چهار گزینه ی احتمالی آمریکا برای حمله به سوریه

۰۹ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۴ کد : ۱۹۲۰۶۷۰ سرخط اخبار

دیدبان آمریکا: جان کری وزیر امور خارجه از لزوم تعهد اخلاقی برای حمله به سوریه سخن می گوید و اکثر تحلیل گران معتقدند که باراک اوباما تصمیم گرفته است، تا حملات نظامی را در پاسخ به استفاده ی احتمالی رژیم سوریه از سلاح شیمیایی، صورت دهد.

توجیه مدنظر آمریکا برای حمله به سوریه مشخص است، اوباما سال گذشته استفاده از سلاح شیمیایی را خط قرمز نامیده بود و این که، این اقدام مداخله خارجی را توجیه می کند. همچنین جان کری گفته است که شواهد کافی مبنی بر استفاده ی دولت سوریه از سلاح شیمیایی که منجر به کشته شدن صدها نفر از مردم از جمله غیر نظامی ها شده، وجود دارد.

این که چه زمانی آمریکا و متحدینش به بشار اسد حمله ی نظامی می کنند، معلوم نیست، در ادامه ما چهار گزینه ی احتمالی در این رابطه را بررسی می کنیم:

1- حمله در چند روز آینده اتفاق می افتد

ایالات متحده در حال حاضر، چهار ناوشکن که مجهز به موشک های هدایت شونده هستند، در مدیترانه شرقی که در محدوده سوریه است، دارد. ان بی سی نیوز گزارش داده است که این حمله در همین روزها انجام خواهد شد. جیم میکلازوسکی تحلیلگر پنتاگون شبکه ی ان بی سی در این رابطه می گوید «اوباما هنوز دستور این حمله را صادر نکرده است. ولی به محض صدور این دستور، مقامات پنتاگون آمادگی انجام آن را دارند. این حملات احتملاً در هفته ی آینده انجام می شود»

2- حمله با استفاده از موشک های کروز انجام خواهد شد

نوع حمله را راحت تر از زمان آن می توان پیش بینی کرد. کارن دی یانگ و آن گیرن از واشینگتن پست معتقدند که «این حملات بیشتر از دو روز طول نخواهد کشید و با استفاده از موشک های کروز یا بمب های دوربرد انجام خواهد شد. همچنین این حملات فقط زرادخانه های سلاح شیمیایی را دربرنخواهد گرفت»

3- اوباما منتظر تایید سازمان ملل نخواهد ماند

با وجود روسیه به عنوان متحد اصلی اسد و چین که هرگونه قطعنامه علیه سوریه را در شورای امنیت وتو می کنند، به نظر می رسد اوباما مجبور است تا همانند حمله ی ناتو به کوزوو در سال 1999، سازمان ملل را کنار بگذارد. به این صورت که یک ائتلاف بین المللی موقت، برای حمایت از اقدام نظامی که مشروعیت، نه توجیه قانونی، داشته باشد، برای مداخله به منظور حفاظت از غیرنظامیان سوری تشکیل دهد. اما اگر اوباما از سازمان ملل چشم پوشی کند، نیاز به حمایت قوی اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا دارد.

4- هدف فرستادن پیام است، نه ورود به جنگ

مقامات پنتاگون  می گویند که حملات برای فرستادن این پیام به دولت اسد است که استفاده از گاز سارین و دیگر سلاح های شیمیایی غیر قابل قبول است. با این حملات، قابلیت های نظامی اسد کاهش نمی یابد یا در جنگ داخلی که بیش از دو سال طول کشیده است، روند امور عوض نخواهد شد، چون متخصصین نظامی معتقدند که دولت اسد با بمباران های محدود سقوط نمی کند.

این رویکرد به دلیل خستگی مردم از جنگ، و اکراه اوباما به آغاز جنگی دیگر در خاورمیانه می باشد. جیمز جوینر معتقد است که «باراک اوباما با وجود تلفات بالای جنگ داخلی سوریه، به درستی در این دو سال وارد جنگ نشد، چون توجیه قابل توجهی برای ایالات متحده برای مداخله وجود نداشت، من معتقدم این حمله ای سمبلیک برای پایان جنگ خواهد بود»

منبع: ویک/


نظر شما :