اسد: تفرقه شیعی‌-سنی زاییده اذهان سعودی است

۱۹ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۰:۴۷ کد : ۱۹۲۱۱۹۸ سرخط اخبار

رئیس جمهور سوریه، در گفت و گو با گزارشگر مشهور شبکه های خبری سی بی اس و پی بی اس آمریکا تاکید کرد، ایران همواره در راه اتحاد منطقه و ایجاد جامعه ای اسلامی گام برداشته و مقوله شیعی - سنی زاییده اذهان سعودی و وهابی است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم؛ بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در گفت و گویی یک ساعته با چارلی رز، گزارشگر مشهور شبکه های خبری سی بی اس و پی بی اس آمریکا، به تشریح مواضه سوریه درباره آخرین تحولات داخلی این کشور و نیز منطقه پرداخت.

روز گذشته شبکه خبری سی بی اس در چندین بخش خبری گزیده هایی از این مصاحبه را منتشر کرد. صبح امروز نیز شبکه خبری پی بی اس مشروح این گفت و گوی یک ساعته را پخش کرد که در اختیار خوانندگان عزیز خبرگزاری تسنیم گذاشته می شود:

چارلی رز: آقای رئیس جمهور از اینکه در این لحظات مهم این فرصت را در اختیار ما قرار دادید، از شما ممنونم... رئیس جمهور آمریکا نیز این هفته با ملت آمریکا سخن خواهد گفت، شما می دانید که این هفته مذاکرات مهمی در واشنگتن انجام خواهد شد، اتفاقات مهمی نیز در کشور شما روی داده است، آیا احتمال حمله هوایی را می دهید؟

بشار اسد: تا زمانی که آمریکا به قوانین بین المللی احترام نمی گذارد و منشور سازمان ملل را زیر پا له می کند، ما باید از هر دولتی در این کشور و نه تنها این دولت نگران باشیم، چرا که آمریکا ممکن است به هر کاری دست بزند. اما بر اساس دروغ هایی که ما در دو هفته گذشته از مقامات ارشد دولت آمریکا شنیده ایم، اما باید خود را برای بدتر از این ها آماده کنیم.

چارلی رز: آیا شما آماده هستید؟

بشار اسد:...

چارلی رز: البته برخی می گویند که ممکن است کفه ترازو به نفع شورشیان سنگینی کند و این کار منجر به سرنگونی دولت شما شود.

بشار اسد: درست است، هر حمله ای به منزله حمایت مستقیم از گروه های وابسته به القاعده مانند جبهه النصره و دولت اسلامی در عراق و سوریه می شود، تو درست می گویی. این حمایت مستقیم شکل خواهد گرفت.

چارلی رز: بگذارید از جنگ شیمایی سخن بگوییم. آیا شما با استفاده از سلاح های شیمیایی موافقید؟ آیا با جنگ شیمیایی موافقید؟ آیا اعتقاد دارید که استفاده از سلاح های شیمیایی ابزاری قابل قبول در جنگ هاست.

بشار اسد: ما با هر سلاح کشتار جمعی مخالف هستیم، چه شیمیایی باشد یا هسته ای.

چارلی رز: بنابراین شما با استفاده از سلاح های شیمیایی مخالفید...

بشار اسد: بله.. نه تنها من بلکه دولت سوریه به صورت کامل با این امر مخالف است. ما در سال 2001 پیشنهادی را به سازمان ملل برای رهایی از سلاح های کشتار جمعی در منطقه دادیم، در آن زمان آمریکا بر ضد این پیشنهاد موضع گرفت، این اعتقاد و سیاست ماست.

چارلی رز: اما شما هنوز معاهده منع استفاده از سلاح های شیمیایی را امضا نکرده اید؟

بشار اسد: نه هنوز

چارلی رز: چرا؟

بشار اسد: چون اسرائیل نیز این سلاح های کشتار جمعی را در اختیار دارد و آن را امضا نکرده است؛ اسرائیل سرزمین ما را اشغال کرده، ما از خاورمیانه صحبت می کنیم، تنها بحث سوریه یا اسرائیل مطرح نیست، خلع سلاح باید فراگیر باشد.

چارلی رز: آیا سلاح های شمیایی را با سلاح های هسته ای برابر می دانید؟

بشار اسد: نمی دانم، هیچ کدام را امتحان نکرده ام.

چارلی رز: اما شما می دانید.. شما رئیس جمهور هستید و تبعات استفاده از این سلاح ها را می دانید.

اسد: از نظر فنی فرق نمی کند، اما از نظر اخلاقی هر دو یکی است.

چارلی رز: تنها از جنبه اخلاقی؟

بشار اسد: بله.. کشتار کشتار است، جنایت جنایت است، برخی اوقات هزار نفر یا صدها هزار نفر با یک سلاح کاملا ابتدایی کشته می شوند.

چارلی رز: شما چرا انبارهای سلاح های شیمیایی را در اختیار دارید.

بشار اسد: ما در این باره با رسانه ها صحبتی نکرده ایم، ما نگفته ایم که انبار این سلاحها را داریم و نگفته ایم که آنها را در اختیار نداریم، این یک موضوع نظامی سوری است و ما در رسانه ها در این رابطه صحبت نمی کنیم.

چارلی رز:بر اساس آنچه روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرده است رهبران سوریه یکی از بزرگترین انبارهای سلاح شیمیایی را در دنیا با کمک اتحاد جماهیر شوری،ایران و کشورهای اروپای غربی و حتی شرکت های آمریکایی در اختیار دارند در واقع شما بزرگترین انبارهای سلاح شیمیایی را در اختیار دارید نظر شما در این باره چیست؟

بشار اسد: این که ما این انبارهای سلاح شیمیایی را داشته یا نداشته باشیم یک احتمال است اما اعتماد کردن به رسانه ها و برخی گزارش های اطلاعاتی موضوعی بیهوده است. این در جنگ عراق در ده سال قبل ثابت شده است و اعلام کردند که عراق زرادخانه سلاح کشتارجمعی در اختیار دارد اما پس از این جنگ مشخص شد که همه گزارش های کذب بوده است.

چارلی رز:اما جامعه بین الملل معتقد است که شما انبارهای سلاح شیمیایی در اختیار دارید؟

بشار اسد: چه کسی این حرف را می زند.

چارلی رز: آمریکا و قدرت های دیگر می گویند.

بشار اسد: اوضاع آنچنان که آنها اعتقاد دارند نیست بلکه به واقعیتی که نزد ماست مربوط می شود. ما بر اساس این واقعیت آن را بررسی می کنیم.

چارلی رز: واقعیت چیست؟در 21 آگوست از دیدگاه شما چه اتفاقی رخ داد؟

بشار اسد: ما در منطقه ای که ادعا می شود در آن سلاح شیمیایی به کار گرفته شده است حضور نداشته ایم. گفتم ادعا می کنند ما از موضوعی مطمئن نیستیم ما مانند دولت آمریکا و رسانه های ارتباط جمعی نیستیم ما با واقعیت هنگامی که ادله موجود باشد برخورد می کنیم و آن را اعلام می کنیم.

چارلی رز:تا به حال با وجود تصاویر ویدئویی از به کارگیری سلاح شیمیایی مطمئن نیستید؟با وجود اینکه اجساد را مشاهده کرده اید؟

بشار اسد: سربازان ما در منطقه دیگری مورد حمله شیمیایی قرار گرفته اند و به بیمارستان منتقل شده اند و این در منطقه ای که ادعا می کنند نیروهای دولتی از سلاح شیمیایی استفاده کرده اند.تصاویر ویدئویی و گمانه زنی صرف است ما آنجا نبوده ایم. نیروهای نظامی ما اعم از پلیس و ارتش و دیگر موسسات ما در آنجا حضور نداشته اند چگونه از موضوعی سخن بگویید که ادله ای درباره آن ندارید.ما همانند دولت آمریکا نیستیم.همانند رسانه ها نیستیم ما با واقعیت برخورد می کنیم و اگر ادله ای دارید بیاورید.آنچه جان کری گفت دروغ بزرگی است که کالن پاول در برابر جهانیان و دوربین های تلویزیونی درباره سلاح کشتار جمعی عراق بر زبان آورد.

چارلی رز:جان کری از وجود ادله و اینکه موشک ها در مکانی که نیروهای شما در آن مستقر هستند به سوی منطقه تحت کنترل گروه های مسلح شلیک شده است.آنها تصاویر ماهواره ای در اختیار دارند و جان کری ادله قاطعی بیان کرده است.

