تقدیر وزیر خارجه تاجیکستان از احمدی نژاد

۲۶ تیر ۱۳۹۲ | ۲۲:۵۱ کد : ۱۹۱۸۷۰۷ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «همراه خان ظریفی» وزیر امور خارجه تاجیکستان روز چهارشنبه ضمن نشست مطبوعاتی نقش جمهوری اسلامی ایران در توسعه زیربنایی کشورش را مثبت ارزیابی کرد.

وی که در رابطه با عملکرد وزارت امور خارجه تاجیکستان طی شش ماه سال جاری میلادی گزارش می داد، سفرهای «امام علی رحمان» رئیس جمهور کشورش به چین، کویت، بلژیک، تایلند، ترکمنستان و... در چند ماه کذشته را موفقیت آمیز عنوان کرد.

ظریفی گفت که طی این مدت بیش از 50 هیئت رسمی کشورهای خارجی و سازمان های بین المللی از دوشنبه بازدید کرده و اسناد مختلف همکاری به امضا رساندند.

در پایان صحبت کوتاه خود، ظریفی به سوال های نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی مقیم دوشنبه پاسخ گفت.

خدمات شایسته احمدی نژاد برای تاجیکستان 

خبرنگار فارس در دوشنبه از وزیر امور خارجه تاجیکستان سوال کرد که طی سفر اخیر خود به تهران و دیدار با مقامات جمهوری اسلامی چه مسایلی مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهوری جدید ایران چه دورنمایی برای همکاری های دو کشور قابل تصور خواهد بود؟

ظریفی گفت: طی این سفر من هم با مقامات دولت آقای احمدی نژاد و هم با نمایندگان آقای روحانی دیدار انجام دادم.

من ضمن دیدار با همتای ایرانی خود آقای صالحی از ایشان بابت همکاری های که طی سال های اخیر داشتیم، ابراز قدردانی کردم. همچنین با آقای احمدی نژاد ملاقات انجام دادم. باید گفت که طی هشت سال مدیریت ایشان پروژه های خوبی در تاجیکستان عملی شدند و خدمات شایسته ای برای تاجیکستان انجام دادند که مراتب تشکر و قدردانی رئیس جمهور تاجیکستان به ایشان را ابلاغ کردم.

در مذاکراتی که با آقای محمود احمدی نژاد، علی اکبر صالحی و حسین روحانی و دیگر مقامات ایرانی داشتم، دیدگاه های مقامات سیاسی تاجیکستان را منتقل کردم.

باید بگویم که انتخابات ریاست جمهوری ایران که چندی قبل برگذار شد، انتخابات بسیار آزاد و شفاف بود و بالندگی روحی مردم را به نماش گذاشت.

من بر این نظرم در صورتی که اقدامات جدید و عملی هم از سوی ایران و هم از سوی کشورهای غربی دبنال شوند، امید است که موضوع استفاده از انرژی هسته ای راه حل پیدا خواهد کرد.

باید تاکید کنم که همکاری های تاجیکستان با ایران در سطح بسیار بالا قرار دارند که این همکاری ها را در آینده هم ادامه خواهیم داد.

فکر می کنیم در برنامه های که برای امسال (2013) در تاجیکستان در نظر گرفته شده اند، شاید رئیس جمهور جدید ایران شرکت کنند.

برای انتقاد به کشوری معترض نمی شویم

وزیر امور خارجه در رابطه به این پرسش که آیا پشت سر تلویزیون K+ که طی یک ماه اخیر همواره از مقامات عالی تاجیکستان انتقاد می کند، چه کشور و یا کشورهای (قزاقستان، ازبکستان و روسیه) قرار دارند و چرا وزارت امور خارجه در برابر این اقدام واکنشی از خود نشان نداده است، گفت: تاجیکستان کشور دموکراتی، حقوق محور و آزاد است و هر نفری حق دارد که فکر و اندیشه خود را بیان کند.

