رویکرد واشنگتن برای شرکت ایران در "ژنو 2" متحول شده است

۱۱ آبان ۱۳۹۲ | ۱۸:۳۷ کد : ۱۹۲۳۷۹۰ سرخط اخبار

 معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: روسیه به شناسایی حق بدون تردید ایران برای توسعه برنامه هسته یی صلح آمیز و از جمله حق غنی سازی به عنوان بخشی از حقوق لاینفک این کشور در چارچوب قرارداد منع گسترش سلاح هسته یی اعتقاد دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، میخاییل بوگدانف، در پاسخ به این پرسش که آیا در مورد وارد کردن ایران به فهرست طرف های "ژنو 2" پیشرفتی حاصل شده است؟ گفت: شما از موضع اصولی ما در مورد شرکت ایران در نشست بین المللی ژنو مطلع هستید. معتقدیم آن بازیگران منطقه یی که بر دو طرف درگیری سوریه تاثیر گذار هستند، باید حتما در این همایش حضور داشته باشند. ایران بی تردید بین این کشورها قرار دارد و این کشور حمایت اصولی خود از بیانیه ژنو را اعلام کرده است.

او افزود: ایالات متحده آمریکا با شرکت ایران در همایش ژنو مخالفت کرده و در توجیه موضع خود اعلام می کرد ایران بخشی از مساله سوریه است و نه راه حل آن. ولی اینک، تا آن جا که می توانیم قضاوت کنیم، این رویکرد قطعی واشنگتن متحول شده است. به نظر می رسد شریکان آمریکایی دارند استدلال طرف روس به نفع شرکت ایرانی ها در همایش ژنو را بهتر درک می کنند. ولی هنوز نقطه پایان در این مورد گذاشته نشده است.

باگدانف در مصاحبه ای با خبرگزاری بلومبرگ در پاسخ به این پرسش که آیا می توانید چشم اندازهای حل مساله هسته یی ایران را ارزیابی کنید؟ آیا روسیه و دیگر اعضای گروه 1+5 پیشنهادهای جدیدی از ایران دریافت کرده اند؟ گفت: ما بینش خود از حل نهایی مساله را داریم که از طرف رهبری روسیه بیان شده و ما در آینده هم برای پیش بردن آن اقدام می کنیم. این بینش به شکل شناسایی حق ایران برای توسعه برنامه هسته یی صلح آمیز و از جمله حق غنی سازی به عنوان بخشی از حقوق لاینفک این کشور در چارچوب قرارداد منع گسترش سلاح هسته یی است.

براساس گزارش سایت رسمی وزارت خارجه روسیه باگدانف افزود: برای اولین بار در سال های طولانی در فعالیت مربوط به حل اوضاع پیرامون برنامه هسته یی ایران نشانه های امیدبخشی بروز کرده است. نتایج مذاکرات 15 و 16 اکتبر (23 و 34 مهرماه) سال جاری پس از انتخاب شدن رییس جمهور جدید ایران را می توان کاملاً مثبت ارزیابی کرد.

وی افزود: ایرانی ها در ژنو رویکرد همکاری بی نظیری داشتند (این واقعیت توسط تمام طرف های گروه 1+5 گفته می شود) و به طور مفصل توضیح دادند که در ازای تضعیف رژیم مجازات ها آماده هستند کدام محدودیت های برنامه هسته یی را قبول کنند. در پاسخ گروه1+5 به طور مفصل در این مورد اظهارنظر کرد که تهران در پاسخ به عنوان قدم اول چه انتظاری می تواند داشته باشد. امیدواریم تمام طرف های مذاکره در جریان دور آینده مذاکرات ایران و گروه 1+5، در روزهای 7 و 8 نوامبر (16 و 17 آبان ماه) در ژنو و دیدار کارشناسان قبل از آن اراده سیاسی و آمادگی خود برای سازش را به نمایش گذارند. طرف روس آماده فعالیت جمعی به منظور نیل به نتایج واقعی و قابل مشاهده است.

معاون وزیر خارجه روسیه در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه از رفع تمام تحریم های ایران در ازای متوقف کردن غنی سازی اورانیوم در سطح 20 درصد حمایت می کند اظهار کرد: مساله مبادله موزون و رفع بعدی تحریم ها و به طور اخص تحریم های یک جانبه اعمال شده از طرف آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا بدون تردید یکی از بغرنج ترین امور در دوران آینده خواهد بود.

وی گفت: از طرف خود ما به کرات تاکید کرده ایم که مجازات های یک جانبه نه تنها به موقعیت اقتصادی ایران بلکه به امکان پیدا کردن راه حل مطمئن برای مسائل مربوط به برنامه هسته یی ایران لطمه وارد می کند.