بشار اسد: موضوع ابراز اطمینان نیست بلکه به ادله مربوط می شود.روس ها ادله ای مغایر دارند و بر اساس ادله آنها این موشک ها از منطقه تحت کنترل مخالفان شلیک شده است و این مشابه دروغ بزرگی است که کالین  پاول در برابر دوربین ها درباره سلاح کشتار جمعی بیان کرد و دلیلی کاملا کذب بیان کرد اما جان کری ادله ای بیان نکرده است.گفت ما ادله داریم و تاکنون ادله ای بیان نکرده است حتی یک دلیل.

چارلی رز:گفته می شود که 100 تا 1400 نفر در غوطه شرقی کشته شده اند آیا با مشاهد اجساد احساس رنج نکردید آنها مردم هستند؟

بشار اسد ما با مرگ هر انسانی در سوریه احساس رنج می کنیم

چارلی رز:درباره قربانیان سلاح های شیمیایی چی؟

بشار اسد: مرگ مرگ است و قتل قتل و جنایت جنایت. هنگامی که احساس رنج می کنی به خاطر خانواده های آنها، تلفاتی که در کشورت رخ می دهد چه یک نفر کشته شود چه شمار زیادی.این تلفات است و جنایت.این موضوعی اخلاقی است.آنجا خانواده ای که با آن حشر و نشر داری.خانواده عزیزان خود را دوست دارد موضوع به چگونگی مرگ مربوط نمی شود و اینکه چگونه مُرده اند موضوع این است که آنها مُرده اند و این وضع بدی است.

چارلی رز: اما هیچ تبعیضی اینجا وجود نداشت...کودکانی کشته شدند و افرادی بودند در الغوطه که صبح با کودکان خود خداحافظی کرده و دیگر هیچ وقت آنها را ندیدند.

بشار اسد: این حال و روز هر روز سوریه است... و به همین دلیل کشتار باید متوقف شود اما شما از کدام عدم وجود تبعیض سخن می گوئید.

چارلی رز: بسیار خوب... حقیقتا سلاح شیمیایی هیچ تبعیضی بین بی گناهان و مبارزان قائل نمی شود.

بشار اسد: بله... اما شما درباره ادله و وقایع سخن نمی گوئید بلکه از ادعاها حرف می زند و این چنین است که ما اطمینان نداریم که آیا سلاح شیمیایی استفاده شده یا خیر و اینکه چه کسی آن را استفاده کرده است... ما نمی توانیم بر سر فرضیه و حدس حرف بزنیم بلکه باید درباره واقعیت ها سخن بگوئیم.

چارلی رز: گفته می شود که دولت شما ورود ناظران سازمان ملل به الغوطه را به تاخیر انداخت و شما ورود صلیب سرخ و هلال احمر به غوطه جهت بازدید و ارائه کمک را به تاخیر انداختید.

بشار اسد: بر عکس این چیزی که می گوئید اتفاق افتاد و این دولت شما بود که اینها را به تاخیر انداخت... ما در مارس 2013 زمانی که نخستین حمله در حلب (شمال سوریه) رخ داد اعزام این هیئت را درخواست کردیم و آنها اعزام این هیئت را تا چند روز قبل از حوادث الغوطه به تاخیر انداختند و همین تیم نیز در گزارش خود اعلام کرد که ماموریت خود را بدون حتی یک مانع، انجام داده است.

چارلی رز: اما آنها گفتند که با تاخیر به اینجا آمده و می خواستند زودتر بیایند.

بشار اسد: نه نه... آنجا درگیری، جنگ و تیراندازی بود... همه ماجرا این بود ما آنها را از ورود به هیچ مکانی ممانعت نکردیمو ما از آنها خواسته بودیم که بیایند پس چرا باید ورود آنها را به تاخیر می انداختیم..شما اگر روایت آمریکا را دقت بکنید [می بینید] که آنها می گویند ما درست همان روزی که تیم تحقیق به سوریه آمده، این سلاح ها را استفاده کردیم...آیا این منطقی است... این منطقی نیست. حتی اگر یک کشور یا ارتشی بخواهد این سلاح را استفاده کند چند روزی منتظر می ماند تا تحقیقات تمام شود... این منطقی نیست و داستان به طور کلی سر و ته ندارد.

چارلی روز: اگر دولت شما این کار را نکرده ...با وجود اینکه ادله هم وجود دارد... پس چه کسی این کار را انجام داده است.

بشار اسد: باید آنجا باشیم تا به ادله دست پیدا کنیم...همانطور که در حلب اتفاق افتاد و ما به ادله دست یافتیم و از آنجا که آمریکا با اعزام تیم موافقت نکرد ما نیز ادله برای روس ها فرستادیم.

چارلی رز: اما آیا نمی خواهید جواب را بدانید...اگر تا کنون ادله ارائه شده را قبول ندارید... درباره اینکه چه کسی این کار را انجام داده است...

بشار اسد: سوال این است که در همان روز چه کسی علیه سربازان ما سلاح شیمیایی استفاده کرده است...مطمئنا ممکن نیست سربازان خود علیه خودشان این کار را نکرده اند...سربازان به سمت خودشان موشک شلیک نمی کنند و اینچنین... اما اینکه شورشیان یا تروریست ها و یا طرف سومی این کا را کرده هنوز مشخص نیست... باید به آنجا برویم و ادله جمع کنیم و در آن صورت است که به جواب می رسیم. آمریکا، سوریه را متهم کرده و باید ادله ارائه کند.

چارلی رز: دلیلی که ارائه شده این است که شورشیان امکانات استفاده از سلاح شیمیایی را نداشتند.. موشک نداشتند و انبارهای سلاح های شیمیایی که شما در اختیار داشتید آنها نداشتند بنابراین ممکن نیست که آنها این سلاح ها را استفاده کرده باشند.

اسد: اولا آنها موشک دارند... آنها یک ماه است که به دمشق موشک شلیک می کنند.

چارلی رز: موشک های حامل سلاح های شیمیایی...

بشار اسد: به طور کلی موشک... بنابراین ابزار آن را در اختیار دارند... اولا... دوم اینکه گاز سارین که از چند هفته پیش از آن سخن می گویند یک گاز کاملا ابتدایی است که می تواند در باغچه منزل نیز آن را درست کرد چون یک گاز واقعا ابتدایی است... بنابراین موضوع زیاد پیچیده نیست.

چارلی رز: اما این امر ابتدائی نبود و استفاده وحشتناک از سلاح شیمیایی مطرح است.

بشار اسد: سوم اینکه آنها این سلاح را در حلب(شمال سوریه) نیز استفاده کردند، چهارم... قطعه فیلمی در یوتیوپ است که نشان می دهد تروریست ها آزمایشی را بر روی یک خرگوش انجام می دهند و آن را می کشند و می گویند که ما اینچنین ملت سوریه را خواهیم کشت. پنجم فیلم جدیدی نیز درباره یک زن که وی را شورشی یا مبارز می دانند وجود دارد که این زن با آن تروریست ها کار می کرده و می گوید «هرگز به ما نمی گویند که سلاح شیمیایی را چگونه استفاده کنیم». یکی از این سلاح ها نیز در یکی از هتل ها منفجر شد و 12 نفر کشته شدند. این ادله ای است که ما داریم... به هر حال هر کسی ادعا کرده باید ادله ارائه کند، آمریکا، سوریه را متهم کرده و باید ادله ارائه کند... و ما باید آنجا باشیم تا ادله ارائه کنیم.

چارلی رز: ادله ای که شما کافی می دانید چیست.

بشار اسد: به عنوان مثال در حلب ما همان موشک را داشتیم...مواد و نمونه های خاک...و نمونه های خون...

چارلی رز: اما آنها می گویند که نیروهای شما پس از این قضیه مستقیما الغوطه را بمباران کردند تا آثار و ادله را پاک کنند.

بشار اسد:چگونه ممکن است بمباران مدارک را ازبین ببرد، به راستی این چگونه ممکن است، اگر واقعیت را بخواهید این حماقت است.

چارلی رز: اما آنان در این خصوص بحث می کنند که نیروهای شما پس از استفاده از سلاح شیمیایی برای از بین بردن ادله منطقه غوطه را بمباران کرده اند.

