حزب کارگر در آستانه سقوط با نخست وزیری که فقط وعده می دهد

۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۲۲:۱۹ کد : ۱۹۱۹ اخبار اصلی
گوردن براون در شرایط بسیار بدی قرار دارد به طوری که منتقدان سیاسی در خصوص آنکه وی بتواند صلاحیت های خود را دوباره به دست آورد شک دارند.
حزب کارگر در آستانه سقوط با نخست وزیری که فقط وعده می دهد
گوردن براون، نخست وزیر بریتانیا، این روزها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند که بسیاری از رهبران جهان نیز گرفتار آن هستند. وی در اجرای وعده هایی که پیش از ورود به خانه شماره 10 دانینگ استریت داده بود دچار سوء مدیریت شده و اقتصاد و مبارزه با نقدینگی همچنان بزرگ ترین نقطه ضعف این رهبر اروپایی به شمار می رود.
 
گوردن براون در شرایط بسیار بدی قرار دارد به طوری که منتقدان سیاسی در خصوص آنکه وی بتواند صلاحیت های خود را دوباره به دست آورد شک دارند. مشکلاتی که نخست وزیر بریتانیا با آن روبه رو است بیش از آنکه با وضعیت بد اقتصادی جهان ارتباطی داشته باشد، با شخصیت وی و نحوه پاسخگویی او به مشکلات داخلی  مرتبط است.
 
سیاست های گوردن براون، توسط اعضای حزب کارگر به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. جان پرسکات، معاون نخست وزیر در دوره تونی بلر، که از سال 1997 تا ماه جوون سال گذشته این سمت را برعهده داشت در مصاحبه ای با یکی از روزنامه های بریتانیایی از گورن براون به عنوان فردی بد خلق، گیج، مزاحم و عاجز نام برد که همواره در ملاقات با وی و تونی بلر چهره ای خشمگین و عبوس دارد.
 
وی همچنین گفت که تونی بلر به وعده های خود در قبال حزب کارگر عمل نکرده است و به گوردن براون اجازه داده است تا در راس کشور و حزب کارگر قرار بگیرد. وی مقصر اصلی کاهش محبوبیت حزب کارگر را تونی بلر اعلام کرد.
 
تونی بلر و گوردن براون از معماران اصلی احیای دوباره حزب کارگر بودند که با توجه بیشتر به رای دهندگان طبقه متوسط سعی کردند حمایت آنها را که بیشتر به سمت محافظه کاران تمایل داشتند به دست آورند.
 
این سیاست حزب کارگر سبب شد تا این حزب برای اولین بار از سال 1979 دوباره قدرت را به دست بگیرد و سه دوره متوالی پیروز انتخابات کشور باشد.
 
البته گوردن براون همچنان طرفداران خود را دارد، دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه دولت براون، در پاسخ به سخنان جان پرسکات گفت:" گوردن براون تکنوکراتی بدخلق نیست. بلکه وی رهبری است که اهداف واضح و مشخصی دارد و برای رسیدن به ارزش هایی که به آن اعتقاد دارد تلاش می کند."
 
جان پرسکات درحالی از سیاست های گوردن براون انتقاد می کند که قرار است 22 ماه می انتخابات محلی در مناطق شمالی بریتانیا پس از شکست حزب کارگر در انتخابات اخیر برگزار شود.
 
با توجه به انتخابات محلی و شهرداری ها در بریتانیا در تاریخ 1 می، حزب کارگر در بدترین وضعیت خود در 40 سال اخیر قرار گرفته است و رقیب اصلی حزب کارگر یعنی محافظه کاران توانستند ساختمان شهرداری لندن را برای اولین بار از آن خود کنند.
 
همچنین نظر سنجی های انجام شده نشان می دهد که حزب محافظه کار بتواند در انتخابات 22 می در شمال بریتانیا پیروز شود. این نظر سنجی ها نشان می دهد که 43 درصد از آرای انتخابات روز 22 می به محافظه کاران، 39 درصد به حزب کارگر و 16 درصد آرا به لیبرال دموکرات ها تعلق خواهد گرفت.  
 
مقامات ارشد حزب کارگر معتقدند که با وجود چالش های مدیریتی اگر حزب کارگر نتواند تا ماه سپتامبر اوضاع را بهبود بخشد در انتخابات پارلمانی با مشکل بزرگی رو به رو خواهد بود.
 
درحالی که گوردن براون و حزب کارگر به دنبال راه حلی برای پیروزی در انتخابات پارلمانی آینده هستند، چری بلر، همسر تونی بلر، با انتشار کتابی به نام " با خودم حرف می زنم " توجه منتقدان را به خود جلب کرده است.
 
وی در کتاب خود می نویسد:" من فکر می کنم همسرم بهترین گزینه برای تصدی پست نخست وزیری است چرا که این کار بسیار سختی است. وی معتقد است که همسرش بیش از هر کسی از عهده مدیریت حزب کارگر برمی آید."
 
چری بلر انگشت اتهام را به سمت گوردن براون نشانه می گیرد و می نویسد:" آقای براون برای رهبری حزب کارگر روز شماری می کرد و حتی پس از مرگ جان اسمیت، رهبر اسبق حزب کارگر بارها بر سر تصدی جایگاه وی با تونی بلر بحث کرده بود."
 
اکنون با وجود آنکه گوردن براون به مقام نخست وزیری رسیده اما هنوز تونی بلر وی را در اداره امور راهنمایی می کند و برای پیروزی وی در انتخابات آینده به وی کمک خواهد کرد.
 
کتاب با خودم حرف می زنم به صورت پاورقی در نشریات تایمز و سان در شرایطی به چاپ می رسد که حزب کارگر سخت ترین روزهای خود را پشت سر می گذارد و بنا به آخرین نظرسنجی ها محبوبیت این حزب به پایین ترین حد خود یعنی 23 درصد رسیده است. 

نظر شما :