بشار اسد باید در قدرت حضور داشته باشد

۰۸ آبان ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۰ کد : ۱۹۲۳۶۶۲ سرخط اخبار

با گذشت بیش از دو سال از زمان آغاز ناآرامی ها در سوریه، صف بندی های گروه های موافق و مخالف در این کشور اکنون به روشنی مشخص شده و مواضع هر یک از طرفین نیز تحولاتی را از سر گذرانده است. در این میان، آن گونه که از اظهارات یکی از رهبران کردهای این کشور برمی آید، این تحول برای گروه های کرد سوریه شدید تر بوده و به شکل گیری نوعی واقع بینی در میان آن ها انجامیده است.

 

به گزارش «تابناک»، صالح مسلم، رهبر «حزب اتحاد دموکراتیک» سوریه که مهم ترین حزب کردهای این کشور به شمار می رود، اظهار داشته، دستیابی به راهکاری برای بحران سوریه بدون حضور اسد بسیار دشوار است. وی می گوید: «راه حل بدون اسد، به معنای مرگ دو میلیون علوی است».

به نوشته روزنامه ترکیه ای «طرف»، مسلم همچنین اعلام کرده حزب وی مایل به شرکت در کنفرانس صلح «ژنو ۲» است؛ اما نه بخشی از ائتلاف مخالفین، بلکه به عنوان یک جنبش مستقل کرد. با این حال، به گفته وی، برخی کشور ها از جمله ترکیه تلاش دارند در این راه مانع ایجاد کنند.
 
به عقیده مسلم، دو سال پیش این امکان بود که بتوان به راهکاری بدون حضور اسد دست یافت، اما اکنون این امر غیرممکن است، زیرا اکنون همه علوی ها از اسد حمایت می کنند و نبود اسد به معنای مرگ دو میلیون علوی است.

البته وی در پاسخ به پرسشی درباره امکان همکاری حزب اتحاد دموکراتیک با دولت سوریه، گفته این حزب هرگز چنین کار نخواهد کرد و تأکید نموده که وی و هم قطارانش از سال ۲۰۰۴ تاکنون در دشمنی با دولت به سر برده اند. با این حال، وی اشاره می کند که دیگر گزینه های موجود، «بد تر از دولت» هستند.

مسلم در بخشی دیگر از سخنانش به حضور گروه های افراطی سلفی در سوریه اشاره کرده و گفته، چهارصد نیروی سلفی که از مرز «کیلیس» و از ترکیه به سوریه وارد شده اند، هم اکنون در حال مبارزه با کرد ها هستند. وی می گوید: «ما لیست بیست سازمان را که از سلفی ها حمایت می کنند به ترکیه دادیم. این هفته، ۱۲۰ سلفی از آلمان و ۱۸۰ تن نیز از انگلیس وارد سوریه شدند. باید جلوی آن ها گرفته شود. هیچ کس کاری در این زمینه انجام نمی دهد».

رهبر حزب اتحاد دموکراتیک، در پاسخ به پرسشی درباره تقاضای کرد ها در حال حاضر، به طور ضمنی بحث های موجود درباره تلاش کرد ها برای استقلال و تشکیل دولت مجزا را رد کرده و گفته، کرد ها در پی تشکیل فدراسیونی (در سوریه) هستند که در آن تقسیم بندی مناطق کرد، عرب و مسیحی نباشد. به گفته وی، درخواست آن ها ایجاد یک نظام دموکراتیک و فدرال است.

به هر حال، این سخنان مسلم حکایت از آن دارد که بر اثر تحولات صورت گرفته در عرصه میدانی سوریه، اکنون صف بندی نیرو ها و مواضع دو طرف با آنچه پیش از این بوده، تفاوت کرده و در این میان به طور خاص، حضور گروه های سلفی و اهداف و برنامه های غیرمنطقی آن ها به نیرویی تبدیل شده که گروه های مختلف را به تجدیدنظر در رویکردهای خود واداشته است.

کلید واژه ها: ترکیه


نظر شما :