بشار اسد:مطمئنا درگیری های زیادی وجود دارد، همانطور که هر روز رخ می دهد، به طوری که شما الان نیز می توانید صدای آن را بشنوید. چگونه ممکن است از سلاح های کشتار جمعی استفاده کنید در حالی که نیروهایتان در 100 متری دشمن می جنگند، آیا این منطقی است؟ مطمئنا این امر اتفاق نیفتاده است، حتی یک غیر نظامی می داند که این غیر منطقی است.
از طرف دیگر ماچرا باید از تسلیحات کشتار جمعی استفاده کنیم درحالی که نیروهایمان پیشروی بسیار خوبی دارند.
سال گذشته وضعیت ما مطلوب نبود اما آن موقع نیز از سلاح های شیمیایی استفاده نکردیم.

چارلی رز:در صورتی که فرض کنیم شما از اسلحه شیمیایی استفاده نکرده اید این نکته مطرح می شود که بر سلاح های شیمیایی خود کنترل ندارید و ممکن است مقداری از آنها به دست نیروهای تروریستی رسیده باشد.

بشار اسد: کلام شما به این معنی است که ما اسلحه شیمیایی در اختیار داریم و دوم اینکه از اسلحه شیمیایی استفاده شده است، برای پاسخ به سوالتان می بایست ابتدا به این دوبخش پاسخ دهم، درظمن حتی اگر فرض کنیم که این سلاح ها در اختیار دولت یا ارتشی باشد، بدون دراختیار داشتن نیروهای متخصص نمی توان از آن استفاده کرد، که این متخصصین نیز در اختیار همه نیستند.

چارلی رز: بسیار خوب این نکته ای بود که مدنظر من است.

بشار اسد: و این نوع از اسلحه نیاز به سکوی پرتاب مرکزی دارند

چارلی رز:  به این ترتیب منظور شما این است که دولت از این سلاح ها استفاه کرده است و شما درجریان این امر بوده و دستور آن را صادر کرده اید.

بشار اسد: من این نکته را به طور کلی مطرح کردم.

چارلی رز:  به طور کلی شما گفتید که اگر حمله شیمیایی صورت بگیرید از آن آگاه خواهید بود و دستور آن را صادر می کنید.

بشار اسد:  نمی توانم در این مورد باشما بحث کنم زیرا این امر نیازمند این است که توان نظامی و داشته های ارتش رابرای شما بازگو کنم، در ابتدای مصاحبه به شما گفتم که در این مورد نمی توان بحث کرد زیرا مرتبط به حوزه نظامی می باشد.

چارلی رز: آیا مقاله نیویورک تایمز که در آن ذکر شده است  شما مقادیر زیادی اسلحه شیمیایی دارید را انکار می کنید؟

بشار اسد: ما نه آن را انکار می کنیم و نه تایید از آن رو که این اطلاعات سری هستند نمی توانیم در خصوص آنان بحث کنیم.
اوباما می تواند برای خود و کشورش خطوط قرمزی را تعریف کند اما نمی تواند برای کشورهای دیگر حدودی قائل شود.

چارلی رز: آیا خط قرمز شما در استفاده از سلاح های شیمیایی مردم کشورتان را در برمی گیرد؟

بشار اسد: چه کسی چنین خط قرمزی را وضع کرده است.

چارلی رز: اوباما می گوید که این فقط او نیست که این خط قرمز را وضع کرده، بلکه این جهانیان هستند که این خط قرمز را برای استفاده از سلاح شیمیایی وضع کرده است.

بشار اسد: جهانیان نه .. چون این اوباما هست که چنین خطی را وضع کرده است، این درحالی است که اوباما می تواند، برای خود و برای کشورش چنین خطوطی وضع کند نه کشورهای دیگر، ما دارای خطوط قرمز خاص خود هستیم .. مانند عدم تعدی به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و استقلال کشورمان. اما اگر می خواهید درباره خطوط قرمز بین المللی و جهانی سخن بگویید، باید بگویم آمریکا از اورانیوم غنی شده در عراق استفاده کرد و اسرائیل از فسفر سفید در غزه استفاده کرد، بدون اینکه کسی سخنی بر زبان آورد. پس این خطوط قرمز کجا هستند، چرا در اینجا خطوط قرمزی مشاهده نمی کنیم .. پس این خطوط قرمزی که شما از آن سخن می گویید سیاسی هستند.

چارلی رز: اوباما خود را برای حمله به سوریه آماده می کند و ممکن است در این راه موافقت یا عدم موافقت کنگره را به دست آورد، سوال این است که آیا شما آماده هستید برای اگر چشم پوشی از سلاح های شیمیایی مانع حمله اوباما به سوریه شود، از آن چشم پوشی کنید، آیا با چنین شرایطی موافق هستید؟

بشار اسد: شما بار دیگر به طور ضمنی می گویید که ما دارای سلاح شیمیایی هستیم. ولی ما هرکاری خواهیم کرد تا مانع وقوع جنگ جنون آمیز دیگری در جهان شویم.

چارلی رز: می بایست چنین چیزی را مطرح می کردم، چون اوباما چنین تصوری دارد. این تصور اوست و براساس این تصور دستور حمله خواهد داد.

بشار اسد: این مشکل اوست که چنین فرضیه ای را برای خود قائل شده است، اما برای ما در سوریه، ما دارای اصول و مبادی خود هستیم و هرکاری را برای ممانعت از وقوع جنگی دیگر در منطقه را انجام خواهیم داد، جنگی که تنها سوریه را در برنمی گیرد، اما آغاز آن از سوریه است.

چارلی رز: آیا واقعا برای جلوگیری از وقوع هرگونه جنگ جنون آمیز در منطقه تلاش می کنید؟

بشار اسد: در منطقه بله.

چارلی رز: شما می دانید این جنگ چه عواقب و بازتاب هایی برای شما دارد؟

بشار اسد: این جنگ فقط به من مربوط نمی شود، بلکه تمام منطقه را در برمی گیرد.

چارلی رز: این جنگ با کشور و مردم شما ارتباط پیدا می کند.

بشار اسد: بله من و کشورم بخشی از این منطقه هستیم و از آن جدا نیستیم. نمی توانیم این جنگ به سوریه یا شخص خاصی محدود کنیم و آن را مورد مناقشه قرار دهیم. بلکه سوریه و یک فرد خاص بخشی از این جنگ است. باید به این جنگ اینگونه نگریسته شود.

چارلی رز: برخی سوال می کنند که چرا دست به چنین کاری زدید. این یک حماقت است که از سلاح های شیمیایی استفاده کرد، چون ممکن موجب جنگ علیه شما شود. برخی هم می گویند، چون ناامید هستید دست به چنین کاری زدید، یا می خواهید دیگران از شما بترسند، چون این سلاح ها واقعا ترسناک و وحشت آور هستند و سرانجام اینکه اگر جهانیان دریابند که شما دارای چنین سلاحی هستید، به ویژه دشمنانتان در سوریه و گروه های شورشی در بیم و هراس مستمر بسر خواهند برد، به همین دلیل شما می بایست دست به چنین اقدامی می زدید، آیا این درست است؟

بشار اسد: چگونه می توانیم با پیروزی ها و پیشروی هایی که ارتش ما محقق می کنند، ناامید و مایوس باشیم. این فرضیه زمانی درست است که ما در وضعیت ناامیدانه و مایوسانه قرار داشتیم، در حالی که ما هم اکنون در وضعیت بسیار بهتری نسبت به گذشته قرار داریم. آیا به نظر شما این گفته درست نیست.

چارلی رز: آیا تصور می کنید، در این جنگ پیروز می شوید؟

بشار اسد: پیروزی در اینجا کلمه دقیقی نیست، اما پیشروی را محقق می کنیم، این عبارت درستی است، چون پیروزی در نبرد برای برخی به این معناست که یک نبرد کاملا به پایان رسیده باشد.

چارلی رز: بهانه ای وجود دارد که شما در این نبرد به لطف کمک هایی که در این اواخر از ایران و حزب الله به دست آوردید و تجهیزاتی که در اختیارتان از سوی طرف های خارجی گذاشته شد، پیروز می شوید؟

بشار اسد: در سوریه هیچ نظامی ایرانی وجود ندارد، با این حال این امکان هم وجود دارد که ایران به من کمک کند.

چارلی رز: با دادن سلاح و تجهیزات؟

اسد: تمام اینها قبل از بحران اتفاق افتاد، ما همواره از این نوع همکاری ها با هم داشتیم.

