شروط ایران برای ازسرگیری کمک‌ها به حماس

۱۰ مرداد ۱۳۹۲ | ۲۲:۰۱ کد : ۱۹۱۹۳۴۳ سرخط اخبار

در هفته های اخیر، اخبار فراوانی از تلاش حماس برای بهبود روابط با ایران و جلب دوباره کمک های جمهوری اسلامی ایران منتشر می شود. در همین راستا، منابع اسرائیلی مدعی شده اند، نمایندگان جنبش حماس، به تازگی مذاکراتی با ایران داشته اند و ایران نیز شروطی برای ازسرگیری کمک های خود به آن ها مطرح کرده است.

به گزارش «تابناک»، سایت اسرائیلی «دبکا فایل»، وابسته به محافل اطلاعاتی این رژیم مدعی شده که در روزهای اخیر، هیأتی از حماس پنهانی به ایران سفر کرده و درباره بهبود روابط با ایران مذاکراتی انجام داده است.

به نوشته این سایت، ریاست این هیأت با «محمد نصر» بوده و شماری از فرماندهان نظامی این جنبش و برخی از زندانیان فلسطینی ـ که به تازگی از سوی رژیم اسرائیل آزاد شده اند ـ نیز وی را همراهی می کرده اند.

بنا بر ادعای دبکا فایل، در این دیدار، مقامات ایرانی به نمایندگان حماس گفته اند که روابط ایران با این جنبش قطع نخواهد شد؛ اما در صورتی که آن ها می خواهند بار دیگر کمک های مالی و تسلیحاتی ایران از سر گرفته شود، باید بار دیگر از دولت بشار اسد در سوریه حمایت کرده و به انتقاد از حضور حزب الله در این کشور نیز پایان دهند.

با این حال به نوشته این سایت، هم اکنون جنبش حماس در وضعیتی نیست که در ازای خواسته های ایران، موضعی واحد در پیش گرفته و به این درخواست ها پاسخ دهد، زیرا این جنبش اکنون عملاً به سه شاخه کاملاً جداگانه با دستور کار ها و برنامه های متفاوت تبدیل شده است.

این سه شاخه عبارتند از:

۱ ـ گروه نخست، شامل خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس و هوادارن وی است. این گروه پس از سقوط دولت اخوان المسلمین به ریاست مرسی در مصر، اظهار می دارند که حماس اکنون باید از «رهبری جهان اخوان» پیروی کند. این موضع سبب شده ارتش مصر، سخت گیری ها علیه حماس را تشدید کرده و اجازه انتقال کالاهای مورد نیاز را به غزه از طریق تونل های غیررسمی ندهد. این امر، دردسرهای زیادی برای حماس در غزه درست کرده است.

۲ ـ رهبری گروه دوم را اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت فلسطینی در غزه بر عهده دارد. هنیه بر این باور است که حماس نباید نگران مسائل خارجی و نیز روابط نامساعد خود با دولت جدید مصر، ایران، سوریه و حزب الله باشد، بلکه باید تمرکز خود را بر نگه داشتن اقتدارش در غزه و تحکیم موضع خود در امور داخلی این منطقه قرار دهد.

۳ ـ گروه سوم تحت هدایت محمود الزهار است که چهره ای طرفدار ایران و حزب الله به شمار می رود. محمد ضیف و مروان عیسی، فرماندهان شاخه نظامی حماس و نیز صالح العروری، نماینده حماس در ترکیه که مسئولیت عملیات حماس در نوار غزه را نیز بر عهده دارد، در این گروه قرار می گیرند.

این گروه استدلال می کنند که حماس توان و منابع کافی برای رویارویی با مصر و حامیان عرب این کشور، به ویژه عربستان سعودی ندارد و بنابراین، باید به سرعت به محور ایران ـ سوریه ـ حزب الله بازگردد.

به نظر می رسد، ابتکارات اخیر در دیدار با مقامات ایرانی و تلاش برای ازسرگیری روابط با ایران نیز بیشتر از سمت این گروه سوم بوده باشد. به هر حال، آن گونه که از این مطلب برمی آید تا هنگامی که این سه گروه موازی به فعالیت ادامه می دهند، حماس از در پیش گرفتن موضعی واحد در قبال ایران ناتوان خواهد بود.

کلید واژه ها: حماس حزب الله مصر


نظر شما :