یک روز در شکننده ترین کشورهای جهان چگونه شب می شود؟

زندگی بر لبه تیغ

۰۷ تیر ۱۳۹۲ | ۰۱:۰۳ کد : ۱۹۱۷۸۶۲ اخبار اصلی خاورمیانه
فارن پالیسی در گزارش تصویری مفصل لیست کشورهایی را قید کرده است که زندگی در آنها به سخت ترین شکل ممکن می گذرد. دیپلماسی ایرانی این گزارش را در سه بخش ترجمه و منتشر خواهد کرد.
زندگی بر لبه تیغ

دیپلماسی ایرانی: تشخیص ورشکسته بودن یک دولت به صورت غیرقابل بحثی حیاتی است اما 12 شاخص در تعیین این که یک دولت تا چه میزان ضعیف است دخالت دارد. طیف وسیعی از موضوعات از جمله جنگ، گرسنگی، دیکتاتوری های بی رحمانه، مرگ و میر کودکان، نارسائی های اقتصادی، شیوع بیماریهای مسری، مبارزات داخلی سیاسی و ویرانی های پس از وقوع بلایای طبیعی کشورهای را به سمت ورشکستگی سوق می دهد.

در فهرست امسال کشورهای ورشکسته 178 کشور مورد بررسی قرار گرفته و بنابر مجموع امتیازشان رتبه بندی شده اند. حداکثر امتیازی که یک کشور می تواند به دست بیاورد 120 است.(هر چه این امتیاز بیشتر باشد آن کشور وضعیت وخیم تری دارد). تصاویری که در زیر می آید مربوط به زندگی روزانه در شکننده ترین کشورهای جهان به ترتیب امتیازشان است.

در تصویر بالا یک معترض مصری پیکر یک پسر بچه زخمی را از درگیری بین پلیس های ضد شورشی مصری نجات می دهد.

1- سومالی/ امتیاز: 113.9

امتیاز این کشور نسبت به سال 2012 کمی کاهش یافته اما با این وجود سومالی برای ششمین سال متوالی در صدر ورشکسته ترین کشورهای قرار دارد. نیمه پر لیوان این است که در سال 2012 دولت فدرال سومالی که توسط جامعه بین الملل به رسمیت شناخته شد پس از 2 دهه جنگ داخلی بر سر کار امد.

ایالات متحده در سال 2013 برای نخستین بار از سال 1993 دولت سومالی را به رسمیت شناخت.

سرانه تولید ناخالص ملی آن 115 دلاری این کشور پائین ترین عدد در جهان است و شاخص های توسعه انسانی آن بسیار دلسرد کننده است و در بعضی موارد وجود خارجی ندارد.

2- جمهوری دمکراتیک کنگو/ امتیاز: 111.9

کارگران معدن در نزدیکی شهر گوما، در شرق کنگو، در حال حفاری مواد معدنی مانند کلتان، سنگ معدن قلع، و منگنز که در لوازم الکترونیکی مصرفی استفاده می شود، هستند.

3- سودان/امتیاز: 111

دو سال پس از اعلام استقلال سودان جنوبی که این کشور را به دو تکه قسمت کرد، مردم این کشور شرق آفریقا کماکان با بی ثباتی دست و پنجه نرم می کنند.

4- سودان جنوبی/ امتیاز: 110.6

این کشور 2 ساله جوان ترین عضو این لیست است.با این حال سرانه تولید ناخالص ملی این کشور 1859 دلار است.

5- چاد/ امتیاز:109

چاد تاریخچه طولانی از کودتا را به خود می بینید که یک مورد آن در سال 1990 رخ داد و رئیس جمهور فعلی را برمسند قدرت نشاند.

6- یمن/ امتیاز: 107

اگرچه تهدید تروریست در یمن قابل رویت ترین مشکل این کشور است، اما گرسنگی یک مسئله بسیار مبرم تر برای عامه مردم است. نرخ گرسنگی در این کشور بین سالهای 2009 تا 2012 دو برابر شده است.

