زنگنه:

با عزل مرسی ترکیه عملا متحد بزرگ خود را از دست داد

۰۹ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۹:۱۹ کد : ۱۹۱۹۲۹۱ سرخط اخبار

 یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: موضع گیری های ترکیه، فرانسه و بسیاری از کشورهای دیگر در مورد عزل مرسی به دلیل ترس آن ها از به خطر افتادن منافع شان در مصر است.

صباح زنگنه در گفت وگو با خبرنگار بیداری اسلامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با موضع گیری کشورهای خارجی برای آزادی مرسی و هشدار دولت موقت مصر مبنی بر دخالت نکردن در امور داخلی مصر عنوان کرد: روابط ترکیه با مصر چه در زمان حکومت حسنی مبارک و چه بعد از آن خوب و رو به گسترش بود و ترکیه در این کشور سرمایه گذاری کرده و صنایع و تولیدات زیادی را هم وارد این کشور کرده است و از راه مصر محصولات زیادی را به طور مشترک به اروپا صادر می کند.

وی افزود: این در حالی است که با روی کار آمدن اخوان المسلمین و مرسی روابط بین مصر و ترکیه توسعه بیش تری یافت و به دلیل ریشه های فکری مشترک و ارتباطات بین المللی اخوان المسلمین، حکومت اسلام گرای ترکیه احساس نزدیکی بیش تری با مصر داشت و اخوان المسلمین هم تلاش زیادی کرد تا این روابط را بیش تر گسترش بدهد.

زنگنه با بیان این که رفت و آمد اغلب مقامات ترکیه به مصر در زمان حکومت اخوان امری عادی شده بود گفت: در ماه چند بار مقامات ترکیه به مصر سفر می کردند و روابط در سطح وسیعی بین دو حکومت وجود داشت ولی با عزل مرسی ترکیه عملا متحد بزرگ خود را از دست داده است و طبعا این امر در نحوه برخورد آن ها با مسائل داخلی مصر تاثیر گذار بود و شاهد بودیم وزیر خارجه و نخست وزیر ترکیه عمدتا با اظهارات صریح و حتی طلبکارانه ای نسبت به عزل محمد مرسی موضع گیری کرد و بیانیه هایی صادر کردند و دولت موقت فعلی مصر هم نسبت به این اظهارات موضع گیری کرد و سفیر ترکیه را فراخواند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: فرانسه نیز روابط نسبتا خوبی با اخوان المسلمین مصر داشت و تلاش می کرد نفوذ خود را در مصر بازیابی کند. بنابراین در مجموع تحولات مصر و روی کار آمدن ارتش و عزل مرسی ما شاهد اختلاف هایی در مواضع کشورهای منطقه یی، اروپا و آمریکا بودیم.

او ادامه داد: آمریکا از یک سو با اخوان المسلمین ارتباط محکمی برقرار کرده بود و سفیر آمریکا در مصر تمایلات شدیدی نسبت به اخوان داشت. اما آن ها تعهداتی هم از اخوان گرفته بودند که یکی از آن ها در مورد اسراییل و ایجاد نکردن اختلال در معاهده کمپ دیوید میان مصر و اسراییل بود و دیگر در رابطه با مسائل فلسطین و حرکت در مسیری که سیاست آمریکا برای مصر ترسیم می کند.

زنگنه در بخش دیگری از این گفت وگو در مورد دیدار هیات بلندپایه اتحادیه آفریقا و کاترین اشتون با مرسی عنوان کرد: هم اتحادیه اروپا و هم اتحادیه آفریقا نسبت به حذف مرسی از قدرت اعتراض داشت و تمایل داشتند مرسی به حکومت خود ادامه دهد، چرا که او را رییس جمهور منتخب مردم مصر می دانستند و تن دادن به دموکراسی را برای این کشور ضروری می دیدند.

وی افزود: اروپا از یک سو نگران ناآرامی ها در مصر است زیرا اگر در این کشور ناامنی شود در تونس و سایر کشورهای شمال آفریقا و کشورهای منطقه نیز تاثیرگذار خواهد بود. به طور کل از دید اروپا این ناآرامی ها در مصر باعث بروز موجی از مهاجرت ها به اروپا خواهد شد. بنابراین نگرانی اصلی آن ها مهاجرت از شمال آفریقا به اروپا است نه مساله دموکراسی و انتخابات در مصر.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این که اتحادیه اروپا علاقه داشت حکومت مرسی هم چنان در مصر پابرجا باشد گفت: آن ها تمایلی نداشتند ارتش در این کشور قدرت را به دست بگیرد زیرا از سرایت این روند به کشورهای آفریقایی واهمه دارند.

کلید واژه ها: عزل موضع آمریکا


نظر شما :