شورشیان سوری به سمت دولت می روند

۲۹ مهر ۱۳۹۲ | ۲۰:۱۶ کد : ۱۹۲۳۲۵۳ سرخط اخبار

اختلافات شدید میان گروه های گوناگون شورشیان سوری که اینک حتی به سطح درگیری رسیده، دیگر بر کسی پوشیده نیست. در این میان، برخی گزارش ها حاکی از آن است که بر اثر شدت گرفتن این منازعات، برخی گروه های شورشی ناچار شده اند از ترس دیگر گروه ها به دولت سوریه پناه ببرند.

 

به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی «دبکا فایل»، وابسته به محافل امنیتی رژیم اسرائیل، در مطلبی به بررسی اختلافات و درگیری های داخلی گروه های شورشی سوری پرداخته و می نویسد، بر اثر این روند، دولت دمشق توانسته دست بالا را در منازعات پیدا کرده و موفق به فتح بدون خونریزی برخی از مناطق شود.

به نوشته این سایت، بدنه اصلی گروه های شورشی سوری، اینک همزمان از سه جبهه مورد هجوم قرار گرفته است: ارتش سوریه، جبهه النصره و القاعده عراق. در نتیجه این امر، برخی از فرماندهان شورشی محلی که کنترل مناطقی از حومه دمشق را در اختیار دارند، محرمانه موافقتنامه های آتش بسی را با افسران ارتش سوریه امضا کرده اند؛ این روند در حال سرایت به دیگر شهر ها، از جمله «حمص» و «حمآ» نیز هست.

دبکا به نقل از منابع اطلاعاتی خود می نویسد، این موافقتنامه های محلی به سرعت به تشکیل یگان های مشترک در مناطق تحت تصرف شورشیان منجر و این روند سبب شده احتمال تصرف بدون خونریزی شماری از مناطق تحت تصرف شورشیان از سوی دولت سوریه قوت بگیرد.

با این حال، برخی از رهبران شورشی، تلاش دارند جلوی این روند را گرفته و با کارهایی همچون حملات انتحاری، در این روند اخلال ایجاد کنند. بیشتر این حملات از سوی واحدهای وابسته به القاعده صورت می گیرد؛ مانند انفجار انتحاری یک کامیون که روز یکشنبه بیستم اکتبر در حمآ رخ داده و به کشته شدن سی نفر منجر شد.

اما این گونه حملات در حال کمرنگ شدن است، زیرا حامیان اصلی شورشیان، یعنی قطر، ترکیه، اردن و عناصر ضدسوری در لبنان، کمک های لجستیکی و تسلیحاتی خود به شورشیان را کاهش داده اند.

در این باره باید گفت، این اقدام پس از آن انجام می گیرد که آمریکا، انگلیس و فرانسه با استمرار یکنواخت کمک ها به شورشیان سوری مخالفت کردند؛ بنابراین، هم اکنون عربستان سعودی آخرین حامی باقی مانده شورشیان به شمار می رود.

گفتنی است، هر چند گزارش جدید دبکا تاکنون از سوی منابع رسمی به تأیید نرسیده، شاهد دیگری بر گزارش هایی است که از پیشروی نیروهای دولتی و در منگنه قرار گرفتن گروه های شورشی حکایت دارد. طبیعی است که نخستین نتیجه این امر در عرصه جهانی، انزوای روز افزون عربستان سعودی است که با اصرار بر حمایت های همه جانبه از شورشیان، خود را در تقابل با جریان غالب بین المللی قرار داده است.


نظر شما :