7- افغانستان/ امتیاز: 106.7

افغانستان در زمینه های بسیاری با جالش روبرو است. این کشور به طور کامل به کمک های خارجی وابسته است؛ تنها در سال گذشته بنابر تخمین بانک جهانی 97 درصد تولید ناخالص داخلی افغانستان از کمک های داخلی بوده است و این موضوع باعث ایجد فساد افسار گریخته ای در این کشور شده است.حقوق زنان، مسئله تجاوز به آنها، تروریسم علیه شهروندان این کشور و موضوع طالبان از دیگر تهدیدات این کشور است.

8- هائیتی/ امتیاز: 105.8

هائیتی از سه سال پیش که زلزله در آن به وقوع پیوست تاکنون تغییرات زیادی را به خود ندیده است. میلیاردها دلار کمک که برای بازسازی هائیتی بوده است هنوز تحقق پیدا نکرده است. 75 درصد مردم این کشور یا بیکار هستند یا در اقتصاد غیر رسمی به دنبال رفع نیازهای خود می باشند. این کشور هنوز حمایت و بودجه لازم را برای مقابله با بیماری وبا که شیوع آن از سال 2010 در این کشور آغاز شده را دریافت نکرده است.

تصویر بالا کودکان و بزرگسالان اهل هائینی را نشان می دهد که در اطراف یک کامیون حامل زباله به دنبال مواد قابل بازیافت و اقلام دیگر هستند.

9- جمهوری آفریقای مرکزی/ امتیاز: 105.3

شرایط در جمهوری آفریقای مرکزی در سال 2013 هم رو به نزول است زمانی که گروه شورشی سلسکا به رهبری میشل جوتودیا یکی از وزرای سابق دولت با به دست گرفتن قدرت، قانون اساسی کشور و پارلمان را منحل کرد.

10- زیمباوه/ امتیاز: 105.2

زیمباوه در سال 2013 قانون اساسی جدید خود را معرفی کرد که راه را برای برگزاری انتخابات هموار کرده است. رابرت موگابه، رئیس جمهور 89 این کشور که از سال 1987 قدرت را در دست دارد، مقرر کرده است که انتخابات در تاریخ 31 ژوئیه برگزار خواهد شد.

روزهای بدنامی زیمباوه به خاطر تورم افسار گریخته اش رو به پایان است و صندوق بین المللی پول گام هایی را برای اجرای برنامه نظارت مالی بر این کشور برداشته است. همچنین اتحادیه اروپا تحریم بسیاری از مقامات این کشور را لغو کرده است.

11- عراق/ امتیاز: 103.9

مبارزه در عراق پس از خروج نظامیان امریکا در سال 2011 ادامه دارد. ده سال پس از اینکه ایالات متحده برای اولین بار به این کشور حمله کرد، این کشور با درگیری های فرقه ای دست و پنجه نرم می کند که آن را به سوی یک جنگ داخلی تمام عیار سوق می دهد. اکثر گروه های شورشی سنی هنوز در حال نبرد با دولتی شکننده به رهبری نوری مالکی شیعه هستند. بیش از 1000 عراقی در ماه می گذشته کشته شده اند که آن را تبدیل به مرگبارترین ماه در پنج سال گذشته کرده است.

12- ساحل عاج/ امتیاز: 103.5

ساحل عاج برای بیش از یک دهه است که از بی ثباتی سیاسی رنج می برد و این کشور هنوز با اتفاقات ناشی از بن بست دراماتیک سال 2010 درگیر است. این اتفاقات پس از آن روی داد که رئیس جمهور وقت پس از باخت در انتخابات حاضر به کناره گیری از قدرت نشد. وی در نهایت دستگیر شد و اکنون در انتظار محاکمه در دادگاه جنایی بین المللی است.

