چپ وراست ایران نیروهای امنیتی خود را مستقر کردند. سرانجام در سال 2011 بود که ایرانی ها پهباد امریکایی را که در حریم هوایی این کشور برای جاسوسی پرواز می کرد ، فرود اوردند.

بنابراین می بینید که سیاست های امریکا در قبال ایران هیچ گاه دوستانه نبوده است . با این تاریخ به جای آنکه خود را با داستان های تخیلی در مورد رابطه ایران و امریکا سرگرم کنیم ، زمان آن فرارسیده است که حقایق این رابطه را به چشم ببینیم. امروز هم سرویس های اطلاعاتی امریکا و اسرائیل تاکید دارند که ایران به دنبال برنامه هسته ای نظامی و تولید سلاح نیست. ما فرصت تاریخی برای پایان دادن به جنگ سرد با ایران داریم. چه ما بخواهیم و چه نخواهیم ایران همچنان یک قدرت منطقه ای در خاورمیانه است . اگر کنگره این فرصت را به باد دهد، قطعا یک تراژدی رخ خواهد داد.

انتشار اولیه: شنبه 14 دی 1392 / باز انتشار : پنجشنبه 19 دی 1392

کلید واژه ها: صدام حسین


نظر شما :