نیاز واشنگتن به موفقیت مذاکرات هسته‌ای

امریکا می‌داند ایران سوریه نیست

۲۳ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۸ کد : ۱۹۲۱۱۴۴ پرونده هسته ای ترجمه برگزیده خاورمیانه
این نکته را نباید فراموش کرد که ایالات متحده می‌خواهد از فرصت به روی کار آمدن روحانی نهایت استفاده را ببرد و اگر مذاکرات با ایران شکست بخورد دیگر نمی‌تواند دست برتر را در تعامل با ایران و حفظ تهدید آن با تحریم‌ها داشته باشد.
امریکا می‌داند ایران سوریه نیست

دیپلماسی ایرانی: در رسانه ها آْمده است که ایران به رغم مخاطرات بسیار به توانایی های خود برای غنی سازی اورانیوم افزوده است، با توجه به این نکته که توجه جهان معطوف به سوریه است و در این فضا هیچ کشور یا حکومتی نمی تواند تهدید نظامی ای را متوجه آن کند. این در حالی است که امریکا به شدت از هسته ای شدن ایران هراسان است و هدف خود از حمله به سوریه را حمله به محور ایرانی – سوری با هدف تضعیف ایران قرار داده است. همچنین تلاش دارد تا جلوی پیشرفت های هسته ای ایران را نیز بگیرد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیرا اعلام کرد که ایران خود را برای استفاده از هزار سانتریفوژ پیشرفته برای غنی سازی اورانیوم آماده کرده است.

ایران در حالی توانایی های هسته ای خود را تقویت می کند که غرب آن را متهم می کند که در حال انبار کردن اورانیوم مورد نیاز خود برای استفاده در سلاح هسته ای است. اما ایران با قاطعیت هر گونه تلاش برای ساخت سلاح هسته ای را رد می کند و می گوید که به هیچ وجه برنامه ای برای ساخت سلاح هسته ای ندارد و فعالیت های هسته ای اش صرفا اهداف صلح آمیز دارد.

به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران گام بعدی امریکا در سوریه تا اندازه بسیاری به وضعیت ایران بستگی دارد. ایالات متحده دستیابی ایران به سلاح هسته ای را بزرگترین خطر برای امنیت ملی خود در خاورمیانه می داند و معتقد است که ایران هسته ای می تواند امنیت منطقه را تهدید کرده، تاثیری مستقیم بر قیمت های جهانی نفت بگذارد و تهدیدی بالقوه برای هم پیمانان ایالات متحده شود. امریکایی ها می گویند که پیش بینی تهدیدهای ناشی از ایران هسته ای برایشان سخت است اما بر این باورند که تاثیرات ایران هسته ای بر منطقه چندان خوب نباشد به گونه ای که باعث می شود تاثیرات دومینویی بر کشورهای خاورمیانه بگذارد. به ویژه که احتمال می دهند امتداد وضعیت انقلابی بهار عربی که باعث روی کار آمدن دولت های ناموفق شده است، باعث به روی کار آمدن دولت های جدیدی شود که بیش از همه متمایل به ایران باشند.

به اعتقاد طرفداران حمله نظامی به سوریه، عدم دخالت نظامی امریکا در این کشور به معنای اجازه دادن به حکومت بشار اسد برای عبور از خط قرمزی است که اوباما تعریف کرده و این باعث می شود تا خطوط قرمز در برابر برنامه هسته ای ایران نیز وضوح کمتری داشته باشد. آنها همچنین می گویند که موکول کردن تصمیم حمله نظامی به سوریه به کنگره امریکا باعث می شود تا اوضاع پیچیده تر شده و زمان مجازات تا زمان عبور از خط قرمز امریکا طول بکشد و در نهایت این به حیثیت و اعتبار امریکا آسیب می زند. برای همین اوباما در نقطه عطف تاریخی مهمی به سر می برد. روزنامه نیویورک تایمز می نویسد هنگامی که اوباما در اگوست 2012 برای دخالت در امور داخلی سوریه خط قرمز تعیین کرد همه مشاورین و نزدیکانش از این تصمیم او شوکه شدند و حالا که از این خط قرمز عبور شده همه منتظرند که وی هر چه سریع تر واکنشی در برابر این اقدام از خود نشان دهد تا حداقل اعتبار امریکا در جامعه جهانی به ویژه در میان متحدان عربش حفظ شود. بسیاری می پرسند که آیا اوباما این خط قرمز را خود به تنهایی فکر کرده و تعریف کرده است یا این که برای تعیین آن از مشاورانش مشورت گرفته است؟ اگر اوباما بدون مشورت با کسی چنین خط قرمزی را تعریف کرده اگر دیگر کشورها بخواهند محاسبات او را تغییر دهند، چه خواهد کرد؟