چارلی رز: با حزب الله چطور؟ عناصر حزب الله لبنان در اینجا مبارزه می کنند.

بشار اسد: عناصر حزب الله در مرزهای لبنان مستقر هستند و تروریست ها به آنها حمله می کنند. واکنش حزب الله در آنجاست و ما با آنها همکاری می کنیم. این موضوع خوبی است.

چارلی رز: اما نیروهای حزب الله الان در سوریه هستند.

بشار اسد: در مرزها آنها از خود دفاع می کنند، با ما همکاری می کنند، اما آنها در سایر بخش های سوریه حضور ندارند، آنها به علت های مختلف نمی توانند در دیگر بخش های سوریه حضور داشته باشند.

چارلی رز: رایزنی هایی که شما با روس ها انجام دادید، چه بود؟

بشار اسد: بر سر چه موضوعی؟

چارلی رز: در موضوع جنگ.. در مورد پایان دادن به جنگ.

بشار اسد: همه دوستان سوریه به دنبال راهکار مسالمت آمیز هستند، ما به این اعتقاد داریم، این مشورت ما بود، ما حتی بدون این مشورت نیز بدان اعتقاد داشتیم.

چارلی رز: آیا طرحی برای پایان دادن به جنگ دارید؟

بشار اسد: قطعا

چارلی رز: این طرح چیست؟

بشار اسد: این طرح ابتدا کاملا سیاسی بود،  در مرحله اول این طرح که سیاسی است، باید اعزام تروریست ها از خارج به سوریه متوقف شود و حمایت های لوجستیک و مالی از آنها و انواع حمایت های دیگر نیز متوقف شود. در مرحله دوم می توان گفتگوهای ملی را آغاز کرد و تمامی طرف های سوری دور میز بنشینند و موضوع را بررسی کنند. در بخش سوم دولت موقت یا انتقالی تشکیل می شود و در نهایت انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری برگزار می شود.

چارلی رز: اما یک سوال باقی می ماند و آن این است که شما آیا برای رسیدن به راهکار مسالمت آمیز با شورشیان نیز دیدار می کنید؟

بشار اسد: در طرحی که ما ابتدای سال جاری مطرح کردیم، گفتیم که آماده ایم با تمامی این گروه ها به شرطی که سلاح خود را زمین بگذارند، مذاکره کنیم.

چارلی رز: اما شما گفتید در صورتی که سلاح خود را زمین بگذارند، با آنها مذاکره می کنید.

بشار اسد: ما مشکلی در این زمینه نداریم.

چارلی رز: اما آنها می گویند وقتی اسد سلاح خود را زمین نگذارد، ما برای چه سلاح خود را زمین بگذاریم.

بشار اسد: آیا یک دولت سلاح خود را زمین می گذارد، آیا قبل از این چنین حرفی را شنیده بودید؟

چارلی رز: نه؛ اما قطعا شورشیان نیز برای مذاکرات سلاح خود را کنار نخواهند گذاشت، بلکه بعد از موفقیت آن را کنار می گذارند.

بشار اسد: سلاح دولت قانونی است؛ اما هر سلاح دیگری غیر قانونی است؛ چطور می توانی اینها را با هم مقایسه کنی؟ اینها کاملا با هم مخالف هستند. اگر بخواهیم از دولت آمریکا چیزی توقع داشته باشیم، باید توقع داشته باشیم ضعیف نباشد و با قدرت بگوید که ادله ای برای حمله شیمیایی ندارد، ما باید به قوانین بین المللی متعهد باشیم و باید به شورای امنیت و سازمان ملل رجوع کنیم.

چارلی رز: در مورد مباحث ما الان بررسی های سختی در واشنگتن انجام می شود؛ اگر حمله صورت گیرد، ناشی از تصمیم آمریکا به آن خواهد بود. شما چه می خواهید بگویید؟ الان  در آمریکا این موضوع مهم مطرح است، شما چه پیامی به ملت آمریکا و اعضای کنگره و رئیس جمهور این کشور دارید.

بشار اسد: من معتقدم مهم ترین بخش ملت آمریکا هستند؛ نظرسنجی ها نشان می دهد که بیشتر آنها جنگ را نه تنها در سوریه بلکه در هر منطقه ای که باشد نمی خواهند. اما کنگره نیز این روزها این موضوع را بررسی می کند و کنگره از ناحیه مردم انتخاب شده است، بنابراین نماینده مردم است و برای منافع آنها کار می کند. سوال اولی که آنها باید برای خودشان مطرح کنند، این است که این جنگ ها به آمریکا چه داده است؟ جنگ ها از زمان حمله به ویتنام تاکنون هیچ چیز برای آمریکا نداشته، نه منافع سیاسی نه دستاوردهای اقتصادی و نه وجهه خوبی برای این کشور به جا نگذاشته است. اعتبار آمریکا به پایین ترین حد خود رسیده است. این جنگ ها با منافع آمریکا ناسازگار است.

چارلی رز: از سوی دیگر این جنگ حمایت از القاعده یا همان افرادی است که حادثه 11 سپتامبر را خلق کردند، موضوع بعدی این است که اعضای کنگره باید از خود بپرسند که ادله ای که دولت آمریکا در مورد داستان پردازی سلاح های شیمایی خود در اختیار دارد، چیست؟

بشار اسد: من چیزی به رئیس جمهور یا مسئولان دیگر دولت نمی گویم، چرا که آنها ما را با رفتارهای اخیر خود ناامید کرده اند. ما انتظار داشتیم این دولت متفاوت از دولت بوش باشد؛ اما آنها همان عقیده ای را دنبال می کنند که دولت بوش داشت.

چارلی رز: اما یک سئوال باقی می ماند و آن این است که چه تضمینی برای استفاده مجدد از سلاح شیمیایی وجود دارد؟به رئیس جمهوری که معتقد به کارگیری از سلاح شیمیایی از سوی دولت شما است چه می گویی؟

بشار اسد: من به سادگی به شما می گویم شفاف باشید ادله ای که که دارید به مردم عرضه کنید.

چارلی رز: اگر رخ داده باشد اگر ادله بیان شود؟

بشار اسد: آنگاه ما می توانیم مدرک را بررسی کنیم اما هنوز مدرکی نشان نداده است زیرا مدرکی در اختیار ندارد.جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز ادله ای ندارد.دولت آمریکا ادله ای ندارد. اگر این ادله را در اختیار داشتند از روز اول مطرح می کنند تا رسانه ها در جریان قرار بگیرند.

چارلی رز: اما این مدرک را به کنگره داده اند.

بشار اسد: چیزی ارائه نداده اند.

چارلی رز: هر چه مدرک داشتند به کنگره ارائه داده اند کل آنچه در اختیار دارند و از ماهواره گرفته اند.

بشار اسد: چیزی تا به حال ارائه نداده اند

چارلی رز: آقا این را به کنگره داده اند.

بشار اسد: تو روزنامه نگار هستی ادله را جمع آوری کن و به مردم کشورت نشان بده.

چارلی رز: آنها مدرک را به نمایندگان مردم ارائه می دهند تا بر اساس آن به رئیس جمهوری مجوز جنگ بدهند...

بشار اسد: اولا ما سابقه کالن پاول را ده سال قبل داشته ایم هنگامی که مدرک نشان داد و دروغ از آب درآمد و ساختگی بود.دوم اینکه شما از من می خواهید که مدرک آمریکایی ها را باور کنم و نمی خواهید که شواهد ما را باور کنید ما اینجا زندگی می کنیم و واقعیت نزد ما است.

چارلی رز: شواهد شما چیست؟

بشار اسد: شورشیان و ترویست ها پنج ماه قبل از شمال حلب از سلاح شیمیایی استفاده کردند.

چارلی رز: در 21 آگوست؟

بشار اسد: نه نه قبل از این تاریخ بود. در 21 آگوست دوباره علیه سربازان ما در منطقه ای که بر آن مسلط هستیم سلاح شیمیایی به کار گرفته شد و ما سربازان خود را به بیمارستان انتقال دادیم.می توانید اگر بخواهید آنها را رویت کنید.

