خشم کشورهای عرب خلیج‌فارس از توقف طرح حمله به سوریه

۲۱ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۶:۳۷ کد : ۱۹۲۱۲۸۶ سرخط اخبار


در حالی که تا همین چند روز پیش، حمله آمریکا به سوریه، تقریباً قطعی به نظر می رسید، مجموع ابتکارات بین المللی برای کاهش تنش ها، این طرح را عملاً به حال تعلیق درآورده است. در این میان، کشورهای عرب حامی شورشیان سوری، بیش از همه نسبت به منصرف شدن اوباما از تصمیم خود آزرده و خشمگین هستند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «واشنگتن پست» با انتشار مطلبی به بررسی مواضع کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس درباره موضوع حمله به سوریه پرداخته و می نویسد، این احتمال می رود که اقدام نکردن آمریکا، روابط این کشور با پادشاهی های منطقه را تیره کند، زیرا این کشور ها نگرانند که منصرف شدن آمریکا از حمله، به تقویت دولت بشار اشد و افزایش نفوذ ایران در منطقه منجر شود.

واشنگتن پست اشاره می کند که ناامیدی از اقدام آمریکا در ماجرای بحران سوریه، پیش از این نیز به واسطه عدم ورود جدی این کشور به عرصه میدانی تحولات سوریه در دو سال و نیم اخیر پدید آمده بود؛ این موضوع، از موضع گیری های تند کشورهای منطقه نسبت به این موضوع کاملاً قابل مشاهده است.

بنا بر این گزارش، عربستان سعودی که به طور گسترده ای از شورشیان سوری حمایت نظامی می کند، آشکارا اعلام نموده بود که از ایده حمله آمریکا به سوریه حمایت می کند. خود گروه های شورشی نیز امیدوار بودند که از هرگونه حمله احتمالی به منظور تغییر موازنه قوا علیه نیروهای دولتی بهره گیرند.

برای کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی، مبارزه برای براندازی اسد ، در عرصه گسترده تر منطقه ای و در تقابل با ایران شیعه معنا پیدا می کند. بر همین اساس، آن ها بر این باورند که پذیرش طرح پوتین در مورد سوریه، کاملاً فضا را برعکس کرده و باعث تقویت اسد و متحدانش می شود. کویت و قطر از جمله کشورهایی هستند که بیانیه مورد حمایت کاخ سفید در محکومیت آنچه استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه خوانده شده بود را امضا کرده و خواستار واکنش قاطع بین المللی شدند.

مصطفی علانی، تحلیلگر مسائل امنیتی در مؤسسه تحقیقات خلیج فارس در ژنو می گوید: «کشورهای منطقه احساس می کنند فریب خورده اند. یقیناً این نگرانی وجود دارد که این موضوع سبب قوی تر شدن ایران از نظر استراتژیک می شود و موضع ایران را در منطقه تقویت می کند».

وی می افزاید: «یکی از نگرانی های عمده شورای همکاری خلیج فارس این است که سوریه و متحدانش دست بالا را بگیرند».

در جریان اجلاس شورای همکاری در ریاض که سه شنبه شب برگزار شد، «خالد بن احمد آل خلیفه»، وزیر خارجه بحرین، خواستار در پیش گرفتن سازوکارهای بازدارنده علیه سوریه شد و به خبرنگاران گفت: «کل پیشنهاد روسیه درباره سلاح های شیمیایی است؛ اما خونریزی را متوقف نمی کند».

علانی می گوید: بیانیه صادره در اجلاس سران سازمان همکاری، به منزله بیان ناامیدی عمیق است و می تواند انتقادی غیرمستقیم از آمریکا در نظر گرفته شود.

به هر حال، با وجود این که تحلیلگران احتمال ایجاد تغییر قابل توجه در پیوندهای اقتصادی و دفاعی میان واشنگتن و متحدان منطقه ای این کشور را ضعیف می دانند، برخی بر این باورند که شاید کشورهای عرب منطقه، از جمله عربستان سعودی، برای مقابله با ایران در تلاش برای تنوع بخشیدن به روابط راهبردی خود و تحکیم پیوندهای منطقه ای برآیند.

«ایهم کامل»، تحلیلگر گروه مطالعات اوراسیا در نیویورک می گوید: «روندهای اخیر نشان داد که اولویت های این کشور ها و اولویت های آمریکا با یکدیگر متفاوت است. این موضوع، تنش های موجود میان کشورهای منطقه و آمریکا درباره شراکت آن ها و محتوای این شراکت را افزایش خواهد داد. مسائلی از قبیل توانایی آمریکا برای کمک به تقابل با ایران، محافظت از ساختار این رژیم ها و تأمین امنیت گسترده تر در این چهارچوب مطرح است».

گفتنی است، موضع منتقدانه شورای همکاری نسبت به پیشنهاد روسیه، با موضع اتحادیه عرب ـ که حمایت خود را از این پیشنهاد اعلام کرده ـ متفاوت است. از سوی دیگر، در حالی که این طرح پیشنهادی در اروپا با استقبال روبه رو شده، ترکیه، حامی جدی مخالفان اسد، اعلام کرده این به معنای دادن چراغ سبزی به دولت سوریه برای انجام «قتل عام» های بیشتر است.

در مجموع آن گونه که مشخص است، حامیان منطقه ای گروه های شورشی سوری به هیچ وجه از انصراف اوباما از تصمیم خود برای حمله به سوریه خشنود نیستند.

کلید واژه ها: سوریه آمریکا


نظر شما :