تونل های حزب الله معادله را تغییر می دهند؟

ادامه نگرانی های تل آویو بعد ار حمله محمد صلاح

۲۸ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۰۱۰۶ اخبار اصلی خاورمیانه
به نظر می رسد که تبعات حمله سرباز مصری به نیروهای صهیونیستی ادامه داد. در تازه ترین مورد یک نشریه صهیونیستی فاش کرد که تحقیقات در مورد حمله محمد صلاح (سرباز مصری) که در آن سه نظامی صهویونیست کشته شدند، حکایت از شکست های عمیق و نگران کننده در سیستم دفاعی اسرائیل دارد.
ادامه نگرانی های تل آویو بعد ار حمله محمد صلاح

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد که تبعات حمله سرباز مصری به نیروهای صهیونیستی ادامه داد. در تازه ترین مورد یک نشریه صهیونیستی فاش کرد که تحقیقات در مورد حمله محمد صلاح (سرباز مصری) که در آن سه نظامی صهویونیست کشته شدند، حکایت از شکست های عمیق و نگران کننده در سیستم دفاعی اسرائیل دارد.

بنابر گزارش خبرگزاری سما فلسطین، روزنامه اسرائیلی «معاریو» با انتشار مطلبی خاطرنشان کرد: «ارتش اسرائیل وظیفه انجام تحقیقات جامع و ارائه نتایج به صورت شفاف به افکار عمومی را دارد، اما این بدان معنا نیست که یک نقص آشکار در پشت این تحقیقات کشف شده است.»
این روزنامه عبری خاطرنشان کرد که عدم مدیریت خطرات، رعایت نکردن رویه ها و دستورات و عدم انضباط عملیاتی منجر به حمله به مرز در مصر شد که در آن سه نظامی اسراییلی کشته شدند. معاریو با اشاره به اینکه سخت ترین احساس ناشی از نتایج تحقیقات شکست است، خاطرنشان کرد: «در بسیاری از مقاطع می شد از وقوع حملات جلوگیری کرد و یا خسارت را به حداقل ممکن کاهش داد.» 

این نشریه صهیونیستی نوشته، نمونه‌های زیادی از این دست وجود دارد، از جمله بازکردن حصار مرزی توسط سرباز مصری بدون اینکه کسی از سیستم امنیتی اسرائیل اطلاعی داشته باشد، زیرا فرماندهان، سربازان و ناظران منطقه نیز از این موضوع اطلاعی نداشتند. عدم رعایت دستورات رهبران و تحلیل نادرست علائم مزاحم قبل و بعد از یورش سربازان مصری. معاریو خاطرنشان کرده که اشتباهات نظامی منجر به انباشت تصمیمات اشتباه و در نهایت منجر به فروپاشی سیستم دفاعی در منطقه مرزی با مصر شده است.

- تونل های حزب الله

به موازات آنچه معاریو از ضعف سیستم دفاعی رژیم صهیونیستی گفته است، دیگر منابع عبری هم اعلام کردند که حزب الله لبنان در حال افزایش قدرت زیرزمینی خود است و از طریق تونل ها می تواند شهرک های صهیونیستی را ویران کند. آن طور که خبرگزاری سما به نقل از مرکز پژوهش های صهیونیستی «علْما» گزارش داده است، «حزب الله لبنان قدرت و امکانات زیرزمینی خود را که تونل های زیادی را شامل می شود افزایش داده است؛ تونل هایی که در نزدیکی مرزهای سرزمین های اشغالی سال ۱۹۴۸ قرار دارند.»

در ادامه این گزارش آمده که «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان به دنبال اقدامات غافلگیرکننده برای رژیم صهیونیستی در نبردهای پیش رو است؛ از جمله این غافلگیری ها، حفر تونل در زیر شهرک های صهیونیستی یا مراکز امنیتی است و انفجار این تونل ها خسارت ها و آسیب های سنگینی وارد خواهد کرد. گزارش مذکور اشاره دارد که با توجه به قدرت بمب های حزب الله و موقعیت آن ها در زیر زمین، انفجار آنها آثار ویرانگری مانند زلزله به دنبال خواهد داشت، بنابراین می توانند شهرک های صهیونیستی و تاسیسات امنیتی را ویران کنند.

در بخشی از این گزارش قید شده که اطلاعات دقیقی درخصوص این تونل ها در دست رژیم صهیونیستی نیست، اما بعید نیست که حزب الله برای جنگ آینده چنین قدرت های ویرانگری داشته باشد. این مرکز پژوهشی صهیونیستی همچنین آورده که چنین تونل هایی می تواند به نیروهای ویژه «رضوان» حزب الله کمک کند تا مناطق و شهرک های صهیونیستی در منطقه «الجلیل» در شمال فلسطین اشغالی را به کنترل خود در آورد.

- صهیونیست ها نگران تر از همیشه

در سایه آنچه که معاریو و مرکز پژوهش های «علْما» از ضعف مفرط رژیم صهیونیستی عنوان کرده اند نگرانی جدی در مقامات امنیتی، نظامی و دفاعی این رژیم نسب به افول توان بازدارندگی و توازن قوا به وجود آورده است. از این رو کارشناسان بر این باورند که پس از انجام عملیات مصر، رژیم صهیونیستی که در نقاط مختلف با بحران دست و پنجه نرم می کند، دچار خستگی و نوعی سردرگمی بیش از حد شده است.

حمله در مرز مشترک مصر و سرزمین های اشغالی عملا یک غافل گیری امنیتی برای صهوینیت ها بود، چرا که تل آویو انتظار تهدید امنیتی در این بُعد به واسطه روابطش با قاهره را نداشت. این نکته  نشان از این دارد که فرسایش مداوم در تمام عرصه های سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی، عملا بدنه دفاعی صهیونیست ها را به سطحی از استیصال رسانده که قادر به پیش بینی تحولات نیستند. در عین حال به دلیل آنکه رژیم صهونیستی به خصوص بعد از بازگشت بی بی به قدرت با بحران‌های تقریبا بی سابقه ای در دستگاه‌های نظامی و امنیتی روبه رو است دیگر توان کنترل و مدیریت حوادث داخلی و مناطق اشغالی سال 67 و اطراف آن و حتی مرزهای 1948 را هم از دست داده است. با در نظر گرفتن این نکات، تل آویو به از دست دادن زمام امور و توانایی قدرت بازدارندگی خود اذعان کامل دارد.

تا جایی که اخیرا «اسحاق بریک»، ژنرال بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرد که این رژیم امکاناتی برای جنگ منطقه ای ایجاد نکرده است. وی همچنین نسبت به تنش های احتمالی در جبهه شمالی سرزمین های اشغالی با لبنان و مشخصا در مقابل حزب الله لبنان هشدار داد. بریک اضافه کرد که رژیم صهیونیستی نسبت به اقدامات بی سابقه سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان نگرانی های زیادی دارد.

بریک گفت که اظهارات اخیر «هرتسی هالیوی»، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی نیز نشان می دهد که اتفاقاتی درحال رخ دادن است که ثابت می کند ارتش رژیم اسرائیل ترس ‌و نگرانی زیادی از اقدامات سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله دارد. به گفته وی، رژیم صهوینیستی درحال حاضر آمادگی جنگ ندارد و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، روزانه هزاران موشک به سوی اهداف صهیونیستی در سرزمین های اشغالی شلیک خواهد شد و آنها را به آتش خواهد کشید.

کلید واژه ها: اسرائیل مصر حزب الله


( ۶ )

نظر شما :