چارلی رز: اما منطقه ای که سلاح شیمیایی در آن به کار گرفته شده است تحت سلطه شورشیان بود؟

بشار اسد: اگر آنها اشتباه کرده باشند چه؟ اگر آنها انبارهایی داشته باشند که سبب بمباران منفجر شده باشد چه؟ اگر به شکل اشتباهی موشک به کار گرفته شده منفجر شده باشد چه؟

چارلی رز: درباره اهداف مورد نظر را جابجا کرده اید؟ آیا آنها را به مناطق مسکونی منتقل کرده اید؟ به ویژه که به اندازه کافی هشدار دریافت کرده اید؟

بشار اسد: سوریه از زمانی که در چهار دهه قبل اراضی اش اشغال شد در حالت جنگی به سر می برد.مرزهای سوریه ایجاب می کند که بخش اعظم نیروهای ارتش در مناطق مسکونی باشد و بیشتر مراکز در مناطق مسکونی هستند. به غیر از فرودگاه ها و تاسیساتی از این قبیل بقیه پایگاه ها در مناطق مسکونی هستند.بخش اعظم پایگاه ها و مراکز نظامی در داخل مناطق مسکونی است.

چارلی رز: اگر حمله هوایی به سوریه شود آیا پایگاه های آمریکایی را هدف قرار می دهید؟

بشار اسد: انتظار هر چه چیزی را باید داشته باشید این فقط از طریق حکومت ها نیست بلکه طرف های مختلفی در بحران دخیل هستند. دولت ها تنها بازیگران در این منطقه نیستند و  ایدئولوژی های مختلفی در منطقه موجود است.همه چیز در این منطقه وجود دارد و باید انتظار داشته باشید.

چارلی رز: انتظار چه دارید؟

بشار اسد: انتظار هر کاری را...

چارلی رز: درباره جنگ شیمیایی چه؟

بشار اسد: این بستگی دارد.من غیبگو نیستم.هر چیزی ممکن است.این که شورشیان یا تروریست ها یا هر گروه دیگری در این منطقه باشند من نمی دانم.

چارلی رز: ما، رئیس جمهور و ملت امریکا می خواهیم بدانیم درصورتی که حمله ای علیه سوریه صورت بگیرد چه نتایجی را درپی خواهد داشت و چه کسانی مسئول این نتایج خواهند بود.

بشار اسد: بسیار خوب، پیش از 11 سپتامر در ملاقات هایم با مسئولان آمریکا به آنان هشدار دادم که با تروریسم طوری برخورد نکند که تصور شود شما درحال بازی کردن هستید.اگر با درایت با آنان برخورد نکنید، بهای آن را پرداخت خواهید کرد. به آنها گفتم که در آینده از نتایج روش اشتباه برخوردشان با تروریسم رنج خواهند برد اما هیچ کس توقع اتفاقی همچون 11 سپتامر را نداشت، باید گفت که نمی توان چیزی را پیش بینی کرد، بنابر این پیش بینی کردن نتایج جنگ غیر ممکن است. منطقه در آستانه انفجار است و باید منتظر هر اتفاقی بود.

چارلی رز: اجازه دهید در خصوص جنگ فعلی در سوریه صحبت کنیم، تاکنون 100 هزار تن کشته شده و یک ملیون نفر آواره  شده اند، کشور درحال نابودی است، آیا قسمتی از مسئولیت آن را می پذیرید؟

بشار اسد: این امر باز می گردد به تصمیمی که اولین روز برای دفاع از کشورم گرفتم، اما سوال در خصوص کسانی که در این جنگ کشته شدند مساله دیگری است. در حقیقت تروریست ها از دوسال و نیم پیش تاکنون دست به کشتار مردم سوریه زدند و مردم از دولت و ارتش خواست تا از آنان در قبال تروریست ها دفاع کند، این اتفاقی بود که افتاد و این مسئولیت من براساس قانون اساسی بود که می گوید ما می بایست از خودمان دفاع کنیم.

چارلی رز: جناب رئیس جمهور شما همواره آنان را تروریست می خوانید در صورتی که اکثر مردم تنها 15% الی 25% از آنان را خارجی می دانند و اعتقاد دارند که هشتاد درصد باقی مانده سوری هستند که از ارتش و دولت شما جداشده اند. آنان شهروندان سوری هستند و اعتقاد دارند که نمی بایست یک دیکتاتور بر آنها حکومت کند و نمی باید امور کشور به دست یک خانواده باشد.آنان دولت جدیدی می خواهند.

بشار اسد: ما هرگز ادعا نکردیم که هشتاد درصد از آنان خارجی هستند بلکه اعلام کردیم که هشتاد درصد آنان از اعضای القاعده هستند.هنگامی که از القاعده سخن می گویید مهم نیست که منظورتان سوری یا آمریکایی یا اروپایی است بلکه مساله مهم ایدئولوژی آنان است. ده ها هزار ترویست خارجی در سوریه حضور دارند و ما با آنان مبارزه می کنیم.

چارلی رز: آما آنان براساس تخمین های واقعی تنها 15 تا 20 درصد از افراد مسلح در سوریه را تشکیل می دهند.

بشار اسد: هیچکس نمی تواند آمار دقیقی ارائه دهد زیرا هنگام کشته شدنشان کارت شناسایی به همراه ندارند اما از چهره هایشان مشخص است که خارجی هستند و می توان مطمئن شد که اکثر آنان از اعضای القاعده هستند، این مساله نگرانی اصلی ما است، نه ملیت آن ها. چه اختلافی میان القاعده پاکستان و عربستان با القاعده سوریه است؟ در نهایت تمام آنان از اعضای القاعده هستند. ما انکار نکردیم که در میان آنان سوری نیز وجود دارد بلکه گفتیم ارتش آزاد در اقلیت است.
القاعده همواره  از اسلام و ادیان برای عملیات تروریستی خود و سربریدن مردم بی گناه سوء استفاده کرده است.

چارلی رز: آیا معتقد هستید که این جریان تبدیل به یک جنگ مذهبی شده است؟

بشار اسد: در برخی مناطق این جنگ تبدیل به جنگ مذهبی شده است اما درکل این چنین نیست زیرا لازمه یک جنگ مذهبی وجود مرزهای جغرافیایی و فرهنگی مشخص میان طرف های درگیر است که ما در سوریه شاهد آن نیستیم بلکه القاعده همواره  از اسلام و ادیان برای عملیات تروریستی خود و سربریدن مردم بی گناه سوء استفاده می کند.

چارلی رز: چرا این جنگ دوسال و نیم به طول انجامید؟

بشار اسد: زیرا کشورهای خارجی کماکان در حال دخالت در سوریه هستند. به طور واضح تر می توان گفت که دخالت های آمریکا، کشورهای غربی، عربستان، قطر و ترکیه در سوریه باعث شده است تا این جنگ دوسال به طول بیانجامد.

چارلی رز: اما این کشورهایی که نام بردید چه خواهند کرد؟

بشار اسد: دارای ابزارهای مختلفی هستند. غرب می خواهد موضع سوریه را تضعیف کند. کشورهای پترو دلار مانند عربستان بر این باور است که تضعیف سوریه، تضعیف ایران براساس طایفه ای و مذهبی را نیز به دنبال دارد. اما در خصوص ترکیه، ترک ها بر این باورند که اگر اخوان المسلمین را در سوریه و دیگر کشورهای منطقه به قدرت برسانند، این به سود آنها خواهد بود و آینده سیاسی آنها را تضمیت خواهد کرد. به همین ترتیب ملاحظه می کنیم، هر طرفی دارای اهداف و ابزاری برای تحقق آن است.

چارلی رز: اما در همین زمان شما همان طور که گفتم از حزب الله، ایران و روسیه کمک هایی دریافت می کنید، اینجا دارد، چه اتفاقی می افتد، آیا به نظر شما این جنگ به خاطر کمک های ارائه شده از حامیان دو طرف درگیر در جنگ نیست؟

بشار اسد: این همکاری است. منظور شما رو از حمایت نمی فهمم. ما با کشورهایی که شما از آنها نام بردید همکاری داریم.

چارلی رز: پس بفرمایید چه چیزهایی از ایران دریافت می کنید؟

بشار اسد: حمایت سیاسی. ما با بسیاری از کشورهای جهان دارای توافقنامه های همکاری هستیم و از جمله این کشورها باید از ایران و روسیه نام ببرم و این توافقنامه ها ممکن است، موارد و موضوعات بسیاری را شامل شوند که از جمله آنها سلاح است و این همکاری، همکاری مانند تمام همکاری های موجود بین دو کشور است و امری طبیعی است. این همکاری ارتباطی با بحران ندارد. نمی توان آن را حمایت نامید، چون در مقابل آنچه دریافت می کنید، هزینه آن را پرداخت می کنید، به همین دلیل آن را حمایت به شمار نمی آوریم، بلکه همکاری است. البته شما صاحب اختیار هستید، آن را هرچه می خواهید بنامید، اما به کار بردن کلمه حمایت در ایتجا دقیق نیست. به عنوان مثال در خصوص روسیه ما از آنها حمایت سیاسی دریافت می کنیم و این جدای از همکاری است. همکاری ما با روس ها به 60 سال قبل باز می گردد، اما هم اکنون ما از آنها حمایت سیاسی به دست می آوریم.