13- پاکستان/ امتیاز: 109.2

پاکستان که بی ثبات ترین قدرت هسته ای جهان است، امسال شاهد نقطه عطفی در تاریخ خود بود که در آن با انجام انتخابات، قدرت از یک دولت منتخب به دولت منتخب دیگر منتقل شد. این انتخابات آزاد و جوانمردانه در کشوری که سابقه طولانی در فساد دارد، مورد ستایش قرار گرفت. دولت منتخب جدید کوهی از مشکلات را بر سر راه خود می بیند: شورشیان مرتبط با طالبان در مناطق قبیله نشین، تنش مرزی بر سر کشمیر و موضوع قاچاق مواد مخدر که در افغانستان و پاکستان جریان دارد.

14- گینه/امتیاز: 101.3

گینه با نرخ فقر 50 درصدی یکی از فقیرترین کشورهای غرب آفریقاست.

15- گینه بیسائو/امتیاز: 101.1

دهه ها بی ثباتی دولت در گینه بیسائو با کودتای نظامی در سال 2012 که مانع از برگزاری دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری شد ادامه یافت. به گزارش بی بی سی هیج از زمان استقلال گینه بیسائو، هیچ رهبری در این کشور دوره کامل خود در مسندش را به پایان نرسانده است.

16- نیجریه/ امتیاز: 100.7

نیجریه پرجمعیت ترین کشور در آفریقا است که با تهدیدی گروه اسلامگرای بوکو حرم دست و پنجه نرم می کند. این گروه در اوایل سال جاری برای به دست گرفتن کنترل منطقه در شمال شرق نیجریه اقدام کرد. این گروه در سال 2012 برای مرگ بیش از 600 نفر مقصر شناخته شد اما دولت اقدام شدیدتری انجام داد که سازمان دیده بان حقوق بشر آن را "دست سنگین" نامید. سوزاندن خانه ها طی حمله به منطقه بوکو حرم، شکنجه و اعدام متهمان بدون برگزاری دادگاه.

17- کنیا/ امتیاز: 99.6

کنیا اوایل سال جاری برای تکرار حوادث پس از انتخابات جنجالی سال 2007 آماده شده بود. خوشبختانه انتخابات نسبتا صلح آمیز بود اما به همانطور که گروه بین المللی بحران می نویسد عوامل بروز خونریزی های سال 2007 از جمله فرهنگ معافیت از مجازات، فساد، تنش های قومی، نهادهای ضعیف و نابرابری های منطقه ای ، اجتماعی و اقتصادی همچنان وجود دارند.

18- نیجر/ امتیاز: 99

این کشور محصور در خشکی در رنکینگ شاخص های توسعه انسانی سازمان ملل به همراه جمهوری دموکراتیک کنگو در انتهای فهرست قرار دارد. با سرانه تولید ناخالص داخلی تقریبی 800 دلاری این کشور وسیع و خشک در میان فقیرترین کشورهای جهان است.

19- اتیوپی/ امتیاز: 98.9

دومین کشور پرجمعیت افریقا تابستان امسال با مرگ ملس زناوی، نخست وزیر طولانی مدت و قدرتمند خود به شدت متزلزل شد. زناوی به عنوان محرک موتورهای توسعه اتیوپی شناخته می شود اما سازمان های حقوق بشری ضمن ابراز تاسف از روشهای سرکوبگرانه وی اظهار امیدواری کردند که با مرگ زناوی دولت اقدامات اصلاحی را به اجرا برساند. اما تاکنون این امیدواری آنها به سرانجام نرسیده است.

20- بروندی/ امتیاز: 97.6

بروندی یک کشور کوچک، محصور در خشکی با سابقه خونین جنگ و فقر و اقتصاد تحت سلطه کشاورزی برای امرار معاش است. این کشور هنوز هم دوره نقاهت بعد از بیش از یک دهه جنگ داخلی قومی را پشت سر می گذارد. با این وجود سال گذشته شاهد پیشرفت کوچکی بودیم؛ ترورهای سیاسی نسبت به سال 2011 کاهش یافته است. به گزارش دیده بان حقوق بشر اعضای نیروهای امنیتی و اتحادیه جوان حزب حاکم همچنان از مجازات مصونیت دارند.


نظر شما :