نواز شریف تعارف را کنار گذاشت

۰۲ آبان ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۰ کد : ۱۹۲۳۳۸۰ سرخط اخبار

 نخست وزیر پاکستان در دیدار با رئیس جمهوری آمریکا از وی خواست به عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در حریم کشورش پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نواز شریف نخست وزیر پاکستان که برای گفت وگو برای بهبود روابط پاکستان و آمریکا به واشنگتن سفر کرده در کاخ سفید برای نخستین بار با آقای اوباما دیدار کرد.

رهبران آمریکا و پاکستان در پایان این دیدار، نزد خبرنگاران از عزم خود برای همکاری در زمینه های مختلف خبر دادند، هر چند که به بعضی از موضوع های مورد اختلاف نیز اشاره شد.

به گفته نواز شریف، وی در دیدار با اوباما به حملات هواپیماهای بدون سرنشین در خاک کشورش اشاره کرده است.

شریف گفت: پاکستان و آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم با قوت همکاری می کنند و ما با تشدید این همکاری موافقت کرده ایم. من همچنین در دیدارمان به موضوع هواپیماهای بدون سرنشین اشاره کردم و بر لزوم پایان یافتن این حملات تاکید کردم.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عملیات پهپادها در مناطق مرزی با افغانستان که علیه شبه نظامیان مسلح انجام می شود، با تلفات غیرنظامی همراه بوده است. سازمان های حقوق بشری از این عملیات ابراز نگرانی کرده اند.

عفو بین الملل نیز اعلام کرد که ایالات متحده ممکن است در عملیات این هواپیماها که به کشتار غیرنظامیان منجر شده، قوانین بین المللی را نقض کرده باشد.

همچنین اوباما در سخنان خود به عملیات این هواپیماهای بدون سرنشین اشاره نکرد اما در بیانیه مشترکی که در پایان این دیدار صادر شد، بر احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی دو کشور تاکید شده است.

تحلیلگران، دیدار رهبران دو کشور را در شرایط کنونی مهم شمرده اند.

باراک اوباما با اشاره به "سوءتفاهم های موجود" بین دو کشور، گفت آمریکا و پاکستان درباره همکاری با یکدیگر مصمم هستند. اوباما همچنین از پاکستان و آمریکا به عنوان شرکای استراتژیک نام برد.

خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان از دیگر موضوع های مورد بحث بین رهبران آمریکا و پاکستان بود.

به گفته رئیس جمهوری آمریکا، هر دو کشور بر اهمیت ثبات و امنیت در افغانستان در آستانه خروج نیروهای ائتلاف از این کشور در سال آینده تاکید کردند.


نظر شما :