طرح کشورهای عربی برای تامین آب خارج از خلیج فارس به دلیل نیروگاه بوشهر

۳۰ تیر ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۱ کد : ۱۹۱۸۸۶۰ سرخط اخبار

کشورهای جنوب خلیج فارس قصد دارند آب شور را خارج از خلیج فارس برای ایستگاه های آب شیرین کن خود فراهم کنند.

به گزارش عصر ایران به نقل از سایت خبری "الان" کویت، یک مقام مسؤول در دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس گفت که این شورا به دنبال ایجاد سامانه مشترک برای انتقال آب است. به وسیله این سامانه آب شور از خارج از خلیج فارس تهیه و پس از شیرین سازی در اختیار کشورهای جنوب خلیج فارس قرار می گیرد.

کویت، عربستان سعودی، بحرین، قطر، امارات و عمان 6 کشور جنوبی خلیج فارس هستند که تنها امارات و عمان در خارج از خلیج فارس نیز ساحل دارند.

تهیه آب شیرین یکی از بزرگترین مشکلات کشورهای جنوب خلیج فارس است. این کشورها دارای رودخانه های بزرگ آب شیرین نیستند، شاهد بارش کم باران هستند و هوا در اکثر ماه های سال، گرم است.

کشورهای جنوب خلیج فارس برای تامین آب شیرین اقدام به راه اندازی ایستگاه های آب شیرین کن کرده اند اما آنها هم اکنون نگران هستند در صورت بروز مشکل در نیروگاه اتمی بوشهر، آب خلیج فارس آلوده و غیرقابل مصرف شود.

عربستان سعودی هم اکنون در حال ساخت و راه اندازی بزرگترین ایستگاه آب شیرین کن جهان در شهر راس الخیر در ساحل خلیج فارس است.

"عبدالله الشبلی" معاون اقتصادی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در این باره گفت: طرح فعلی این است که خط انتقال آب از دریای عمان یا اقیانوس هند به کویت و دیگر کشورهای جنوب خلیج فارس راه اندازی شوند.

وی افزود: همه می دانند در صورتی که در نیروگاه اتمی بوشهر مشکلی به وجود بیاید آب خلیج فارس آلوده می شود.

علاوه بر نیروگاه اتمی بوشهر، وجود دهها سکوی شناور نفتی و سکوهای بارگیری نفت در خلیج فارس نیز می تواند تهدیدی برای انتقال آب شرب ایجاد کنند چرا که در صورت بروز انفجار در یکی از سکوهای نفتی با آلودگی نفتی گسترده ای در خلیج فارس روبه رو خواهیم بود. در این باره می توان به حادثه انفجار در سکوی حفاری دیبووتر هورایزون در خلیج مکزیک در سال 2010 اشاره کرد که منجر به آلودگی گسترده نفتی آب های این دریا شد.

الشبلی افزود: این طرح، برای تامین آب در همه شرایط و امنیت آبی کشورهای جنوب خلیج فارس حیاتی و استراتژیک است.
براساس این برنامه همچنین قرار است ذخایر بزرگ آب آشامیدنی در این کشورها ایجاد می شود.
این طرح 7 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.
 

کلید واژه ها: خلیج خلیج فارس جنوب خلیج فارس جنوب خلیج آب شیرین کشورهای جنوب خلیج فارس کشورهای جنوب خلیج کشورهای جنوب


( ۳ )

نظر شما :