ادعاهای جدید امارات بر سر جزایر سه‌گانه

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۷ کد : ۱۹۱۵۸۵۲ سرخط اخبار

رزیابی جدید دیپلمات های آژانس از برنامه هسته ای ایران، اظهارات وزیر خارجه آلمان درباره مذاکرات هسته ای ایران، ادعاهای شیخ نشین امارات درباره جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس، آغاز رزمایش نظامی آمریکا و متحدانش در خلیج فارس و محکومیت دو ایرانی در کنیا به حبس ابد، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 
 
به گزارش «تابناک»، یکی از اخبار مربوط به ایران که امروز بازتاب کم و بیش گسترده ای در میان مطبوعات جهان داشته، به ارزیابی جدید دیپلمات های آژانس بین المللی انرژی اتمی از برنامه هسته ای ایران مربوط می شود.

به نوشته «رویترز»، این دیپلمات ها گفته اند ایران به کار تبدیل بخشی از حساس ترین ماده هسته ای خود به سوخت رآکتور ادامه می دهد و این کار، به مثابه کسب زمان بیشتر برای پیشبرد دیپلماسی با قدرت های جهانی است. به گفته این دیپلمات ها، از زمان انتشار آخرین گزارش آژانس تاکنون، ایران با ادامه تبدیل اورانیوم خود به چرخه های سوخت، از سرعت توسعه حجم اورانیوم ۲۰ درصدی خود کاسته است. یکی از این دیپلمات ها اشاره کرده این کار ایران، به گونه ای کاملاً مستمر و پیوسته در حال انجام است و دیپلمات دیگری نیز اشاره کرده که این اقدام، برای کاستن از نگرانی های جامعه بین المللی انجام می گیرد. 
 
 
در یک مطلب هسته ای دیگر، روزنامه «جروزالم پست» اظهارات وزیر خارجه آلمان درباره برنامه هسته ای ایران را مورد توجه قرار داده است. به نوشته این روزنامه، «گیدو وستروله» اظهار داشته، کشورش کسب سلاح هسته ای از سوی ایران را نمی پذیرد. وستروله که در «کنگره یهودیان جهان» سخنرانی می کرده، با وجود تأیید این امر که مذاکرات هسته ای با ایران در مسیر درست خود و برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای در جریان است، اظهار داشته رژیم اسرائیل «از حق مشروع دفاع از خود» برخوردار است. وی گفته کاملاً درک می کند که موضوع امنیت برای رژیم اسرائیل چه معنایی دارد و زمانی که به عنوان یک دانشجو از سرزمین های اشغالی دیدن کرده، دریافته که قلمرو این رژیم چقدر کوچک است.
 
 
اما دیگر خبری که در برخی مطبوعات و رسانه ها، به ویژه مطبوعات منطقه بازتاب یافته، به ادعا ها و فضاسازی های جدید شیخ نشین امارات درباره جزایر سه گانه ایرانی مربوط می شود.

روزنامه «نشنال» امارات در این رابطه می نویسد، وزارت خارجه این شیخ نشین با انتشار بیانیه ای بازدید یک هیأت از مجلس شورای اسلامی ایران از جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس را محکوم کرده است.

این وزارتخانه در بیانیه خود مدعی شده سفر نمایندگان مجلس ایران، «نقض آشکار حاکمیت امارات» بوده و اعلام کرده این اقدامات، به تلاش ها برای حل مسأله از طریق مذاکرات دوجانبه یا ارجاع به دادگاه عدالت بین المللی لطمه می زند. گفتنی است، خود این روزنامه اماراتی نیز با دامن زدن به جوسازی ها و تحریف تاریخ، مدعی «اشغال شدن» جزایر سه گانه از سوی ایران در سال ۱۹۷۱ شده است.
 
 
خبر تهیه مقدمات آغاز رزمایش نظامی آمریکا و متحدانش در منطقه خلیج فارس، از جمله دیگر مطالب پربازتاب امروز است. سایت خبری ـ تحلیلی «انرژی تریبیون» با اشاره به اینکه این رزمایش در محور و کانون انتقال انرژی خلیج فارس انجام می گیرد، نوشته این مانور، شامل تمرین انجام عملیات های مین روبی و همچنین اسکورت کشتی های تجاری در منطقه است. ۴۱ کشور در این رزمایش دو هفته ای شرکت خواهند کرد. «جان میلر»، فرمانده «فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا» اظهار داشته این رزمایش سالیانه، فرصتی برای ارتقای توانایی دریانوردی بین المللی به منظور محافظت از آزادی عبور و مرور در گذرگاه های آبی بین المللی است. 
 
 

در پایان، شمار چشمگیری از مطبوعات بین المللی نیز از روز گذشته تاکنون، موضوع محکومیت دو ایرانی در کنیا به حبس ابد را مورد توجه قرار داده اند. «عرب نیوز» در این رابطه می نویسد، روز گذشته دادگاهی در کنیا، دو تبعه ایرانی متهم به برنامه ریزی جهت انجام حملات علیه اهداف غربی را به حبس ابد محکوم کرد.

این روزنامه اشاره می کند دو فرد مذکور، در ماه ژوئن سال گذشته میلادی بازداشت شده بودند و از آن ها میزان پانزده کیلوگرم ماده منفجره «آر ـ دی ـ ایکس» کشف شده بود. مقامات کنیایی مدعی هستند، برنامه این افراد، حمله به منافع رژیم اسرائیل، آمریکا، انگلیس و عربستان سعودی در کنیا بوده است.

کلید واژه ها: دیپلمات بین المللی خلیج فارس مطبوعات رزمایش خلیج جزایر سه گانه جزایر سه ایران سه گانه در کنیا گانه جزایر کنیا


نظر شما :