دستاوردهای تازه ایران در زمینه هسته ای باعث شده است تا توانایی های این کشور برای غنی سازی اورانیوم افزایش یابد، از این رو این مساله باعث می شود تا مذاکرات پیش روی تهران با قدرت های بزرگ سخت تر شود برای این که در آن صورت ایران بیش از گذشته بر حق خود در غنی سازی اورانیوم پافشاری خواهد کرد.

دولت بریتانیا هفته گذشته به هنگام مخالفت مجلس عوام با دخالت انگلیس در حمله نظامی به سوریه به نوعی شکستی سیاسی را متحمل شد. این اتفاق به اوباما درس داد که باید در برخی پرونده ها خود به تنهایی تصمیم بگیرد به ویژه که برای برخی تصمیم هایش به طور علنی خط قرمز نیز تعریف کرده است. اما هر گونه تصمیم انفرادی مستلزم قبول مسئولیت های انفرادی آن تصمیم است که باید به تنهایی از عواقب آن، مثبت یا منفی، دفاع کند.

این مساله در مورد ایران نیز صدق می کند. دستاوردهای تازه ایران در زمینه هسته ای باعث شده است تا توانایی های این کشور برای غنی سازی اورانیوم افزایش یابد، از این رو این مساله باعث می شود تا مذاکرات پیش روی تهران با قدرت های بزرگ سخت تر شود برای این که در آن صورت ایران بیش از گذشته بر حق خود در غنی سازی اورانیوم پافشاری خواهد کرد.

با این حال دلایلی نیز برای خوش بین بودن به مذاکرات پیش روی ایران با قدرت های بزرگ بر سر برنامه هسته ای اش وجود دارد. کارشناسان معتقدند که در دست گرفتن پرونده مذاکرات هسته ای توسط حسن روحانی، فردی که خود به اندازه کافی تبحر لازم را در مذاکرات هسته ای دارد و بیش از هر کسی درگیر این پرونده بوده است، سبب می شود تا احتمال رسیدن به توافق میان ایران و غرب به این ترتیب که ایران میزان غنی سازی خود را کم کند و اجازه بازدید بازرسان آژانس از پایگاه های مورد نظرشان بدهد در مقابل تحریم های اقتصادی علیه ایران کاهش یابد، وجود دارد.

این نکته را نباید فراموش کرد که ایالات متحده می خواهد از فرصت به روی کار آمدن روحانی نهایت استفاده را ببرد. و اگر مذاکرات با ایران شکست بخورد دیگر نمی تواند دست برتر را در تعامل با ایران و حفظ تهدید آن با تحریم ها داشته باشد، چرا که اولا ایران در حال حاضر رئیس جمهوری دارد که شخصیت موثر و جذابی دارد و ثانیا ایران عزم خود را جزم کرده تا شفافیت اقتصاد داخلی خود را تقویت کرده و آن را به حدی از خودکفایی برساند. برای رساندن ایران به این هدف نیز چین و هند و روسیه با آن همکاری می کنند که این مساله باعث می شود تا تاثیرات تحریم ها بر ایران بیش از پیش ضعیف شود. در آن صورت دیگر امریکا به هیچ وجه نمی تواند خط قرمزی را در برابر ایران تعریف کند.

انتشار اولیه: سه شنبه 19 شهریور 1392/ باز انتشار: شنبه 23 شهریور 1392

کلید واژه ها: امریکا سوریه غنی سازی اورانیوم مذاكرات هسته‌اي


نظر شما :