اعمال تحریم جدید مخرب است

۱۷ تیر ۱۳۹۲ | ۱۷:۴۴ کد : ۱۹۱۸۳۲۱ سرخط اخبار

دو نماینده دموکرات کنگره آمریکا با انتشار یادداشتی در پایگاه «پلیتیکو» تغییر رویکرد در قبال ایران را خواستار شده و نوشته اند دیپلماسی تنها و بهترین راه حل برای پایان پرونده هسته ای ایران است.

«انتخاب روحانی موقعیتی خوبی است که آمریکا در سیاست هایش در قبال ایران، بازنگری کند. تعداد زیادی از مقامات امنیت ملی از هر دو حزب آمریکا، از جمله «مایکل هایدن» رئیس سابق سیا، معتقدند ایالات متحده باید با بیشتر کردن اقدامات جهت تعامل دیپلماتیک با ایران، موازنه ای در برابر تحریم های کنونی ایجاد کند. اعمال تحریم های جدید پیش از آنکه روحانی فرصتی برای عمل به وعده هایش داشته باشد، اقدامی اشتباه است.»

به گزارش خبرگزاری فارس، این بخشی از یادداشتی است که «کیت الیسون» و «جیم مک دمورت» دو تن از نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا در حمایت از به کارگیری دیپلماسی در برابر ایران منتشر کرده و نوشته اند که آمریکا باید از موقعیت به وجود آمده استفاده کرده و روابط دیپلماتیک با تهران را از سر گیرد.

در این یادداشت که در پایگاه خبری «پلیتیکو» منتشر شده، آمده است: اعمال تحریم جدید علیه ایران، تنها تعدی به اکثریت رأی دهندگانی است که اعتدال را به تندروی ترجیح دادند. این اقدام می تواند رهبری میانه رو در ایران را در همین ابتدای راه با مشکل مواجه کند. پیامی که این تحریم ها به آن ها می دهد این است که مهم نیست شما چه می کنید، در هر صورت ایالات متحده تنها با فشارهای خردکننده به شما پاسخ می دهد. اگر چنین پیامی به تهران برسد، آن ها دیگر هیچ انگیزه ای برای حضور بر سر میز مذاکره نخواهند داشت و در مقابل دلیل بیشتری برای توسعه برنامه هسته ای خود خواهند داشت.

الیسون و مک دمورت سپس عنوان می کنند که آمریکا باید برای نشان دادن جدیت خود در تعامل با ایران، سه گام بردارد: در اولین گام، «جان کری» وزیر خارجه باید «سیاست عدم تماس» با ایران را که دیپلمات های آمریکایی را از هرگونه تماس مستقیم با همتایان ایرانی منع می کند، لغو کند. ما با مذاکره کردن چیزی از دست نمی دهیم. دریاسالار «مایکل مولن» رئیس سابق ستاد مشترک ارتش هم در این مورد گفته است که «حتی در تیره ترین دوران جنگ سرد هم ما ارتباطاتی با شوروی داشتیم». او همچنین می گوید آمریکا باید «از هر کانال ممکن» برای ارتباط با ایران استفاده کند.

دومین گام این است که ایران و ایالات متحده باید بپذیرند بدون هیچ پیش شرطی وارد مذاکرات مستقیم شوند و در مورد همه اختلافاتشان بحث کنند. راهکاری دیپلماتیک که متضمن عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای باشد، می تواند موضوعاتی دیگر مثل جنگ در سوریه را نیز شامل شود. ایران نقش زیادی در سوریه دارد، اما جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای احتمالا نیازمند آن است که دیگر موضوعات نیز برطرف شود، نه فقط موضوعاتی که ما می خواهیم در مورد آن ها صحبت کنیم.

در نهایت، بحث هایی که در کنگره در مورد سیاست آمریکا در قبال ایران مطرح می شود، باید از تحریم ها فراتر رود و دیپلماسی و حقوق بشر را نیز دربرگیرد. تعیین یک نماینده ویژه برای پیشبرد مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با تهران می تواند این بحث را تقویت کند و سیاست ما مبتنی بر تحریم به موازات دیپلماسی را تقویت کند.مردم آمریکا شایسته آنند که نمایندگانشان اقداماتی انجام دهند که امنیت آن ها را حفظ کرده و از آغاز یک جنگ پرهزینه دیگر جلوگیری کند.

این دو نماینده کنگره در پایان می نویسند: هیچ تضمینی نیست که تعامل دیپلماتیک با ایران موفقیت آمیز باشد. پیشرفت در این مسیر آهسته و دشوار است. لازمه آن هم تلاشی مجدانه، صبر و اراده است. اما چاره دیگری نیست. دیپلماسی سخت کوشانه و مداوم بهترین گزینه آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای و بروز جنگی جدید در خاورمیانه است.

کلید واژه ها: آمریکا تحریم


نظر شما :