پاسخ رییس جمهور برزیل به جاسوسی آمریکا

۱۶ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۵ کد : ۱۹۲۱۰۱۰ سرخط اخبار

پرس تی وی نوشت: دیلما روسف، رییس جمهور برزیل در اعتراض به برنامه جاسوسی امریکا از این کشور سفر ماه آینده تیمی از مقامات رسمی این کشور به واشنگتن را لغو کرد.

گزارش های خبرگزاری رویترز در روز پنج شنبه (۱۴ شهریور) حاکی از این است که مقامات برزیلی اعلام کرده اند که روسف سفر خود به امریکا را لغو و روابط دوجانبه تجاری برزیل و واشنگتن را کاهش داده است. برزیل عذرخواهی واشنگتن برای جاسوسی گسترده سازمان امنیت ملی امریکا از مکالمات و ارتباطات شخصی مقامات ارشد برزیل را خواستار شده اند.

براساس یکی از اسناد درز پیدا کرده ایمیل های دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل توسط برنامه DNI مورد تحقیق و تجسس قرار گرفته است.DNI برنامه ای است که توسط برای بازکردن و خواندن ارتباطات آن لاین استفاده می شود.

در واکنش به این افشاگری ها، روسف از هیات دولت خواست که نشستی تشکیل دهند و در این نشست وزرای دفاع، امور خارجه و دادگستری حضور خواهند داشت.

اسناد منتشره هم چنین از جاسوسی سازمان امنیت ملی امریکا از مقامات مکزیکی خبر داده است.

در روز دوشنبه، وزارت خارجه مکزیک، در بیانیه ای اعلام کرد که یک یادداشت دیپلماتیک برای واشنگتن فرستاده و خواستار انجام تحقیقات همه جانبه در مورد جاسوسی از انریکه پنا نیه تو، رئیس جمهوری مکزیک شده است. در این نامه به طور قاطعانه هر گونه جاسوسی علیه شهروندان مکزیک محکوم شده و نقض حقوق بین الملل است.

سند درز پیدا کرده که توسط خبرنگاری به نام گرین والد منتشر شده است، نشان می دهد که سازمان امنیت ملی امریکا، ایمیل های نیه تو را رصد می کرده است. این سند به تاریخ ژوئن ۲۰۱۲ بود، یعنی دقیقا یک ماه قبل از این که او به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود و در این ایمیل نشان داده شده بود که او قصد دارد چه کسانی را در مقامات دولتی بگمارد.

در گزارشی دیگر در ماه جولای، گرینوالد به اسنادی اشاره کرد که نشان می داد NSA، اطلاعات میلیاردها تماس تلفنی و ایمیل مردم برزیل را جمع آوری کرده است که نشان می داد برزیل بزرگترین هدف جاسوسی امریکا در امریکای لاتین بوده است.

روسف، رییس جمهور برزیل قرار بود در ماه اکتبر ضمن دیدار باراک اوباما، هم تای امریکایی خود درباره معامله ۴ میلیارد دلاری خرید هواپیما مذاکره کند. هم کاری نفتی و سوخت های زیستی بین دو کشور نیز از دیگر محورهای مذاکره بوده است.

کلید واژه ها: برزیل امریکا


نظر شما :