چارلی رز: روس ها گفتند که به صورت مستمر از شما حمایت می کنند و این پا را از همکاری سیاسی فراتر می نهد، منظور این است که معاهده ها همچنان بین روسیه و سوریه برقرار است؟

بشار اسد: بله دقیقا.

چارلی رز: و البته به شما انواع سلاح های دفاعی دادند؟

بشار اسد: گفتم ما با هم معاهداتی داریم و همان طور که مسئولان روس گفتند، ما دارای معاهداتی هستیم که روس ها باید به آنها عمل کنند و این معاهدات مشابه همان معاهداتی است که کشورهای دیگر با هم منعقد می کنند و ممکن است، سلاح یا هر چیز دیگر از هم خریداری کنند.

چارلی رز: اما آیا تصور نمی کنید، این موضوع هم اکنون به نزاع بین شیعه و سنی تبدیل شده است؟

بشار اسد: خیر، این تصوراتی است که در اذهان سعودی ها و وهابی ها وجود دارد.

چارلی رز: در اذهان ایرانی ها چطور؟

بشار اسد: نه به هیچ وجه، در واقع آنها برعکس عمل می کنند. ایرانی ها تلاش کردند، با سعودی ها و بسیاری از کشورهای اسلامی دیگر منطقه درب های گفت وگو درباره جامعه اسلامی و نه سنی و شیعی را باز کنند.

چارلی رز: آیا در زمان بهار عربی با لحظه ای مواجه بودید که احساس کنید، بهار عربی به سوریه نزدیک شده و به خود بگویید که نمی گذارم آنچه در لیبی و تونس و مصر روی داد، در سوریه روی دهد و بشار اسد با تمام کسانی که بخواهند حکومت وی را سرنگون کنند، مبارزه خواهد کرد؟

بشار اسد: نه .. آن هم به یک دلیل، در آن لحظه از خود سوال می کنم که آیا از حمایت مردمی برخوردار هستم، یا نه. این اولین سوالی است که به عنوان رئیس جمهوری مطرح می کنم، اگر از حمایت مردمی برخوردار نباشم، چه این اعتراض های مردمی بهار عربی نامیده شود، چه نامیده نشود، چون از حمایت مردمی برخوردار نیستید، باید از قدرت کناره گیری کنید و اگر از حمایت مردمی برخوردار هستید، باید در هر شرایطی به بقا ادامه دهید. چون این وظیفه شماست ، باید به مردم کمک کنید، باید به مردم خدمت کنید.

چارلی رز: هنگامی که از حمایت مردمی سخن می گویید، برخی می گویند، حاکمیت اقیلت علوی بر اکثریت سنی و شما این حاکیمت را با ابزارهای مختلف اعمال می کنید و این حمایت مردمی به شمار نمی آید، نظر شما چیست؟

بشار اسد: از بحران سوریه دو سال و نیم گذشته است و سوریه همچنان در برابر آمریکا و غرب و عربستان ثروتمندترین کشور منطقه و همچنین مقاومت می کند، اگر گفته شما درست باشد و بخش اعظم سوری ها علیه من باشند، به من بگویید من در این مدت چگونه مقاومت کردم، مگر اینکه انسان خارق العاده یا سوپر من باشم و این سخن درستی به نظر نمی رسد.

چارلی رز: شاید به این دلیل است که دارای ارتش قدرتمندی هستید؟

بشار اسد: ارتش را مردم تشکیل می دهند. نمی توانند که آدم آهنی باشند. ارتش از مردم کشور تشکیل شده است.

چارلی رز: بدون تردید نمی خواهید بگویید که این ارتش مطیع شما و خانواده شماست؟

بشار اسد: منظور شما از خانواده من چیست؟

چارلی رز: منظورم این است که برادر شما در ارتش است و همه بر این باورند که اعضای خانواده شما و علوی ها و هم پیمانان آنها بر سوریه حاکم هستند، منظورم این است؟

بشار اسد: اگر آنچه گفتید درست باشد، هیچ گاه نمی توانستیم دو سال و نیم ایستادگی و مقاومت کنیم. ارتش و تمام نهادها و موسسات حکومتی متلاشی می شد و از هم فرو می پاشید تا به تبع آن سوریه هم فرو بپاشد. در حالی که نمی توان چنین احتمالی را برای سوریه متصور بود. من از واکنش مردم سخن می گویم. اگر ارتش ملی و مردمی وجود نداشته باشد و حمایت مردمی از تمام طوایف از آن وجود نداشته باشد، هیچ گاه نمی توانست به وظایف خود عمل کند و پیروزی ها و پیشروی هایی را محقق کنند. ارتش یک خانواده هیچ گاه نمی تواند، وارد جنگی ملی و سراسری شود.

چارلی رز: برخی شما رو به چالش می کشند و می گویند، شما از چنین حمایتی برخوردار نیستید، چون تا پیش از دریافت حمایت از حزب الله و ایران در بسیاری از جبهه ها ناکام بودید و عرصه در دست گروه های مسلح بود، نظر شما در این باره چیست؟

بشار اسد: نه موضوعی که مطرح می کنید، درست نیست، چون شما از پیروزی و شکست سخن می گویید و این مثل این است که شما از دو ارتش سخن می گویید که در دو منطقه مختلف با هم در حال جنگ هستند، در حالی که اوضاع سوریه چنین نیست. ما با گروه های مسلحی مواجه هستیم که به مناطق مسکونی و امن نفوذ می کنند، مردم را می کشند و خانه های آنها را غارت می کنند و به سوی ارتش سوریه شلیک می کنند. ارتش نمی تواند، مانند انها عمل کند، همانطور که نمی تواند، مانند آنها در همه جا حضور داشته باشد.

چارلی رز: اما آنها بر بخش بزرگی از کشور سیطره می یابند.

بشار اسد: نه... آنها به همه مناطقی که ارتش در آنها حضور ندارند، رفته اند و ارتش نیز به آن مناطق رفت تا آنجا را پاکسازی و از آنها رهایی یابد آنها به ارتش در مناطقی که حضور دارد، حمله نمی کنند که منطقه را از ارتش بگیرند بلکه مسئله کاملا متفاوت است... آنچه شما درباره آن حرف می زنید نادرست است و یا اینکه دقیق نیست...موضوع کاملا متفاوت است... کاری که ارتش انجام می دهد پاکسازی این مناطق است و دلیل قدرت ارتش نیز پیشرفت هایی است که در این مناطق کسب کرده... [پیش نیامده که] ارتش به منطقه ای برود و قصد ورود به آن را داشته باشد اما نتواند... این یک نشانه است... اگر ارتش، ارتش یک خانواده و طایفه است پس چگونه می تواند این کار را انجام دهد... در مورد بقیه مناطق کشور که از دولت حمایت می کنند، چگونه است...این واقعیت ندارد و اتفاق نیفتاده است در غیر این صورت کل کشور فرو می پاشد.

چارلی رز: نکته کوچکی درباره دخالت آمریکا وجود دارد. رئیس جمهور با انتقادهای مهمی مواجه شد زیرا حمایت زیادی از شورشیان بعمل نیاورده است...همانطور که می دانید... بررسی هایی در داخل محافل اطراف رئیس جمهور وجود داشت...از کلینتون وزیر خارجه گرفته تا «دیوید پترائوس» مدیر سیا و «لئون پانتا» وزیر دفاع و دیگران که بحث همه اینها این بود که اگر دو سال به شورشیان کمک می شد ما امروز وضعیتی به مراتب متفاوت داشتیم...یعنی از دیدگاه برخی ها، رئیس جمهور حمایت کافی از شورشیان بعمل نیاورده است. همچنانکه انتقاداتی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه اگر تصمیم برای ارائه کمک اتخاذ شد...این کمک ها اعمال نشد زیرا ترس از ترکیب شورشیان وجود داشت.