از این لحاظ ما نسبت به اتقادی که به عنوان دولت تاجیکستان صورت می گیرد، از هیچ کشوری دامن گیر نیستیم و برای همکاری با جناب «عطاالله اف» (روزنامه نگار مخالف دولت که در خارج به سر می برد - فارس) نیز مقصرشان هم نمی دانیم.

ولی واقعیت امر این است که تمام دلایلی که ایشان مطرح می کنند، هیچ گونه زمینه واقعی ندارند و مردم کشور نیز این را درک می کنند.

روسیه شریک استراتژیک تاجیکستان باقی می ماند

ظریفی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی موافقت نامه مربوط به تمدید حضور پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان از سوی پارلمان این کشور به تصویب خواهد رسید، تصریح کرد: هیچ نوع مشکلی در روابط دوجانبه و چندجانبه میان تاجیکستان و روسیه وجود ندارد.

مشکلاتی که به طور مکرر عنوان می شود در اصل خیال پردازی های رسانه های داخلی و خارجی می باشد. روسیه شریک استراتژیک تاجیکستان بوده و ما بر تعهدات خود پایبند باقی خواهیم ماند.

با این حال موافقت نامه مربوط به حضور پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان سند دارای اهمیت جدی می باشد چرا که روابط دو کشور در یکی از عرصه های مهم همکاری را برای بلندمدت تعیین می کند. بنابر این همه مسایل و مواردی که در رابطه به این موضوع در دیدار روسای جمهور دو کشور مشخص شده بود، به دقت پیگیری خواهد شد.

امیدارم که اسناد مربوطه به طور کامل معرفی و تصویب خواهد شد.

پیامدهای خروج نیروهای غربی از افغانستان

یکی از خبرنگاران از وزیر امور خارجه تاجیکستان در مورد نگاه کشورش نسبت به آینده افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی و غربی سوال کرد.

ظریفی گفت: حالا خیلی از کشورها در مورد آینده افغانستان در پی خروج نیروهای ائتلاف بین المللی در سال 2014 ابراز نگرانی می کنند ولی نظر تاجیکستان این است؛ با آمادگی های که کشورهای منطقه و جهان برای تامین ثبات و آرامش افغانستان گرفته اند این امید وجود دارد که وضعیت افغانستان دست خوش تغییر کلی نخواهد شد.

یعنی بزودی نه صلح کامل میسر خواهد بود و نه رویارویی گسترده و سراسری اتفاق خواهد افتاد بلکه وضعیت موجود با کمی تفاوت جزئی ادامه خواهد داشت.

سالانه برای فعال نگاه داشتن ساختارهای دولتی افغانستان نیاز به 10-12 میلیارد دلار است. از منابع داخلی افغانستان نمی توان این مبلغ را تامین کرد. زمان می برد تا افغانستان بتواند خود را به این مرحله برساند. این است که کمک های جامعه جهانی باید تداوم داشته باشد.

تاجیکستان با استفاده از امکانات خود به فکر بهبود شرایط در مرز با افغانستان می باشد و در این زمینه در چهارچوب روابط دو و چندجانبه و از جمله سازمان پیمان امنیت جمعی همکاری انجام می دهد. بر این باوریم که وضعیت تحت کنترل باقی خواهد ماند.

استراتژی جدید اتحادیه اروپا در مورد منطقه

ظریفی در رابطه به پرسش مربوط به استراتژی جدید اتحادیه اروپا، گفت که ضمن سفر اخیر «امامعلی رحمان» به بروکسیل این موضوع مورد بحث و بررسی قرار داده شد.

ما بر این باوریم که پروژه های که از سوی اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی و تاجیکستان دنبال می شوند، بسیار ضروری بوده و ما از آن ها به طور کامل حمایت می کنیم.