بوگدانف اضافه کرد: ما بینش خود از حل نهایی مساله را داریم که از طرف رهبری روسیه بیان شده و ما در آینده هم برای پیش بردن آن اقدام می کنیم. این بینش به شکل شناسایی حق ایران برای توسعه برنامه هسته یی صلح آمیز و از جمله حق غنی سازی به عنوان بخشی از حقوق لاینفک این کشور در چارچوب قرارداد منع گسترش سلاح هسته یی است، البته مشروط به روشن شدن تمام سوالات باقیمانده و پس از قرار گرفتن این فعالیت زیر کنترل فراگیر آژانس بین المللی انرژی اتمی. اگر چنین توافقی حاصل شود آن وقت تمام تحریم ها باید به طور کامل رفع شود.

او هم چنین در این مصاحبه در مورد جریان اجرای توافق مربوط به نابودی سلاح شیمیایی سوریه چیست و این که آیا به پایان رساندن این روند در اواسط سال 2014 واقعی است؟ گفت: روند اجرای تصمیم 27 سپتامبر شورای اجرایی سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی نسبت به از میان بردن سلاح شیمیایی سوریه که با قطعنامه 2118 شورای امنیت تقویت شد با موفقیت پیش می رود. در کم تر از یک ماه نیل به نتایج ملموس میسر شد. کارکنان سازمان بیش از نیمی از تاسیسات اعلام شده از طرف سوری ها را بازرسی کردند، از بین بردن تجهیزات مربوط با برنامه سلاح شیمیایی و وسایل حمل آن با سرعت تمام در جریان است. این جا باید گفته شود که این نتایج در میزان ملموس به پاس همکاری و آمادگی دمشق برای همکاری تنگاتنگ با سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی و سازمان ملل میسر شده است.

وی افزود: معتقدیم از میان بردن ذخایر سلاح شیمیایی سوریه تا اواسط سال 2014 - البته مشروط به کمک مؤثر بین المللی به این روند - کاملا واقعی است. رعایت بدون قید و شرط درخواست های قطعنامه 2118 شورای امنیت سازمان ملل، در وهله اول در مورد مساعدت کامل اپوزیسیون مسلح سوریه به کارکنان سازمان ممنوعیت سلاح شیمیایی و سازمان ملل در جریان اجرای ماموریت آن ها در سوریه و تامین دسترسی بلامانع به تاسیسات مربوطه، یکی از مهم ترین نکات است.

باگدانف درباره زمان برگزاری نشست "ژنو 2" نیز تصریح کرد: طرف روس همراه با شرکیان آمریکایی و تیم اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه فعالانه برای تدارک همایش بین المللی "ژنو 2" اقدام می کند. همه با این نظر سهیم می شوند که این همایش باید هر چه زودتر آماده شود. درگیری خونین مسلحانه در سوریه هر روز قربانیان انسانی بیش تری به بار می آورد. این درگیری راه حل قهرآمیز ندارد و فقط از راه سیاسی و دیپلماتیک می تواند حل شود. به همین دلیل نشاندن هر چه زودتر طرف های درگیر در سوریه پشت میز مذاکره اهمیت بسیار دارد.

وی گفت: در مورد تعیین تاریخ معین برگزاری همایش ژنو باید گفت معتقدیم این امر در حیطه صلاحیت بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل قرار دارد. ضمنا ما تایید می کنیم خوب می شد همایش در تاریخ مورد نظر تا اواخر نوامبر سال جاری برگزار شود.

او در پاسخ به این پرسش که اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سوریه 17 سپتامبر سال جاری اعلام کرده است سازمان ملل، آمریکا و روسیه باید ابتکار حل مسالمت آمیز اوضاع سوریه را به عهده گیرند زیرا طرف های درگیر از مذاکره خودداری می کنند. آیا با این نظر موافقید؟ جامعه جهانی به نمایندگی سازمان ملل، آمریکا و روسیه چطور می تواند به گفت وگوها کمک کند؟ گفت: معتقدیم سرنوشت سوریه در دست خود ملت سوریه است. فقط خود شهروندان این کشور از راه گفت وگوی محتوایی باید تمام مشکلات موجود را حل و درگیری مسلحانه داخلی را به بستر حل سیاسی منتقل کنند. به نظر ما ماموریت اعضای جامعه جهانی و از جمله روسیه که از همان آغاز بحران سوریه در مارس 2011 پیگیرانه خط اصولی حل آن از راه سیاسی دیپلماتیک را پیش برده، ایجاد شرایط خارجی مساعد برای گفت وگوی داخلی سوریه است. طبق ارزیابی ما، برای این که طرف های درگیر در سوریه بتوانند زودتر در مذاکره شرکت کنند ضرورت دارد که برخی بازیگران منطقه یی حداقل با این امر مقابله نکنند، امری که متاسفانه در حال حاضر در جریان است.


نظر شما :