بشار اسد: دولت آمریکا اگر می خواهد به القاعده کمک کند... پس این کار را انجام دهند... این چیزی است که ما به آنها می گوئیم...آنها به القاعده کمک کردند اما از شورشیان و ارتش آزاد سوریه سخن نگویئ. بیشتر مبارزان اکنون از القاعده هستند. اگر شما قصد کمک به آنها را داشتید از القاعده حمایت می کنید و شما هرج و مرج را در منطقه گسترش می دهید... اگر این منطقه ثبات نداشته باشد، کل جهان هرگز ثبات نخواهد داشت. آمریکا در بیشتر جنگ ها بازنده بوده به خاطر اینکه جنگ های آمریکا همواره بر اطلاعات اشتباه بنا شده است.

چارلی رز: با تمام احترامی که برای گفته های شما قائل هستم... بیشتر مردم معتقد نیستند که اکثریت این گروها به القاعده وابسته هستند. درست است که شماری از افراد به القاعده وابسته بوده و اصول آن پایبند هستند... اما همانطور که می دانید آنها اکثریت این گروه ها را تشکیل نمی دهند. شما می دانید که ساختار آنها در داخل مناطق سوریه از لحاظ گروه هایی که علیه نظام شما جنگ می کنند، فرق دارد.

بشار اسد: مقامات آمریکایی باید تعامل با واقعیت را یاد بگیرند. چرا آمریکا در بیشتر جنگ ها شکست خورده است...زیرا جنگ های آمریکا دائما بر اطلاعات غلط بنا شده است.... این است...خواه باور کنید یا خیر...این چیزی که می گوئید واقعیت ندارد. بهتر است رو راست باشیم من از شما نمی خواهم که این را باور کنید اگه تمایلی ندارید [اجباری نیست] این یک واقعیت است. من واقعیت کشورمان را به شما می گویم. ما اینجا زندگی می کنیم و می دانیم که چه خبر است... و آنها باید به حرف هایی که مردم اینجا می زنند گوش فرا دهند... شایسته نیست که به رسانه های خبری یا مراکز تحقیقات خودشان گوش کنند... آنها که اینجا زندگی نمی کنند. هیچ کس جز ما اینجا زندگی نمی کند و واقعیت این است و اگر می خواهند این را باور کنند این خوب است زیرا به آنها برای فهم منطقه و اینکه در سیاست هایشان موفق باشند، کمک می کند.

چارلی رز: بسیاری از مردم عقیده دارند که این وضعیت نمی تواند استمرار داشته باشد و این جنگ ممکن نیست که ادامه یابد... زیرا هزینه های آن برای سوریه واقعا زیاد است.. تعداد زیادی 100 هزار نفر کشته شده و این رقم همچنان در حال افزایش است، تعداد زیادی پناهنده شده و ویرانی های زیادی صورت گرفته شده است...کشور در خطر است، اگر به مصلحت کشور باشد ... آیا کناره گیری می کنید.

بشار اسد: این به درگیری و باقی ماندن من در منصبم ارتباط دارد... نمی توانیم اینگونه بررسی کرده و بگویئم که من باید [از قدرت] کناره گیری کنم... چرا... نتیجه حاصل از آن چه خواهد بود... اولا... دوم زمانی که در وسط توفان قرار داریم اگر از کشورت دست بکشی فقط به این خاطر که باید کناره گیری کنی و هیچ دلیل معقولانه ای نیز وجود نداشته باشد این یعنی دست کشیدن از کشورت... و این یک خیانت است.

چارلی رز: شما می گوئید که کناره گیری در شرایط کنونی، خیانت است زیرا شما تعهداتی به کشورتان دارید.

بشار اسد: مگر اینکه ملت بخواهند که من کناره گیری کنم.

چارلی رز: این چگونه مشخص می شود.

بشار اسد: پایداری به مدت دو سال و نیم. بدون حمایت مردمی پایداری در این مدت غیرممکن است. به کشورهای دیگر نگاه کنید. ببینید در لیبی چه پیش آمد... در تونس...مصر.

چارلی رز: آیا اتفاقاتی که در آنجا رخ داد شما را نگران می کند... اتفاقی که مثلا برای قذافی رخ داد.

بشار اسد: نه... نگرانی ما این است که شورشیان در بسیاری از کشور سیطره می یابند... نگاه کنید الان نتیجه چه شده است... آیا شما به عنوان یک آمریکایی راضی هستید...نتیجه چه شده است... وضعیت واقعا بد است و هیچ چیز خوبی نیست.

چارلی رز: گزارش هایی اخیرا منتشر شد که نشان می داد شما و یا فردی به نمایندگی از طرف شما درباره معامله ای سخن گفته اید اینکه در صورت وجود تضمین هایی برای خروج امن و عدم پیگیرد حقوقی، شما و خانواده تان کشور را ترک کنید. آیا از این گزارش ها اطلاع دارید.

بشار اسد: ما از روز اول بحران، این تضمین ها را دریافت کردیم.

چارلی رز: به دلیل شیوه و روشی که داشتید.

بشار اسد: خیر... به دلیل همین برنامه هایی که شما از آن سخن می گوئید... برخی از این برنامه ها این بود که از من خواستند کناره گیری کنم و خیلی ساده گفتند : «اگر می خواهی بروی، همه تضمین ها وجود دارد...همه اموال و هر چیزی که می خواهی». و پاسخ طبیعی این بود که اینها را نادیده بگیری.

چارلی رز: این فرصت به شما داده شده است.

بشار اسد: بله، این موضوع مربوط به من نیست، این معرکه برای من نیست، حتی برای دولت هم نیست؛ این جنگ، جنگ کشور و ملت است، ما این اعتقاد را داریم، موضوع ربطی به من ندارد.

چارلی رز: ربطی به شما ندارد؟

بشار اسد: به تمامی سوری ها مربوط است.

چارلی رز: این جنگ را چگونه پایان می دهید... راه حل چیست؟

بشار اسد: اگر کشورهای غربی از تروریست ها حمایت نکنند و به کشورهای عروسکی وابسته به خود مثل عربستان سعودی و ترکیه و دیگر کشورها فشار وارد نکنند، مشکلی در سوریه وجود نخواهد داشت. در این صورت مشکل به راحتی حل خواهد شد؛ چرا که این مبارزان جایگاه طبیعی خود را در سوریه از دست داده اند، دیگر کسی آن ها را نمی پذیرد و به همین علت است که پذیرش آن ها از سوی کشورهای خارجی است، آنها نیاز به اموالی دارند که از خارج می آید، آنها نیاز به حمایت معنوی و سیاسی خارجی دارند؛ آنها هیچ پایگاه و جایگاهی در نزد مردم ندارند؛ به این ترتیب است که اگر قاچاق متوقف شود، مشکلات نیز حل خواهد شد.

چارلی رز: بله.. البته شما هم در این زمان از حمایت خارجی برخوردار بوده اید، برخی می گویند اگر حمایت روسیه و ایران نبود، شما نمی توانستید پایداری کنید و دولت شما قادر به ادامه حیات نبود..

بشار اسد: این موضوع به من مربوط نیست، من حمایتی را دریافت نکرده ام، این سوریه است. هر توافقنامه ای که امضا می شود، بین تمامی بخش های سوریه شامل دولت، ملت، ارتش و فرهنگ و ... است. مانند توافقنامه هایی که در کشور شما امضا می شود، موضوع به من مربوط نیست.

چارلی رز: منظور من دولت شما بود. شما می گویی که شورشیان به علت حمایت های عربستان و ترکیه و آمریکا و شاید قطر به حیات خود ادامه می دهند، اما من می گویم که شما نیز به فضل حمایت های ایران و روسیه و حزب الله به حیات خود ادامه می دهید.

بشار اسد: نه، حمایت خارجی نمی تواند جای حمایت داخلی را بگیرد. این قطعا ممکن نیست، مثالی که می توان مطرح کرد در مورد مصر و تونس است، دولت های گذشته در این کشورها از حمایت غربی و خلیجی و بسیاری از کشورهای جهان برخوردار بودند، اما از حمایت داخلی برخوردار نبودند و نتوانستند بیش از سه هفته دوام بیاورند. تنها عامل پایداری ما در طول دو و نیم سال گذشته حمایت داخلی و مردمی بوده است؛ هر حمایت خارجی اگر بخواهیم نام آن را حمایت بگذاریم، یک حمایت اضافی است و نمی تواند جایگزین اساس حمایتی سوری ها باشد.