در این راستا تلاش های مهم کارشناسی در حال انجام بوده و سیاست مداران دو طرف هم در دوشنبه و هم خارج از کشور دیدار برگذار می کنند و مسائل مورد نظرشان را به بحث و بررسی می گیرند. اتحادیه اروپا از دیدگاه های و پیشنهادات مستدل ما حمایت می کند.

از همکاری با اتحایده اروپا اظهار رضایت کرده و امیدواریم که اجرای توافقات حاصل شده به نفع تاجیکستان خواهد بود.

دکترین جدید سیاست خارجی و مسائل مرزی

ظریف گفت که در چند ماه پیش رویس جمهور تاجیکستان دستور تهیه دکترین جدید سیاست خارجی این کشور را صادر کرد.

دکترین قبلی سیاست خارجی (سال 2006) اولویت های همان مرحله را مد نظشر داشت که با شرایط امروزی تاجیکستان و جهان خارج خیلی متفاوت می باشد.

وضعیت و امکانات فعلی کشور با هفت سال پیش فرق می کند.

تا سال 2006 تاجیکستان در کل 17 نمایندگی سیاسی در خارج کشور داشت که حالا این رقم به 34 رسیده است.

در هفت سال پیش کشور کلا حدود 60 تا 70 نفر دیپلمات داشت که حالا تعداد آن ها 157 نفر می باشد.

دکترین جدید با توجه به واقعیت های موجود داخلی و خارجی در زمان تعیین شده از سوی رئیس جمهور  آماده و معرفی خواهد شد.

وی در مورد پرسش مربوط به مسائل مرزی با ازبکستان و قرقیزستان، تصریح کرد: ما در برابر همسایه های نزدیک خود همانند گذشته سیاست حسن هم جواری، دوستی و همکاری را دنبال خواهیم کرد. متاسفانه برخی از مسائلی برای ما از تاریخ باقی مانده است که در رابطه به حل آن ها در حال حاضر نمی توان از پیشرفت چشمگیری با همسایه نزدیک خود (ازبکستان در نظر است - فارس) صحبت کرد، اما مسیر گفت وگو و مذاکرات را ادامه خواهیم داد.

مسائل مرزی از زمان شوروی برای کشورهای منطقه باقی مانده ولی بیشتر مرزها تعیین و علامت گذاری شده اند. بخشی که باقی مانده از میان مناطق مسکونی و حتی واحدهای اقتصادی و اداری عبور می کند. در حقیقت این مسائل ساده نبوده و بر اصل منافع متقابل پیگیری خواهند شد و امیدوارم که راه حل پیدا کنند.

تهدید چین محصول تخیل رسانه هاست

وزیر امور خارجه تاجیکستان ضمن جواب به این سوال که آیا تا کجا تهدید چین برای تاجیکستان جدی است، خاطرنشان کرد: در رسانه های گروهی در این مورد به حد بسیار زیادی مطالب منتشر می شود که به دور از واقعیت می باشند.

ما با چین سند مشارکت استراتژیک به امضا رساندیم. چین به صورت مستقیم در بازسازی زیرساخت های کشور ما شرکت می کند.

ما در کنار روابط دوجانبه در عرصه بین المللی و به خصوص در در چهارچوب سازمان همکاری های شانگهای با چین همکاری داریم.

چین برای همکاری از قبل هیچ نوع شرایطی تعیین نمی کند و ما نیز هیچ گونه خطری از جانب این همسایه خود احساس نمی کنیم. ما بر اصل حقوق یکسان همکاری می کنیم.

شایعه ورود چین بیش از میزان تعیین شده به قلمرو تاجیکستان (از یک کیلومتر تا 20 کیلومتر) از سوی منابعی پخش می شود که می خواهند روابط کشور ما با چین را خللدار کنند.

حتی به اندازه یک متر هم (یعنی بیش از توافقی که به امضا رسیده است) مرزبانان چینی وارد قلمرو تاجیکستان نشده اند و ما اطمنان می دهیم که هرگز چنین یک کاری صورت نگرفته است.  

