مخالفت سناتورهای امریکایی با اقدام یکجانبه علیه سوریه

۱۰ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۷:۵۴ کد : ۱۹۲۰۷۳۲ سرخط اخبار

دو تن از سناتورهای جمهوری خواه آمریکا روز شنبه با انتشار بیانیه ای تأکید کردند به هیچ عنوان از اقدام نظامی واشنگتن علیه سوریه به دلیل آنچه استفاده از حملات شیمیایی در «دمشق» خواندند، حمایت نمی کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، «جان مک کین» و «لیندسی گراهام» از سناتورهای جمهوری خواه آمریکا روز شنبه اعلام کردند که نمی توانند از اقدام یکجانبه علیه سوریه حمایت کنند.

این سناتورهای جمهوری خواه آمریکا ضمن ابراز مخالفت یکجانبه خود علیه سوریه تصریح کردند که اقدام نظامی یکجانبه علیه دمشق بخشی از یک راهبرد بزرگ نیست.

گراهام و مک کین در بیانیه ای اعلام کردند: ما نمی توانیم با وجدان خوب از حملات نظامی یکجانبه در سوریه حمایت کنیم زیرا اقدام یکجانبه بخشی از یک راهبرد کلی نیست که بتواند توازن در میدان رزم را تغییر دهد و به هدف بیان شده رئیس جمهور که حذف اسد از قدرت است و پایان دادن به درگیری های سوریه است نایل آید.

اظهارات این سناتورهای جمهوری خواه بعد از آن اعلام شد که «باراک اوباما» پیشتر اعلام کرده بود که بدون مجوز شورای امنیت و کنگره آمریکا علیه سوریه به دلیل آنچه که استفاده از سلاح های شیمیایی خوانده بودند، اقدام نظامی انجام می دهد.

با اینحال، اوباما شب گذشته در کاخ سفید سخنرانی کرد و یک قدم از اظهارات گذشته خود عقب نشینی کرد. بعد از یک هفته برنامه ریزی فشرده با مشاوران سیاسی، دیپلماتیکی و نظامی برای حمله به سوریه، با تغییر عقیده دقیقه نودی خود حتی نزدیک ترین مشاوران خود را متعجب کرد.

بنا به گفته دو نفر از مقامات آگاه دولت آمریکا، تصمیم وی برای گرفتن مجوز از کنگره خودسرانه بود و گامی بود که هیچ یک از چهار رهبر کنگره ای خواستار آن نشده بودند و هیچ یک از مشاوران امنیت ملی اوباما پیشنهاد نداده بودند.

بلومبرگ نیز گزارش کرد که رئیس جمهو فکر می کند که اقدام کسب مجوز چندین مزیت دارد که اولین مورد آن این است که کسب مجوز اعتبار هر اقدام آمریکا را تقویت می کند، به آمریکا اطلاعات بیشتری می دهد، مسوولیت و پاسخگویی کنگره را بیشتر می کند، از اوباما در مقابل انتقادات سیاسی محافظت می کند.

این گزارش می افزاید که تأخیر در اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه همچنین به اوباما اجازه می دهد که از نشست هفته آینده «G20» در «سنت پترزبورگ» روسیه برای ایجاد یک ائتلاف سیاسی گسترده تر از کشورهایی استفاده می کند که تمایل به حمایت از اقدام نظامی آمریکا را حتی در شرایطی که از نظر نظامی در این جنگ شرکت نکنند، دارا هستند. فرانسه اعلام کرد که با آمریکا همراهی می کند.

کلید واژه ها: آمریکا سوریه


نظر شما :