ادعای السفیر درباره دیدارهای فشرده ایران با رهبران اخوان

۲۹ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۷ کد : ۱۹۲۰۱۳۷ سرخط اخبار

روزنامه السفیر نوشت: تحولات منطقه به خصوص مصر و شروع مجدد مذاکرات فلسطینی ـ اسراییلی باعث شده تا «محور مقاومت» در صدد بهبود وضعیت خود و رفع مشکلات چند ماه اخیر ناشی از بحران سوریه برآید. در این زمینه به خصوص روند گفتگوها میان ایران و حزب الله از یک سو و اخوان المسلمین و حماس از سوی دیگر حائز اهمیت است.

به گزارش سرویس بین الملل سایت خبری تیک Tik.ir، به گفته منابع آگاه، محور مقاومت قصد دارد از فشارهایی که بر اخوان المسلمین وارد می شود استفاده کرده و روابط ایران و حزب الله با این جریان را بازسازی کند.

به گفته همین منابع آگاه، ایران معتقد است که باید گفتگو با رهبران اخوان برای بررسی روش مواجهه با تحولات آتی و رفع خلل های سابق آغاز شود. بعضی از مسئولان ایرانی نیز دیدارهای فشرده ای با رهبران بین المللی اخوان داشته و پرونده های مختلف را مورد بررسی قرار داده اند. در عین حال ایران اصرار دارد که موضعگیری متوازنی در قبال مصر داشته و در امور داخلی آن دخالت نکرده و رابطه خود با رهبران جدید مصر را حفظ کند».

این منابع پیش بینی می کنند که ظرف روزهای آینده دیدارهای بیشتری نیز در همین زمینه برگزار شده و تلاش شود تا بحران مصر کاهش یابد و راه حلی سیاسی برای آن پیدا شود یا حداقل محوری که خود را حامی مقاومت می داند به شکل فعال تری وارد خط سیاسی شود.

در زمینه ارتباط میان ایران و حزب الله با حماس، منابع آگاه فاش کرده اند که ظرف چند هفته اخیر دیدارهایی در سطح مسئولان عالیرتبه دو طرف در تهران و بیروت برگزار شده و در جریان آن حوادث مورد بازبینی قرار گرفته و توافقی برای افزایش همکاری های میدانی و سیاسی صورت گرفته است، هر چند که دو طرف بر سر موضوع سوریه با یکدیگر توافق نظر ندارند؛ اما به این نتیجه رسیده اند که باید برای مواجهه هرگونه تحول نظامی در قبال غزه یا جنوب لبنان آماده باشند.

این منابع همچنین فاش کردند که تلاش های فشرده ای در فلسطین، لبنان و ایران صورت گرفته تا تحولات منطقه ای با دیدگاهی جدید مورد بررسی قرار بگیرد تا نقاط اشتراک حماس، حزب الله و ایران پیدا و تقویت شود و در نتیجه، استراتژی جدیدی برای آینده پایه ریزی شود.

در این زمینه مسئولان ایرانی گفته اند که با روی کار آمدن روحانی، ایران تلاش هایی برای تقویت وحدت و مقابله با فتنه مذهبی در منطقه و حمایت از مقاومت انجام می دهد.

کلید واژه ها: اخوان مصر حزب الله


نظر شما :