وضعیت مصر و حضور ظریفی در انتخابات ریاست جمهوری

ظریفی در مورد وضعیت مصر گفت که در یک سال پیش به قدرت رسیدن اخوان المسلمین هم در داخل این کشور و هم در خارج با واکنش های زیادی مواجه بود.

همین طور با سیاست های که دولت مصر پیاده می کرد، گروه های در داخل و خارج مخالف بودند.

ما این انتظار را داریم که دولت موقت مصر همه تلاش را خواهد کرد تا از طریق انتخابات جدید وضعیت در این کشور به حالت عادی برگردد.

وزیر امور خارجه تاجیکستان در پاسخ به این سوال که آیا شما به عنوان موفق ترین وزیر کابینه قصد شرکت در انتخابات قریب الوقوع ریاست جمهوری تاجیکستان را ندارید، گفت که قرار گرفتن در موقعیت فراتر از مسئولیت وزارت امور خارجه نیازمند قدرت و توانایی خیلی بالاست که از آن محروم می باشد.

ظریفی تصریح کرد: اگر بتوانم از عهده اجرای مسئولیت فعلی برآیم، جای رضایت دارد.

افزایش توجه کویت به تاجیکستان

طی سفر ماه می رئیس جمهور تاجیکستان به کویت هفت سند همکاری و از جمله دو موافقت نامه اقتصادی به امضا رسید.

کویت اعلام آمادگی کرد تا پروژه های که از سوی دولت تاجیکستان در عرصه انرژی آب معرفی می شوند، به طور کامل سرمایه گذاری انجام دهد.

این آمادگی برای سایر طرح های اقتصادی نیز اعلام شد. شرط جانب کویت از سوی هیئت کارشناسان بین المللی تائید شدن این گونه طرح هاست.

این کشور برای سرمایه گذاری روی چندین پروژه پیشنهادی از سوی دولت تاجیکستان به صورت کمک بلاعوض اظهار آمادگی کرد.

ایجاد دولت بدخشان و فرغانه افسانه است

از ظریفی سوال شد که در مورد طرح موضوع برنامه ایجاد دولت بدخشان و فرغانه از سوی برخی از کشورها در آسیای مرکزی (که در این باره در چند روز پیش معاون رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان اطلاع داد) چه نظر خواهد داشت؟

وی گفت که چنین تهدیدی را جدی نمی داند و تا حال حاضر هیج اقدام واقعی نیز در این زمینه صورت نگرفته است.

وزیر امور خارجه تاجیکستان به آن اشاره کرد که بحثی با نام «مشکل بدخشان» در اصل وجود نداشته و ندارد.

به اعتقفاد وی گروه های که به دنبال این مباحث می گردند در اصل هدف ایجاد بی ثباتی در کشورهای آسیای مرکزی را دنبال می کنند.  

حضور شهروندان تاجیک در گروه های شبه نظامی

این مقام تاجیک در پایان، واقعیت حضور شهروندان تاجیک در ترکیب گروه های تروریستی در مناقشات بین المللی را تائید کرد.

وی گفت: در مصر 300 تا 500 نفر دانشجوی تاجیک حضور دارند که در زمینه دینی تحصیل می کنند. هدف آن ها بالا بردن سطح آگاهی های دینی اشان نیست.

تحصیل در دانشکده های دینی از نظر زمانی محدودیتی نداشته و نهادهای خیریه هزینه های تحصیل و تامن خوانواده ایشان را نیز متقبل می شوند.

معلوم است که موقعی تامین مالی آن ها کاملا بر دوش دیگران است، باید از مقال روسی یاد کرد که می گوید: «پنیر مفت فقط در تله موش وجود دارد». همین است که در مراحل بعدی از آن ها استفاده می کنند.

حتی بعضی از تاجیک ها از طرف دولت سوریه و برخی دیگر علیه این دولت می جنگند.

کلید واژه ها: تاجیکستان افغانستان چین اروپا


نظر شما :