چارلی رز:من شهر حماه را یاد آوری می کنم و حافظ اسد پدر شما را به یاد شما می آورم، وی اخوان المسلمین را به سختی و خشونت سرکوب کرد، ساده بگویم، آیا شما فرزند همان پدر هستید؟

بشار اسد: منطور تو را از کاربرد کلمه خشونت نمی فهمم، من تاکنون کلمه جنگ ملایم را نشنیده ام، آیا تو شنیده ای؟ جنگ جنگ است و هر جنگی سخت است، هنگامی که تروریست ها مبارزه می کنند، شما هم با آنها می جنگی.

چارلی رز: بنابراین درس های شما همان هایی است که از پدرتان آموخته اید، گفته می شود وی تاثیر زیادی در دیدگاه ها و رفتارهای شما داشته است.

بشار اسد: سوال این است که تو به عنوان یک آمریکایی اگر تروریست ها به کشورت از جاهای دیگر حمله کنند و کشتار ده ها هزار نفر را آغاز کنند، چه می کنی؟

چارلی رز: شما آنها را تروریست می نامی، اما در واقع آن انقلاب مردمی است. همانگونه که مردم ضد تو این اعتقاد را دارند، این بخشی از بهار عربی است که در کشورهای دیگر نیز ایجاد شد.

بشار اسد: انقلاب باید سوری باشد، نه اینکه از خارج وارد شده باشد.

چارلی رز: این انقلاب از خارج آغاز نشد، بلکه از اینجا آغاز شد.

بشار اسد: افرادی که آن را آغاز کرده اند، الان از دولت علیه شورشیان حمایت می کنند، این چیزی است که تو به عنوان یک خبرنگار و آمریکایی نمی دانی. موضوع آغاز درگیری ها در سوریه با الان متفاوت است، مسایل روزانه تغییر می کند، این دو چهره ای کاملا متفاوت دارند؛ آنهایی که در آن زمان انقلاب را می خواستند، الان با ما همکاری می کنند.

چارلی رز: بار دیگر سوال می کنم، آیا شما مانند پدرت رفتار می کنی و معتقدی که تنها راه، سرکوب مردم است.

بشار اسد: من مستقل هستم، من در مبارزه با تروریست ها و دفاع از ملت سوریه و کشورم مستقل هستم و به آن صورت عمل می کنم. امیدهای آمریکایی ها با امیدهای ملت سوریه فرق می کند، من می خواهم امیدهای ملت سوریه باشم، نه اینکه محل امیدواری شخص دیگری شوم، چه این فرد آمریکایی باشد یا فرانسوی یا هر شخص دیگری در جهان.

چارلی رز: هنگامی که اولین بار با برخورد کردم، صحبت از این بود که بشار اسد را باید امید و اصلاح معنا کرد، اما هم اکنون چنین نمی گویند.

بشار اسد: چه کسانی می گفتند؟

چارلی رز: مردمی که درباره شما می نوشتند و می گفتند و از سوریه و نظامش تحلیل می کردند.

بشار اسد: بله درست است .. چون امید برای آمریکایی ها معنای دیگر با امید برای سوری ها دارد. در خصوص خود باید بگویم که من باید امید سوری ها باشم نه کس دیگر یا دیگران، مانند امریکایی ها یا فرانسوی ها و نه هرکس دیگر در جهان. من به عنوان رئیس جمهور باید به مردم سوریه کمک کنم و به همین دلیل باید این سوال را اینگونه مطرح کنید که امید مردم سوریه و اگر در این خصوص هرگونه تغییری در امید مردم سوریه روی داده باید از آنها در این باره سوال کرد، نه هیچ کس دیگر در جهان.

چارلی رز: اما درباره شما از کلماتی همچون خونخوار و خونریز استفاده می کنند و شما را با بزرگترین دیکتاتورهای جهان مقایسه می کنند. از سلاح هایی استفاده می کنید که در جنگ ها استفاده می شود و خیلی بدتر از اینها درباره شما می گویند؟

بشار اسد: هنگامی که یک پزشک اقدام به بریدن پای بیماری می کند که دچار قانقاریا شده، خونریز و خونخوار خوانده نمی شود، بلکه از او به عنوان پزشک یاد و تشکر می شود، چون زندگی مردم را نجات داده است. همچنین وقتی شما در کشور خود با تروریسم مواجه هستید که علیه شما می جنگئد، باید با آن مبارزه کنید و در این بین جنگی در می گیرد که ممکن است، بی گناهانی نیز قربانی آن شوند، به همین دلیل در اینجا از تصور و برداشتی که در غرب وجود دارد، نمی تواند سخن گفت و آن را پیش از تصور و برداشتی که در سوریه وجود دارد،  مورد مناقشه قرار دارد.

چارلی رز: این موضوع مربوط به غرب نیست، چون چه در شرق و چه در خاورمیانه نیز چنین صحبت هایی وجود دارد، همان طور که می دانید همه دنیا سوریه را زیر نظر دارند و فجایعی از دو طرف مشاهده کردیم، می گویند، فجایعی از سوی شما مشاهده کردند که شما را در شمار بدترین دیکتاتورها قرار می دهد؟

بشار اسد: پس ما باید اجازه دهیم که تروریست ها بیایند و سوری ها را بکشند و کشور را بیش از پیش نابود کنند، در این صورت رئیس جمهوری خوبی خواهید بود، این مضمون سوال شماست.

چارلی رز: اما نمی توانید که تصور نکنید، در داخل حکومت شما معارضانی وجود دارند، عدم تصور چنین امری سخت است؟

بشار اسد: تصور کنید که ما هم معارضانی داریم. شما بروید و با آنها گفت وگو کنید. برخی از آنها در حکومت هستند و برخی خارج از حکومت همه جا هستند.

چارلی رز: اما آنان که با شما مبارزه می کنند، چطور؟

بشار اسد: معارضان با تروریست ها تفاوت دارند. معارضان یک جنبش سیاسی هستند. معارض معنی حمل سلاح و کشتن بی گناهان و نابود کردن همه چیز را نمی دهند. آیا شما مردمی که در دهه نود در لس آنجلس تظاهرات کردند، را معارض توصیف می کنید یا شورشی. انگلیس معترضین دو سال قبل در لندن را چه نامید، آنها را معارض نامید یا شورشی، چرا باید تروریست ها را معارض بنامیم، آنها شورشی هستند. آنها تروریست هایی هستند که سرها را می برند. آیا حکومت یا معارضان داخل کشور اقدام به قطع سرهای مردم یا جدا کردن سرهایشان یا خوردن جگرهایشان می کنند، شما کسانی که در 11 سپتامبر به آمریکا حمله کردند را چه می نامید، آیا آنها معارض هستند، می گویید آنها آمریکایی نبودند، می دانم، اما برخی از آنها دارای تابعیت آمریکایی بودند، ایا این را جریان معارض می نامید یا تروریست. چرا در آمریکا و انگلیس از یک اصطلاح استفاده می کنید و در سوریه از اصطلاح دیگر. این دو گانگی معیاری است که ما آن را نمی پذیریم.

چارلی رز: یک بار از شما درباره بزرگترین بیم و هراس هایتان سوال کردم و گفتید که بزرگترین بیم شما این است که سوریه به کشوری لائیک تبدیل شود، آیا این نهایت فرا رسیده است؟

بشار اسد: براساس آنچه از تروریست ها در مناطقی که بر آن تسلط دارند، مشاهده کردیم، به گونه ای که مانع رفتن کودکان به مدرسه و کوتاه کردن محاسن جوانان می شوند و زنان را وادار می کنند از سر تا پا خود را بپوشانند و به طور کلی شیونه زندگی طالبان را بر مردم تحمیل می کنند، باید بگویم که هم اکنون مهمترین نگرانی ما این است که این تروریست ها و تندروها بر کشور حکومت کنند و شیوه حکومت و زندگی وهابی ها را بر مردم پیاده کنند، به همین دلیل ترجیح می دهیم از دید آنها سکولار و لائیک باشیم، اما به مرور زمان این سکولاریزم هم از بین خواهد رفت.

چارلی رز: جناب رئیس جمهور از شما ممنون اجازه دادید با شما درباره سوریه و جنگ دایر در آن و آینده کشور گفت وگو کنم.

بشار اسد: خواهش می کنم.

کلید واژه ها: سوریه آمریکا سلاح شیمیایی


نظر شما :